Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:42

nou heb ik net mijn verzorgpaard te koop aangeboden gekregen.
kom ik thuis, begint mijn moeder met helemaal uit te kafferen dat een paard niet haalbaar is voor mensen zoals wij, dat ik mezelf in de sh*t ga werken
dat ik egoistisch ben (ja, stel dat je van je paard valt, wij zitten met de kosten blablabla)

nu vraag ik me eigenlijk af, heeft ze gelijk?

situatieschets:
ik ben single, woon nog thuis bij men moeder, heb een fulltime baan in een dierenspeciaalzaak.
ik heb het minimumloon voor bedienden in belgie (ik ben 21 trouwens)
ik heb enkel mijn thuis (200 euro) en mijn auto als vaste kosten (+- 250 euro / maand inclusief benzine en lening, in oktober loopt die lening trouwens af, aan 120 euro)

het paard is een belgisch trekpaard, kan zomer winter dag en nacht buiten, zou mss bij de eigenaar nu kunnen blijven staan.
kwa materiaal heb ik alles al, voeding kan ik op mijn werk kopen met 10 % korting (biks dan)

in mijn ogen is het wél haalbaar, zeker eens nadat mijn lening afbetaald is.
kwa dierenartskosten, in die vijf jaar dat ik ze ken heeft ze nog nooit iets ernstigs meegemaakt (kan altijd gebeuren uiteraard.
dan blijft er bij mijn weten dus gewoon de voeding, wormenkuren, entingen en hoefsmid over.

welke dingen moeten er nog gedaan zijn (verzekeringen?)

wat vergeet ik
en vooral, is het haalbaar
(loon kun je opvragen per pb :) )

Lynn_Nikita

Re: Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:45

ook al heeft het paard de afgelopen 5 jaar niks gehad
er kan altijd een ongelukje gebeuren
je kunt evt wel een verzekering afsluiten daarvoor

verder denk ik dat het nu wel haalbaar is, maar hoef je geen stalgeld te betalen op de plek waar ze nu staat?
En wat als ze daar niet kan blijven staan??
Hoelang blijf je nog thuiswonen, want als je op jezelf gaat zul je een stuk meer uitgaven hebben

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:51

er kan altijd iets gebeuren maar dat is het zelfde als je van je fiets afvalt dan kun je je nog erger verwonden.
Als het haalbaar is voor jou lijkt het me geen probleem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:58

Ishaantje: dat denk ik ook, als ik in mijn auto kruip kan ik mezelf ook tegen de eerste de beste boom plakken, zitten ze ook met de kosten
maar nééé, want dat is anders!
Wss moet ik wel stalgeld betalen, maar dat zal volgens mij wel meevallen (moet uiteraard nog allemaal besproken worden)
ook omdat er op de stalplek niet echt faciliteiten zijn, dus het zou hoogstens om een stuk wei, en heel mss voor in de winter snachts een stal zijn, en een plaats om men gerief te leggen (dat er nu ook al ligt :D)

Ik zou mss proberen te regelen dat ik baaltjes hooi en stro per stuk kan kopen, kan ik zelf de porties bepalen, en heb ik direct een goed zicht over het hoe en het wat.

Lynn: het gaat ook om een dertien jarig trekpaard
als er iets echt ernstigs mee gebeurd, dan is het wss wel einde verhaal, maar laten we hopen dat ze niks ernstigs krijgt uiteraard
kwa het thuiswonen, ik zie mezelf in de eerste jaren nog niet vertrekken, en als ik vertrek hoop ik dat dat mét partner zal zijn :D

het blijven staan is in mijn ogen het grootste struikelpunt waar ik nu tegenaan loop
als ik plots ooit weg moet, dan sta ik daar wel...
een manege (aan minimum 250*300 euro per maand kan ik simpelweg niet betalen, of toch niet voor langere tijd, want de hoefsmid en dierenarts zijn daar nog niet in meegerekend) en in de buurt zijn er helaas niet zoveel weides
alhoewel ik wel een plek weet zijn voor 175 euro in de maand, maar dat is dan weer een stuk verder weg

ik ben nu heel hard aan het twijfelen, het liefst koop ik een huisje met wat land erbij, maar dat kan ik dan weer niet betalen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:03

