Informeren? (waarom staat het paard alleen? verder alles ok)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Informeren? (waarom staat het paard alleen? verder alles ok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:07

Bij mij in de buurt hebben ze nu een pony'tje in een stuk weiland staan. Deze hebben ze naar mijn weten voor iets van een jaar geleased (?) Pony komt bijna niks te kort, schuilstalletje, veel gras, water, aandacht. Het enige wat hij mist is een vriendje.. Hij staat er nu ongeveer een week.
Moet ik er iets van zeggen vinden jullie? Misschien hebben die mensen wel geen idee dat hij graag vriendjes heeft? En zal ik er dan een envelop neerhangen ofso? of moet ik me er gewoon niet mee bemoeien?
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-05-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

blue_kim

Re: Informeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:12

tsjah, je weet niet de reden waarom het paard alleen staat. wat je kan doen is een keer naar de mensen toe gaan gewoon eens vragen uit intresse waarom hij alleen staat en niet meteen een aanvallende houding nemen van het is zielig als ie alleen staat, of hij moet een vriendje hebben. misschien is er wel een hele goede reden voor waarom hij alleen staat. ik zou zeker geen envelop op hangen stap gewoon op de mensen af en toon intresse, denk dat dat wat vriendelijker over komt als een envelop.

Springruit06

Re: Informeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:17

Dankje voor de tip! Het is inderdaad niet mijn bedoeling om aan te vallen, ik zei zelf al, misschien weten die mensen niet dat die dat leuker vind, of zijn er inderdaad andere dingen aan de hand.
Ik denk dat ik eens gewoon een gezellig praatje ga maken met die meisjes als ik weer langs kom. :)

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:07

ja inderdaad dat zou ik ook doen.

laat je wel weten hoe het afloopt??

ce_lientje

Re: Informeren? (waarom staat het paard alleen? verder alles ok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:48

idd, ik ben erg benieuwd!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:02

ik vind persoonlijk dat je je daar helemaal niet mee moet bemoeien. Het zijn geen echte bekenden van je, zoals ik uit je berichtjes opmaak?
Ik vind het nogal ver gaan maar ben wel erg benieuwd naar wat ze je gezegd hebben als je met hun gaat praten.
Ik weet namelijk wel ongeveer wat mijn reactie zou zijn als iemand kwam vragen waarom ik iets zus of zo deed met mijn paarden ... (en dan niet gewoon uit interesse, want dan ben ik altijd bereid om uitleg te geven of wat toe te lichten).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:35

Ik zou even afwachten, ik heb ook reacties gehad of mijn verzorgpony geen vriendje nodig had van een paar kleine meisje, heel leuk en aardig alleen het andere paard zou een week later komen doordat het nog te koud was. ik wil daarmee zeggen dat je het niet weet, en er misschien wel wat aan de hand is, je kan natuurlijk altijd wel met de eigenaren gezellig over de pony kletsen dat vind ik ook altijd leuk als mensen me wat vragen ;)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:39

ik zou me er niet mee bemoeien, als je je met alle pony's die alleen staan gaat bemoeien dan kom je in enorme tijds gebrek.
je kan wel eens met ze aan de praat komen en dan voorzichtig proberen uit te vinden of ze door ontwetendheid alleen staat.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:49

mijn verzorgpaardje staat ook alleen
Vind het best zielig maarja hij kan heel goed met andere paarden om maar er mag helaas geen shetje ofzo erbij
Ik denk dat ze dat teveel vinden

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:28

Ik denk dat de tip die al gegeven is, om gewoon een gezellig praatje te maken en dan tussen neus en lippen vragen waarom hij alleen staat, de beste oplossing is.
Zoals Wiesje zei is het meestal niet leuk als iemand je aanspreekt op hoe je met je paarden omgaat, dus probeer het zo luchtig mogelijk te houden.
Vind het juist erg goed van je dat je deze mensen daarop wil aanspreken, voor hetzelfde geld weten ze idd helemaal niet dat een paard niet graag alleen staat.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:32

