Naar de weide gang heeft paard op gezette klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iSaBeLL

Naar de weide gang heeft paard op gezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:58

Hoi,

Sinds ongeveer anderhavle maand staat mijn paard weer overdag op de wei.
het verschilt per dag de ene keer staat ze van 9 tot 7 op de wei,
maar een andere dag misschien maar van 15.00 tot 19.00.
maar het maakt dus geen verschil of ze nu 2 of 8 uur op de wei staat.

Elke keer als ik haar uit de wei haal heeft ze opgezette klieren (bij de kaaklijn)
Ik rij meestal 's avonds en dat is dus geen doen, door die opgezette klieren ze gigantisch sterk
en kan ze niet ontspannen en/of stelling van der vragen.
Terwijl ze hier geen last van heeft zonder die opgezette klieren.

Mijn vraag is dus hoe kan dit komen? (De rest van de paarden hier op stal heeft er geen last van.
of hoe kan ik dit voorkomen?

Maar het is echt gigantisch opgezwollen/opgezet en met rijden is er dus niks mee te beginnen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

(Ik wist niet zo goed waar ik dit neer moest zetten, als het verkeerd staat willen jullie dit graag verplaatsen)

Tundra

Re: Naar de weide gang heeft paard op gezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:00

dit heeft mijn paard ook komt door het jonge gras kan geen kwaad, als je ze even binnen zet dan is het ook zo weer weg

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:11

Dat heeft Vera ook, vooral in het begin van het seizoen met het jonge gras.
Verschilt echt bij elk paard :j Zo heeft Vera er weer meer last van dan bijvoorbeeld het paard van mijn vriendin :)
het kan geen kwaad, trekt gewoon weer weg als ze er beter aan gewend zijn :)

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:18

Ze staat echt op gigantisch kort gras(kale weide), dus niet dat ze elke dag vers gras erbij krijgt.

Tundra schreef:
dit heeft mijn paard ook komt door het jonge gras kan geen kwaad, als je ze even binnen zet dan is het ook zo weer weg

Nou het trekt dus niet snel weg, ik had haar 5 uur voor mijn les binnen gezet,
en nog steeds was het net zo erg.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:20

je kan de dierenarts bellen, maar die zegt hetzelfde ookal is het kort gras er komt toch elke dag gras bij

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:21

het gaat steeds minder worden bij die van mij is in het begin haar hele hoofd opgezwollen en nu staat ze er een maand op en is het al een stuk minder

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:59

Die van mij heeft het ook. De eerste keer heb ik er een dierenarts bij gehaald en was ik € 80,- lichter terwijl het gewoon weg trekt. Als je het niet vertrouwd natuurlijk altijd een arts bij halen maar als het echt alleen maar van het jonge gras lijkt te zijn lekker vanzelf laten wegzakken.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:53

iSaBeLL schreef:
Ze staat echt op gigantisch kort gras(kale weide), dus niet dat ze elke dag vers gras erbij krijgt.

Da’s dus de reden. Mijn paard heeft dat ook als ze op heel kort gras staat (meestal in de herfst), dan staan ze nl. heel veel met hun hoofd naar beneden om de hele tijd die hele korte grasjes te plukken. Bij mijn paard trekt het weg tijdens het rijden of als ze hooi gegeten heeft.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:59

Het is niet door een bepaald soort gras, maar door met het hoofd naar beneden staan. Die van mij heeft het ook en ik heb de dierenarts erbij gehad. Paarden hebben bij de buis van eustachius (schrijf je dat zo?) een soort luchtzak die zich nog wel eens wil vullen als ze met het hoofd naar beneden staan voor een langere tijd. De uitgang van dit zakje heeft een ventiel werking, dus is niet zomaar weer leeg. Bij een bepaalde beweging van de kaak (of iets anders in de buurt) kan het zijn dat het ventiel geopend wordt en dat het zakje in no-time weer leeg is. Kan absoluut geen kwaad ;)

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:50

Eilandje schreef:
iSaBeLL schreef:

Da’s dus de reden. Mijn paard heeft dat ook als ze op heel kort gras staat (meestal in de herfst), dan staan ze nl. heel veel met hun hoofd naar beneden om de hele tijd die hele korte grasjes te plukken. Bij mijn paard trekt het weg tijdens het rijden of als ze hooi gegeten heeft.