Ik woon op mezelf, alleen. Rij ook auto en heb een paard.
Niet alleen de kosten van het paard heb je, maar je zal ook moeten sparen voor eventuele onverwachte dingen. Een verzekering dekt niet alles.
Stel, je stalling is 250 per maand (inclusief voer). Dan moet je het dubbele er nog bij optellen voor overige kosten. Wormenkuur, enting, smid (staat ze op ijzers?), veearts bezoekje (voor kleine dingen), sparen voor ernstigere dingen.

Het is handiger als je alle kosten op een rijtje zet. Gewoon alle kosten navragen en onder elkaar opschrijven. Dan nog een bedrag wat je elke maand wil sparen om achter de hand te houden.
Dat tegenover je salaris en de kosten die je momenteel hebt zetten. Dan zie je snel genoeg of je het redt of niet.
Je zal er misschien een hoop voor moeten laten. Heb je dat er voor over of niet?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:14

Ik ben 24, ben student, woon nog thuis, heb een bijbaan, een eigen auto en een eigen paard (momenteel zelfs 2 :D ) en voor mij is het prima haalbaar..(ik betaal mijn paard zelf) het is een verantwoordelijkheid die je draagt voor een dier en je moet daar naast nog wel fatsoenlijk kunnen leven (je bent nog jong!) ik hoef niks te laten voor mijn paard, ik ga stappen, weekendjes weg en kan daarnaast ook nog sparen! En dat allemaal van mijn bijbaantje (max. 12uur in de week, soms iets meer) als je het echt wil kan het :j Wel staat mijn vader achter mijn hobby en de keus die ik ooit heb gemaakt om een eigen paard te kopen en dat vond (vind) ik heel erg belangrijk! Ik heb hem immers nodig als back up..niet financieel, wel als ik een keer echt niet naar mijn paard kan..praat er over met je moeder!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:19

Ik zou zeggen maak een inventarisatie van:

1. Je toekomstige hypotheek/huurlasten
2. Je toekomstige vaste lasten (energierekening, gas, belastingen, verzekeringen)
3. Je toekomstige vaste lasten mbt het paard (stalling, voer, smid, les, da, verzekering)
4. Je toekomstige benodigde spaarcentjes
5. Je toekomstige salaris (wellicht groei je nog?)

Het kan zeker, maar nu woon je nog thuis en dat is heel erg goedkoop! Het zou vreselijk zijn als je je paard weg moet doen als je strak op jezelf gaat wonen (wat binnenkort wel gaat gebeuren lijkt mij...)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:23

Ook ik ben nog student, single, met auto en zonder eigen huis. Daarnaast heb ik nog een bijbaantje. Ik red het prima met mijn paard! Nog geld genoeg over voor leuke dingen en voor de spaarrekening.
Je kan een eigen paard zo duur maken als je wilt, ik heb wel een duur zadel, maar verder heb ik weinig rommel (bijv 1000 dekjes :D ) voor mijn paard. Hij staat 24/7 buiten in een kudde, voor weinig geld. Het kan dus wel, maar je moet wel willen.
Zo moeten wij veel klussen zelf doen op stal, maar we betalen dan ook niet zoveel.
Ik ben zelf erg blij dat ik mijn paard gekocht heb in mijn studententijd, als ik hem zou kopen als ik al aan het werk was, weet ik niet of hij er uberhaupt geweest zou zijn!
Gewoon doen! Je kan nu toch niet bedenken hoe je leven er over 5 jaar uit ziet!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 20:50

