Kunstmest: niet te laat nu en wel/niet noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

Kunstmest: niet te laat nu en wel/niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 08:20

Vraag me af: is het niet al te laat om nu nog kunstmest te strooien op het weiland? Er hebben tot nu toe schapen op gestaan (goeie combinatie heb ik me laten vertellen), er wordt binnenkort drijfmest op uitgereden (rund), maar is extra bemesting met kunstmest op dit tijdstip nog verstandig/aan te raden? NB: er is de afgelopen 3 jaar geen kunstmest gebruikt op dit weiland. We denken erover om dan speciale kunstmest voor paardenweides te gebruiken.

potverdikkie

Re: Kunstmest: niet te laat nu en wel/niet noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:24

Dan zou ik het wel doen.......
Maar ik zeg er wel bij dat ik daar geen verstand van heb.
Ik heb zelf vorige week voor de 2e keer de landerijen bemest, die waren ook 2 jaar niet bemest geweest. Alleen ik heb geen drijfmest gebruikt, maar stikstof, en vorige week is er wat anders speciaal voor paardenweiden over gegooid. Dit heb ik laten doen door iemand die er wel verstand van had :D

Shaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:06

Ik zou het ook doen. Anders kan je het misschien nog even navragen bij iemand die er verstand van heeft. Of bij een boer misschien?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:28

Als er binnenkort geinjecteerd gaat worden zou ik geen kunstmest gaan strooien. Ook al zou de kunstmest speciaal voor paarden zijn het is en blijft heftig spul (mijn paardjes reageren er iig niet goed op ;( ). Als je er in het najaar kalk op strooit en het jaar erop weer laat injecteren dan komt het helemaal goed.
Natuurlijk zou het nog beter zijn als je je grond eerst laat onderzoeken maar dat is een keuze die je zelf moet maken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:32

Als je het binnenkort laat injecteren zou ik er nu geen kunstmest
opstrooien. Als je het alleen van de kunstmest moet hebben kan het
prima hoor :) Volgens mij kun je tot half augustus kunstmest strooien,
daarna zou het geen effect meer hebben, heb ik me laten vertellen :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:15

Wij hebben afgelopen weekeind nog kunstmest gestrooid. Had het liever niet gedaan, maar het gras groeide echt voor geen meter meer.. Maar volgens mij is kunstmest strooien EN injecteren een beetje dubbelop toch?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:16

Ja wij gaan waarschijnlijk vanavond kunstmest strooien aangezien het gaat regenen
morgen :) Lijkt mij inderdaad dubbelop om kunstmest te strooien en daarna te gaan
injecteren ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:16

Wij hebben geinjecteerd en kunstmest gestrooid. Da's niet dubbelop; je moet een kunstmest kiezen die aanvult waarin je drijfmest te kort schiet. Van je drijfmest krijg je ook een analyse, dus da's voor een kenner vrij eenvoudig te zeggen. Met de kunstmest moet je natuurlijk niet overdrijven. Standaard is 100 kg per ha, soort afhankelijk dus van de natuurlijke bemesting die je hebt gebruikt.