paarden binnen 24 uur na bemesting(varkensmest) het land op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

paarden binnen 24 uur na bemesting(varkensmest) het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:17

is het (mogelijk) schadelijk voor paarden om ze binnen 24 uur na bemesting met varkensmest op het land te zetten? Ik zou hier graag meer over willen weten. Wie heeft verstand van zaken?

barbar

Re: paarden binnen 24 uur na bemesting(varkensmest) het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:23

ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij is het niet zo goed om je paard gelijk op het land te zetten.
volgens mijn moet er toch wel een week tussen zitten en dan moet het minstens een keer hebben geregend.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:27

nee, met kunstmest is het na een flinke regenbui en houd ik een week aan
Ik zou hier zeker niet voor kiezen!!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:29

ik kies hier zelf absoluut niet voor, maar heb discussie met iemand erover. Mijn logica zegt ook idd regenbui afwachten en dan minimaal week eraf houden, maaaar ik ben geen kenner, dus wie weet klopt dit niet.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:09

Het kan echt absoluut geen kwaad hoor!
Na drijfmest is het juist niet te hopen dat er een hoosbui overheen komt, omdat het dan van het land af spoelt, maar dat zou kunstmest waarschijnlijk dan ook doen.

Maar je paard kan direct na het bemesten gewoon het land op! Niks aan de hand! Het enige dat hij er van op kan lopen is streepjes als hij gaat rollen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:48

Ik wacht altijd een regenbui af. Maar als er bij mij gemest is hoop ik altijd wel dat die regenbui een weekje op zich laat wachten. Zodat het eerst even kan liggen, en dan lekker erin kan regenen. Helaas hebben we het weer niet zelf in de hand. :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:36

dierlijke mest en de paarden op eht land is geen probleem. Echter of het smakelijk is voor de paarden maar voor de rest geen belemmering. Bij het gebruik van kunstmest minimaal 10 dagen niet op het land en daarbij moet het dan ook nog flink geregend hebben voordat de paarden het land weer op kunnen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:31

er is een puntje dat wel kwaad kan!

Geen dragende merrie's op een land bemest met varkensmest zetten!

Varkens (op grotere stallen) krijgen vaak middelen gespoten (hormonen) zodat ze allemaal tegelijk bevallen.
Merries willen nog wel eens verwerpen van dit middel als dat op het land terecht komt door de varkensmest.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 15:57

de meesten van jullie zeggen dat het geen kwaad zou kunnen, hoe zit het dan idd met de hormonen en wat doet het met het gras? kunnen jullie de positive mening voor me onderbouwen?? ik zou graag willen weten waarom en hoe en ik ben nogal eigenwijs. Mijn gedachtegang zegt dat paarden al het liefst om hun eigen mest heen eten, dit is natuurlijk niet voor niets. Als wij dan mest erop gooien en meteen de paarden erachteraan kunnen ze er (letterlijk) niet omheen. Deze redenatie heeft niets met de technische kant te maken, maar ook daar las ik eea over bijvoorbeeld een te hoog gehalte aan allerlei stoffen. wie biedt en bedankt!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:52

Ik zou het niet riskeren en toch wel zeker een week wachten! Er zitten allerlei stoffen in kunstmest die ik toch liever niet in mijn paard zie belanden :=

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:03

is ook pas bij ons mest op het land gereden was geen probleem om de paarden er weer op te zetten. het einde van het land staater nog onbespoten land en daar eten ze nu, echt nog niet van waar het mest erop is gedaan. maar het kan idd geen kwaad.vertelde de bemesters en de boer. ze vinden het alleen nu nog niet lekker.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 06:40

celticpony schreef:
de meesten van jullie zeggen dat het geen kwaad zou kunnen, hoe zit het dan idd met de hormonen en wat doet het met het gras? kunnen jullie de positive mening voor me onderbouwen?? ik zou graag willen weten waarom en hoe en ik ben nogal eigenwijs. Mijn gedachtegang zegt dat paarden al het liefst om hun eigen mest heen eten, dit is natuurlijk niet voor niets. Als wij dan mest erop gooien en meteen de paarden erachteraan kunnen ze er (letterlijk) niet omheen. Deze redenatie heeft niets met de technische kant te maken, maar ook daar las ik eea over bijvoorbeeld een te hoog gehalte aan allerlei stoffen. wie biedt en bedankt!

Klopt, en daarom houdt ik rekening met de lengte van het gras, niet met het aantal dagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:12

Ik zou sowieso geen varkensmest gebruiken - dat levert veel te rijk gras op en dat is niet goed voor paarden!
Wat mest van runderen betreft: ik denk dat dit geen probleem is - ten eerste omdat er niet gestrooid mag worden, het moet geïnjecteerd worden en verder: koeien eten, net zoals paaarden, ook het gras rond hun eigen mest niet op. Vandaar dat onze paarden na het seizoen het land van de koeienboer op gingen om die pollen ( lang gras rondom de koeienvlaai !) te grazen en het land weer mooi glad te maken.