op mijn ouders kan ik niet rekenen
noch financieel, noch als backup
nu, de huidige eigenaar, als ze daar blijft staan, kan ik wss wel op hem rekenen om ze eens een potje voeder te brengen
(als ze dag en nacht buiten kan blijven, zou ze kwa voeder niet veel veranderen, nu krijgt ze ook maar krachtvoer als ze gewerkt heeft )

daarbij ben ik zelden ziek, (in de laatste tien jaar enkel nu en dan eens migraine aanval gehad)

paardlief staat ook blootvoets, is nu in het laatste halfjaar schat ik, niet bekapt geweest, en staat nog altijd vrij netje.
dus pakweg eens in de drie maand bekappen (wordt vrj veel over de weg gereden)

heeft harde droge hoeven, dus niet veel hoefproblemen
enige waar ze last van heeft is chronisch progressief lymfoedeem, maar daar is er geen echte behandeling voor.

kosten navragen doe ik, zal zeker op voorhand hoefsmeden (met travaille ) contacteren over de prijzen, prijzen navragen voor entingen en ontwormingen.
kwa voeder zou ik ergens aan 20-30 euro per maand aan biks liggen (sober ras) hoefsmid zoals vermeld, eens om de 3 maand ongeveer.
zadel ed moet niet aangepast worden (boomloos)
les rij ik nu ook al, dus daar verandert er niet veel aan.

ik ben nu ook van mening, nu kan ik het nog, binnen enkele jaren zal er geen geld overschieten om een paard van te kopen (ook al kan ik het dan mss onderhouden)
en ook zeker omdat het een sober ras is, die niet zoveel kost aan voeder, en dag en nacht buiten kan (moet!) staan, zou het moeten lukken.

enkel nog eens vragen bij de eigenaars van de fries dat ik rij, of ik eventueel kan rekenen op hun als voorlopige stalling moest er ooit iets misgaan...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:16

Tja ik denk dat het gewoon keuzes maken is.
Ik heb mijn paard gekregen toen ik student was. Intussen werk ik, heb ik een eigen huis en partner, maar die betaald geen cent aan mijn paard.
Ik heb nu iets meer ruimte voor wat ik noem ' luxe spullen' zoals dat roze dekje dat ik wel grappig vond, set rode dekje en peesbeschermers, want t moet wel bij elkaar passen en dat soort onnodige dingen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Als je een een collectie peesbeschermers, dekjes, springschoenen, dekens, enz enz. wil hebben van de duurste merken, 4 zadels, de meest luxe pensionstal, elke week wedstrijden en dan zelf ook nog voor jezelf merkkleding wil, allerlei dure spullen, dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken nee...

Je kunt daarentegen ook een stal uitzoeken die misschien iets minder luxe is, met wat meer werk voor jezelf (waar je prima de tijd voor hebt, je studeert toch nog) en wat minder pracht en praal voor jezelf en paard. Dan zal het prima gaan hoor..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:19

Ik heb wel een vriend maar we wonen nog niet officieel samen. Ik werk fulltime en een beetje meer ;) , heb een auto, appartement die ik huur (is niet weinig), en een paard op een pensionstal sinds 2 weken :D Ik heb gewoon gekeken wat ik elke maand overkwam en of het daarmee haalbaar was :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 11:44

Def schreef:
Tja ik denk dat het gewoon keuzes maken is.
Ik heb mijn paard gekregen toen ik student was. Intussen werk ik, heb ik een eigen huis en partner, maar die betaald geen cent aan mijn paard.
Ik heb nu iets meer ruimte voor wat ik noem ' luxe spullen' zoals dat roze dekje dat ik wel grappig vond, set rode dekje en peesbeschermers, want t moet wel bij elkaar passen en dat soort onnodige dingen.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Als je een een collectie peesbeschermers, dekjes, springschoenen, dekens, enz enz. wil hebben van de duurste merken, 4 zadels, de meest luxe pensionstal, elke week wedstrijden en dan zelf ook nog voor jezelf merkkleding wil, allerlei dure spullen, dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken nee...

