automatische drinkbak voor paard op lagere hoogte ivm geit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

automatische drinkbak voor paard op lagere hoogte ivm geit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:43

Ik wil een automatische drinkbak bij mn paard ophangen, alleen ze deelt haar stal met een grote witte melkgeit. Nu zit ik een beetje te twijfelen... geit is overiens best slim dus die snapt het principe wel. Alleen zou de drinkbak dan wel wat lager moeten hangen omdat ze er anders niet bij kan met haar snuit. Maar te laag lijkt me ook weer niet prettig voor mn paard.

Iemand ervaring met geit en paard samen in een stal en de drinkvoorziening??

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:44

De drinkbak lager hangen wil prima, maar dan moet je wel even elke dag controleren of je paard er niet in gepoept heeft, dat wil dan nog al eens gebeuren ;)

Edit: Een geit is een prima gezelschapsdier voor een paard, alleen maar bidden dat er geen mond en klauwzeer uitbreekt, dan ben je ze beide kwijt :o
Laatst bijgewerkt door roest op 21-05-09 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:45

Op het land drinken ze uit een sloot. Dan moet ze ook lager bukken.
Bij ons op stal is een aantal bakken verlaagd vanwege veulens. En schetlanders. Geen enkel probleem. Enigste nadeel is dat ze er vaker in poepen!

Butterfly

Re: automatische drinkbak voor paard op lagere hoogte ivm geit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:46

een paardenlichaam is erop gebouwd om water en eten van 'beneden' te krijgen ;) dus lager kan hij wel!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:51

Bedankt voor jullie snelle reacties! Poepen ben ik niet zo bang voor (al is dat ook niet zo'n ramp natuurlijk) maar paard poept bijna altijd achterin haar stal, en de drinkbak komt voorin.

Maar als je de drinkbak lager hangt, heb je dan niet het probleem dat ze er met hun benen in gaan hengelen?? Paard is nml 1,64 en is nogal beweeglijk in de benen zegmaar (schrapen, schoppen tegen de staldeur enz).

@Roest... bij mij in de buurt zijn geen varkens/geitenhouderijen enz. dus ben er niet zo heel bang voor.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:03

De kans dat er mond & klauw zeer binnen de gestelde afstand ontstaat is dan klein. Mocht het wel zo zijn dat het uitbreekt moet je gewoon zorgen dat je je geit ergens anders onder brengt.
Jaren geleden dat er mond & klauwzeer was stond ik op een stal waar ze 2 geiten hadden.
Op het moment geen probleem. Het zat aan de andere kant van NL. Maar dat het meer en meer uitbrak. Heb ik er op gestaan dat ze de geiten zouden verhuizen. Dat hebben ze gedaan. Gelukkig maar. Want kort daarna werd heel NL gesloten voor bedrijven met even-hoevige! Dus gewoon bijtijds verhuizen.

Wat betreft het schrappen zal hij het wel op vaste plekken doen. Neem ik aan. Dus dan moet je de waterbak ergens hangen waar hij het niet doet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:06

Het is voor je paard prima om van lager te drinken. Daar krijgen ze echt geen last van, het is eigenlijk alleen maar goed, natuurlijker.

Tegen t hengelen kun je een rand om de bak heen maken.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:09

tja het is meer dat ik bang ben dat ze zich bezeerd met het hengelen.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:55

Het is voor een paard juist goed om laag bij de grond te drinken, want dit zijn ze van nature gewend.
Bij mij op stal hebben we een lage drinkbak voor de shetten en twee hogen voor de paarden, en raad eens waar ze meestal uit drinken.
Juist allemaal uit de lage.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:42

Een drinkbak voor een paard wordt meestal op borsthoogte geplaatst.
Dit is natuurlijk niet omdat een paard niet 'laag' zou kunnen drinken, maar wel om te voorkomen dat het paard (benen!) of de drinkbak beschadigd raakt door rare acties in de stal.
Rollen bv.
En voor hen die nu gaan roepen dat dit met een hoger geplaatste bak ook kan - ja, maar het risico op schade is dan toch veel kleiner.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:50

Ik denk dat als je de bak in een hoek hebt hangen en de stal groot genoeg is, dat het dan allemaal wel mee zal vallen met het stoten/trappen tegen de bak. Paard is natuurlijk ook niet helemaal achterlijk en in een hoekje komen met een been nog niet zo makkelijk.

Als je 'm echt in het midden ergens hangt zou ik maar wel even goed in de gaten houden hoe dat gaat.