rijden in een weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

rijden in een weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:58

hallo,

is het goed om te rijden in een weiland?
hiermee bedoel ik zo'n 5 dagen á 6 dagen in de week.
het stukje is afgezet met 20 bij 40 meter zoals een normalen bak.
als het goed is om in te rijden wat is dat het beste: weinig gras//beetje gras//veel gras?

alvast bedankt ;).
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-05-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Boldcode verwijderd. Deze codes zijn alleen om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

risky

Re: rijden in een weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:08

ik ben ook gedwongen om op de wei te rijden wegens geen rijbak hebben, heb net als jij een bak afgezet.

ik probeer het gras redelijk lang te houden (10/15cm) zodat de bodem iets verender is, ik denk dat als je paard goede/gezonde benen heeft het geen kwaad kan

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:09

als het weiland gewoon valk is kan je er in rijden. ik zou dan de voorkeur geven aan weinig gras. ten eerste omdat je paard met veel gras misschien hele andere dingen wil gaan doen dan werken. en ten tweede omdat gras als het nat is glad word. daarom heb ik soieso liever een zandbak als een gras bak maar als je geen keuze hebt kan je er prima in rijden hoor. maar let er dus wel op als het nat is dat ie niet te glad is.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:20

Ligt natuurlijk ook aan de bodem van het weiland, is de grond hard of zacht, of een soort kleigrond. Het is ook belangrijk dat de bodem recht is, en niet afloopt of dat er gaten in zitten. Let er wel op als het gras nat is, dat het glad kan zijn. En wat betreft het lange of korte gras, er zitten bij beide nadelen en voordelen aan, even kijken wat je zelf het fijnste vind.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:24

Je kan wel in een weiland rijden, maar het is wel prettig als het vlak is. Ze kunnen lelijk struikelen als het niet vlak is. Mijn voorkeur gaat uit naar weinig/beetje gras. Lang gras verbergt gaten en dergelijke en is wat gladder.
Als ik in de wei rijd dan heb ik wel altijd kleine stootjes in tegen het glijden. De kleine stootjes beschadigen de wei bijna niet.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:27

Ik rij ook altijd in het weiland. Gaat prima, en omdat paardlief niet tegen de bakrand kan leunen werkt het voor mij ook prettiger.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:29

Ik rijd bijna altijd in de weide, ik heb een kleine piste, maar die gebruik ik meestal als het de hele dag geregent heeft.
Mijn paarden hebben geen ijzers en zijn nog nooit uitgegleden. Ik prefereer kort gras, maar halflang of lang rijd ik ook op (bij lang gaan ze hun knietjes optrekken, is een goede oefening 8-) ) het is wel wat zwaarder, maar dan pas je je daarop aan.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:40

Ik zou het stuk gras waar je op rijdt wel even goed op kuilen checken, maar dat heb je waarwschijnlijk al gedaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:18

Het kan geen kwaad als er idd geen kuilen/ongelijke stukken zijn.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:20

cupcake__ schreef:
Ik zou het stuk gras waar je op rijdt wel even goed op kuilen checken, maar dat heb je waarwschijnlijk al gedaan.

Inderdaad want het zou gevaarlijk zijn als de pony in zo'n geul valt.

x_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:49

Als het vlak is, kan het geen kwaad! ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:52

Op dit moment kan ik gebruik maken van een fijne rijbak, in het verleden niet en toen reed altijd op gras (in een parkje in de buurt en soms in de wei).
Mijn pony is geen dag kreupel geweest in de 10 jr dat ik op gras heb gereden, wel hield ik altijd rekening met gladheid, kuilen ect.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:29

ik moet straks ook op het gras gaan rijden. Want mijn merrie gaat het land op. Ik mag over het hele land rijden of een stukje afzetten beide geen probleem. ik vind het zelf absoluut niet erg.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:26

Wij hebben een 20-60 bak uitgezet op een stuk ge-egaliseerd weiland. Dus daar is het rijden geen probleem. Verder zou ik alleen uitkijken met kuilen en eventuele gladheid.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:25

Ik heb ook geen beschikking over een 'zand'bak. Ik rij ook dus gewoon op gras, zoalang ik me al herinner.
Het gaat prima, alleen het is wel vaak iets gladder. Wel zou ik gewoon op kort gras gaan rijden, ook fijn voor jou paard :j

sann210

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:45

Bij ons word er in het zomerseizoen ook altijd 20x40 afgezet in 't land en dat maaien wij zelf altijd maar het word zo vaak gebruikt dat je een hoefslag erin hebt en 2 voltes.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:12

Ik heb een zandbak die soms wat te zwaar is in de zomer dus rijd je dan lekker in de wei. Als het gras mooi kort is kan dit prima. Met nat gras wel oppassen!
Mijn paard loopt altijd heerlijk in het gras :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:46

Ik rij ook in het weiland, maar dan niet in een afgezet stuk. Ik zie het gewoon als een hele grote bak :+
Kan je af een toe eens lekker de benen strekken op de lange zijde! De andere 2 pony's lopen daar ook gewoon,
maar lopen gelukkig niet in de weg. Alsof ze het weten ;)

Ik merk wel dat mn pony er aan went naarmate ik vaker rij. Hiervoor reed ik nl ook in een (zand)bak.
Alleen wel even uitkijken met nat gras, hobbels en kuilen, zoals al eerder aangegeven. Maar ook dat
lijkt soms wel beter (lees: plat gestampt) te worden, zodat het wat vlakker wordt.

Het gras was eerst lang en nu kort ( :+ ) maar als ik het vergelijk vind ik het korte gras toch lekkerder rijden.

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:17

rijden op een stuk land is echt niet erg als je wel kijkt of er geen gaten of keulen in zit.

Shaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:52

sann210 schreef:
Bij ons word er in het zomerseizoen ook altijd 20x40 afgezet in 't land en dat maaien wij zelf altijd maar het word zo vaak gebruikt dat je een hoefslag erin hebt en 2 voltes.

Zo gaat dat hier dus ook. :D

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:49

Kan opzich geen kwaad ;) je moet alleen oppassen voor kuilen en of molshopen.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:14

ik heb ook een tijdje in een weiland moeten rijden, totdat de buren ( toen ) een bak kregen waar ik gebruik van mocht maken.
dus ja hoor, kan best. als het vlak is idd..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:40

Als de bodem vlak is vind ik dat het gewoon moet kunnen. Het is ook niet zo erg als het een beetje hobbelig is natuurlijk ligt dat ook aan het soort paard dat je hebt.. Het kan dus inderdaad gewoon :)