Je kunt daarentegen ook een stal uitzoeken die misschien iets minder luxe is, met wat meer werk voor jezelf (waar je prima de tijd voor hebt, je studeert toch nog) en wat minder pracht en praal voor jezelf en paard. Dan zal het prima gaan hoor..

wel ik denk ook zo
ik zelf loop graag in merkkleding, maar draag evengoed een shirtje van 5 euro, zolang ik het maar mooi vind.

Paardlief is een belgisch trekpaard, zolang ik ergens in de buurt een piste heb, ben ik content (zoals nu gebruik ik de piste van een kennis, ligt op tien minuten stappen over de weg.
zadel, hoofdstel, dekens, wat je maar kunt denken heb ik inmiddels al, ik rij boomloos dus setjesfreak kan ik niet zijn, plus het feit dat peesjes toch niet passen rond haar boomstammen van benen.
paard zelf staat liever zo vaak mogelijk buiten, dus voorkeurs stal is dag en nacht buiten met schuilmogelijkheid.
voeder, heeft ze enkel hooi en een schepje krachtvoer nodig, dus met twee zakken in de maand kom ik ruimschoots toe.
hoefijzers heeft ze niet.
kwa studeren, ik werk wel al :D, maar ben vaak in de voormiddag vrij (werk vaak in het weekend) en indien ik wel sochtends werk begin ik maar om 9.30, dus ruimschoots tijd om voor het werk bij paard langs te gaan en te mesten/voeren.

heel erg bedankt voor jullie antwoorden
ik merk nu dat het bij velen ook haal baar is met een beperkt budget, dus dan moet het zeker te doen zijn.
ik zal mij uiteraard eerst goed informeren, prijzen navragen kwa voeder, hooi, stalling,hoefsmid etc,
backup stalling zoeken voor het geval ik ooit wegmoet op de huidige plaats.
en alle voors en tegens op een rijtje zetten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:19

Ja, ligt er aan wat je er voor over hebt...Ben op mijn 25st het huis uit gegaan met 2 paarden, anderhalf jaar in een juryhokje op een manege gebivakeerd :D Veel geleerd over paarden (hoewel ik toen al ruim 10 jaar eigen paarden had) er ook achter gekomen dat werken in de paarden niets voor mij is (moest het weten !)
Eventjes terug thuis gewoond (was niet bepaald een success) toen huis gekocht in Belgie, huurde 3/4 hectare erbij...nog een paard erbij gekocht ;) Na 6 jaar huis verkocht en ander huis gekocht in ZV met 2.5 hectare.
Dit alles zonder partner of hulp van ouders.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:21

ik ben 30 en woon al meer dan 10 jaar alleen. Ik heb een vrij lage hypotheek, dus eigen huisje, een eigen auto en sta voor alles zelf in dus :P
Ik heb er eerst ook goed over moeten nadenken voor ik een eigen paard aanschafte, omdat ik mijn eerder paard heb moeten wegdoen wegens financiële problemen thuis (toen woonde ik nog thuis en was studente en mijn moeder was alleenstaand). Dat was 1 van de meest erge ervaringen in mijn leven, en ik heb me nu ook voorgenomen van dit nooit meer mee te maken, al moet ik constant door werken. Natuurlijk kan een paard wel eens ziek worden, of kan er tegenslag in je leven zijn, maar is dat niet met alles zo? dan onderneem je niks meer. dan moet je ook geen kinderen krijgen, van werk veranderen, op reis gaan, enzovoort. Het leven zit nu eenmaal vol met risico's. Ondertussen heb ik er 2. ik probeer ze constant op de wei te zetten, ook in de winter, omdat dit beter is voor hen, maar ergens ook omdat het goedkoper is. 2 vliegen in 1 klap. een paard kost wel geld, maar je maakt het eigenlijk zo duur als je zelf wilt. Ik heb ook een verzekering, om toch de grootste kost te dekken moest er iets voorvallen.
Als je van jezelf vindt dat je het aankan, tel al je rekeningen per maand op, en zie waar je uitkomt. Hou je genoeg over voor stalgeld, en daarnaast nog genoeg om te leven en te sparen (je weet nooit), dan zou ik zeggen: waarom niet. maar als je echt maar nipt genoeg overhoudt elke maand, dan zou ik het niet doen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:28

