Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jannepauli schreef:- moet kuil voor paarden langer op het land blijven drogen na het maaien, en zo ja.. hoeveel langer?
Ja, liefst een aantal dagen langer! Dan is het extra droog! Misschien kan je met de loonwerkers overleggen, ze moeten vast weten hoeveel dagen het moet liggen voor 'echt hooi'.
- er staat nogal wat boterbloem op de wei dit jaar - kan dat kwaad, of is het zo dat het 'gif' bij droging niet meer werkzaam is, en hoe zit dat dan bij kuil (wat tenslotte toch iets vochtig blijft) Dat weet ik eigenlijk niet...Nooit over nagedacht![]()
- is het verstandig om het gras te laten doorgroeien, zaad te laten zetten/ te laten bloeien,en dan pas te maaien? ( mijn voorkeur gat uit naar wat 'armer' gras - ik heb één HB-gevoelig paard en één die van de lucht al dik schijnt te worden)
Ja, paarden doen het goed op lang en stengelig hooi, ook als het in pakjes zit. Wij hebben altijd grote pakken 'paardenkuil' en dat is ook altijd heel mooi lang, gras van een cm of 40 a 50 hoog!
karuna schreef:Offtopic dat wel maar onze tinker krijgt zelfs daar nog last van, alleen het echte hooi (dus niet ingepakt ) gaat goed. Ook een test op een oude stal met hetzelfde spul zowel los als ingepakt gaf grote verschillen in reactie op het hooi/voordroog. Vandaar dus mijn link naar dat topic en mijn hele grote voorkeur naar echt hooi.