Ik vind persoonlijk dat je dat niet doet! Het beestje heeft het toch goed voor de rest. Als die mensen geen tweede paardje erbij zetten zal dat wel een reden hebben.
Bij mij komen ze vaak ook vanalles vragen en om het wat cru te zeggen: Ik krijg het er echt van op mijn heupen! (dat zijn wel mensen die er niets van af kennen)

Willy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:44

Ik zou me er zelf niet mee bemoeien. Paard heeft goede faciliteiten en krijgt voldoende aandacht. Lijkt me dat dergelijke mensen ook wel weten, dat het beter is in kuddeverband. Een vraag of envelop kan aankomen als een schop tegen de schenen.
Alleen staan is jammer, maar lijkt me zeker geen vorm van mishandeling.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:41

vinurr schreef:
Het enige wat hij mist is een vriendje.. Hij staat er nu ongeveer een week.
Moet ik er iets van zeggen vinden jullie? Misschien hebben die mensen wel geen idee dat hij graag vriendjes heeft?

Wie zegt er dat hij een vriendje mist? Niet alle paarden/pony's zijn hetzelfde, sommigen maak je echt niet gelukkig door er een ander bij te zetten. Dus gewoon niet mee bemoeien, ik zou er in ieder geval niet van gediend zijn...

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:50

Je kunt altijd een praatje met hun gaan maken.. Ze hebben vast een reden hiervoor.. Of idd onwetendheid.. Maar als de pony verder goed wordt verzorgd zou ik me er ook niet al te druk om maken.. Je kunt niet overal wat aan doen..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 07:52

Ach joh, moei je er toch niet mee. Als het paardje het verder goed heeft zou ik echt niet naar die eigenaren gaan.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:07

Het eerste wat er bij me op komt.... Waar bemoei je je mee? :o
Als het paard het goed heeft, wat is dan het probleem? Niet iedereen kan 2 paarden onderhouden!
Laat die mensen toch in hun waarde!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:14

Zolang het bij de wet niet verboden is, kun je er in principe helemaal niets van zeggen.

Maar waarom zou iemand niet wat over je paard of pony mogen vragen? Wat een rare reactie vind ik dat. Zolang je maar niet als een belerende shooljuf gaat vertellen hoe het allemaal wel zou moeten, zou ik niet weten waarom iemand niet gewoon antwoord zou geven op een hele normale vraag nl. Waarom staat dat paardje alleen?

Daar kan natuurlijk een hele goede reden voor zijn, dat is dan toch prettig om te weten. En als je daar vaak langs komt, misschien vinden de mensen het wel fijn als er iemand in de buurt is die ook een beetje op hun dier let.

Ik vind het alleen maar prettig als ik merk dat mensen hier in de buurt mijn ponies "in de gaten" houden. En alle informatie die ze willen hebben, mogen ze van mij gratis hebben :D

Ik kan niet de hele dag naar mijn dieren zitten kijken en vind het dus erg prettig dat daar de hele dag wel mensen met hun honden lopen die als ze me dan eens tegenkomen met hun vragen komen. Zo heb ik denk ik wel meer dan 10 "opzichters" gratis op mijn ponies letten. Als ik dan 100 x moet uitleggen waarom er een met een deken op staat ook al is het 30 graden of waarom ze niet de hele dag de wei in mogen, vind ik het nog steeds een prima deal!

Dus ik vind het top als je er naar toe zou stappen om een praatje te maken. Zolang je maar vriendelijk en respectvol blijft, zullen de meeste mensen er geen aanstoot aan nemen en je graag het hoe of wat uitleggen. Als ze er niet van gediend zijn, jammer dan, maar jij hebt je best voor het paardje gedaan.

En zolang het bij de wet niet verboden is, mag jij met iedereen een praatje proberen te maken die je tegenkomt ;)