Mist schreef:
Ja, ligt er aan wat je er voor over hebt...Ben op mijn 25st het huis uit gegaan met 2 paarden, anderhalf jaar in een juryhokje op een manege gebivakeerd :D Veel geleerd over paarden (hoewel ik toen al ruim 10 jaar eigen paarden had) er ook achter gekomen dat werken in de paarden niets voor mij is (moest het weten !)
Eventjes terug thuis gewoond (was niet bepaald een success) toen huis gekocht in Belgie, huurde 3/4 hectare erbij...nog een paard erbij gekocht ;) Na 6 jaar huis verkocht en ander huis gekocht in ZV met 2.5 hectare.
Dit alles zonder partner of hulp van ouders.

Dikke pluim voor jou want het valt echt niet mee om het met één inkomen te doen allemaal!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:55

Het is mij jarenlang gelukt hoor, en toen woonde ik ook nog eens op mezelf. Nu nog steeds trouwens.

Zoals gezegd: maak eens een lijstje. Bel de hoefsmid en vraag wat bekappen kost, doe hetzelfde met de veearts voor de inentingen en de wormenkuren, vraag na wat het stalgeld je gaat kosten en tel je hooi en ander voer erbij op. Zoek ook eens op wat een verzekering je gaat kosten. Overigens vind ik het wel zinvol als je ook iedere maand wat geld apart legt, voor als je paard eens ziek mocht worden. En bekijk dan maar eens of je het denkt te gaan redden.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:27

ja maar je hebt inkomens én ínkomens ;) ik betaal mn paard ook zelf echt alles.. ook hoge dierenarts kosten die ik kreeg.. heb het allemaal gehaald. ik ben 19 en werk 30u in de week.. :)

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:37

Mn staleigenaresse heeft ook boerenpaarden,
maar ik vind dat ge er wel bij moet zetten dat een boerenpaard het dubbele eet dan een gewoon paard, als een gewoon paard bv een half botje hooi opeet eten zij een ganse?
een boerenpaard zetten op pension bij ons is dan ook 180 euro ipv 150..
Maar ik denk wel dat het haalbaar is!
een boerenpaard is prachtig om te zien trouwens!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:41

Ik ben ook alleenstaand en heb 2 paarden die in pension staan, nu verdien ik wel een stuk meer als het minimumloon dus dat scheelt, je moet gewoon een budget opstellen wat een paard je per maand kost, dus ook ontworming, entingen, hoefsmid, les, verzekeringen, nieuwe spulletjes, tandarts, fysio enz en als je dat bedrag makkelijk kunt betalen, zou ik het doen, anders niet. Verzekring is wel handig dan krijg je niet ineens enorme kosten als er echt wat is waarvoor je naar de kliniek moet.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:51

Ik ben studente en heb zelf 2 paardjes. Ik heb het geluk dat ik een weitje gratis mag gebruiken maar voor de rest betaal ik alles zelf. Ik denk dat het echt wel mogelijk moet zijn! Gewoon wat spaarzaam zijn en je kan eventueel altijd op zoek naar een bijrijder ofzo voor als je eens een weekendje weg bent ofzo!
Qua verzekering voor mijn paarden heb ik enkel een *ben de naam kwijt* maar indien ze moesten uitbreken en ze brengen schade aan andermans eigendom-verzekering! Dat is iets van een 90€ per jaar!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:57

Ik ben 32, woon alleen in een huis met hypotheek en heb een vaste baan. Sinds kort heb ik ook een paard voor mezelf gekocht, hij staat op een pensionstal. Financieel red ik het wel maar ik moet er wel andere (luxe) dingen voor opgeven zoals vakanties, dure kleding etc. Maar dat is een keuze die je maakt en als je het ervoor over hebt en het kan moet je het zeker proberen! Je weet nooit hoe dingen lopen in het leven en ik probeer me geen zorgen te maken over wat er allemaal zou kunnen gebeuren maar geniet gewoon van elke dag :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 23:13

ik heb er nog eens over geklapt met men pa ook
die zegt dat als ik het echt wil ik het moet doen, maar dat ik mijn broek eraan zal scheuren, en dat het gewoon geen slim gedacht is
hij wil liever dat ik een auto of een huis oid koop ...

nu, de eigenaar zal wss niet verkopen voor de handel, en hoogstwss kan ze dan ook gewoon blijven
ik kijk het nog effe aan, en zie wat er gebeurt

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:27

ik kan alleen advies geven praat er goed over metje moeder en zorg dat je wel altijd voor het paardje kan zorgen.
ze hebben al gezegt waar je aan moet denken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:33

Duhelo schreef:
Ishaantje: dat denk ik ook, als ik in mijn auto kruip kan ik mezelf ook tegen de eerste de beste boom plakken, zitten ze ook met de kosten
maar nééé, want dat is anders!
Wss moet ik wel stalgeld betalen, maar dat zal volgens mij wel meevallen (moet uiteraard nog allemaal besproken worden)
ook omdat er op de stalplek niet echt faciliteiten zijn, dus het zou hoogstens om een stuk wei, en heel mss voor in de winter snachts een stal zijn, en een plaats om men gerief te leggen (dat er nu ook al ligt :D)

Ik zou mss proberen te regelen dat ik baaltjes hooi en stro per stuk kan kopen, kan ik zelf de porties bepalen, en heb ik direct een goed zicht over het hoe en het wat.

Lynn: het gaat ook om een dertien jarig trekpaard
als er iets echt ernstigs mee gebeurd, dan is het wss wel einde verhaal, maar laten we hopen dat ze niks ernstigs krijgt uiteraard
kwa het thuiswonen, ik zie mezelf in de eerste jaren nog niet vertrekken, en als ik vertrek hoop ik dat dat mét partner zal zijn :D

het blijven staan is in mijn ogen het grootste struikelpunt waar ik nu tegenaan loop
als ik plots ooit weg moet, dan sta ik daar wel...
een manege (aan minimum 250*300 euro per maand kan ik simpelweg niet betalen, of toch niet voor langere tijd, want de hoefsmid en dierenarts zijn daar nog niet in meegerekend) en in de buurt zijn er helaas niet zoveel weides
alhoewel ik wel een plek weet zijn voor 175 euro in de maand, maar dat is dan weer een stuk verder weg

ik ben nu heel hard aan het twijfelen, het liefst koop ik een huisje met wat land erbij, maar dat kan ik dan weer niet betalen :D

hmz, ik denk dat singel of niet niet echt uitmaakt. hoop ook niet voor je dat jij verwacht dat je partner dan ineens mee gaat betalen aan jouw paard...
tuurlijk kun je dan de vaste lasten mooi delen, maar ik gok dat die wel veel hoger zijn dan als dat je thuis woont ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 08:09

tuurlijk verwacht ik niet dat mijn partner meebetaald aan mijn paard,
maar ik wil gewoon zeggen, dat met de huurprijzen en dergelijke langs hier
ik niet alleen alleen kan gaan wonen, daarvoor zal ik toch wel een partner nodig hebben om te delen in de vaste lasten
of dat nu met of zonder paard is ...