Als ik haar in de volle weide zet, dan is onderhand heel der hoofd opgezwollen.
dus daarom staat ze op kort gras :)

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:51

rindin schreef:
Het is niet door een bepaald soort gras, maar door met het hoofd naar beneden staan. Die van mij heeft het ook en ik heb de dierenarts erbij gehad. Paarden hebben bij de buis van eustachius (schrijf je dat zo?) een soort luchtzak die zich nog wel eens wil vullen als ze met het hoofd naar beneden staan voor een langere tijd. De uitgang van dit zakje heeft een ventiel werking, dus is niet zomaar weer leeg. Bij een bepaalde beweging van de kaak (of iets anders in de buurt) kan het zijn dat het ventiel geopend wordt en dat het zakje in no-time weer leeg is. Kan absoluut geen kwaad ;)

Bedankt voor je uitleg. Kan dit weggaan? of kan ik verwachten dat dit de hele zomer blijft..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:53

Ik denk dat het blijft. Die van mij heeft het iedere zomer. Maar het is niet schadelijk, en niet pijnlijk voor het paard. Het ziet er gewoon niet uit :P Don't worry ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:53

Toen ik mijn paard ging kopen had hij dit ook. Ik heb de dierenarts er bij de klinische keuring nog even naar gevraagd, omdat ik zelf dacht dat zijn lymfeklieren opgezet waren. De dierenarts vertelde mij toen precies hetzelfde als bovenstaande mensen hebben gezegd.
Ook nu heeft mijn paard er soms nog last van maar het kan gelukkig totaal geen kwaad!

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 08:56

rindin schreef:
Ik denk dat het blijft. Die van mij heeft het iedere zomer. Maar het is niet schadelijk, en niet pijnlijk voor het paard. Het ziet er gewoon niet uit :P Don't worry ;)

Dat vind ik niet erg dat het er niet uit ziet enzo.

Maar er valt gewoon niet te rijden. Ze kan nog geen eens normaal aan de teugel lopen,
omdat die opgezette dingen in de weg zitten.

Dus als het zo blijft valt er de hele zomer niet te rijden,
of ze mag de wei niet op..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:55

Elin had het vorig jaar heel erg, toen stond ze op miniminigras en omdat ze dat koste wat kost toch wilde eten krijg je dan die bulten. Nu staat ze op langer gras en heeft ze eigenlijk praktisch nergens last van. Je ziet het wel, maar maar heel licht. Het is ook wel een beetje haflingereigen dat ze er meer last van krijgen, omdat die zo'n korte nek hebben en dus weinig ruimte hebben daar.

Kan je niet een kleinere ruimte langer laten groeien en haar daar op zetten zodat ze toch niet zichzelf helemaal klem kan eten?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:05

Helpt het niet om haar voor het rijden even op stal te zetten met een pluk hooi/kuil op een verhoging? Dan maakt ze kauwbewegingen in een andere houding dan op het land. Zo kan het zijn dat je het "ventiel" openzet...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:12

Goh wat toevallig, mijn 4 jarige ruin had gisteren ook van die zwellingen, was de eerste keer dat hij dat had. Hij had wel wat langer op de wei gestaan dan normaal. Vanochtend was er niets meer van te zien gelukkig, hoop niet dat het een terugkerend iets is als ze er met rijden ook last van hebben.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:17

AronenLoutje schreef:
Goh wat toevallig, mijn 4 jarige ruin had gisteren ook van die zwellingen, was de eerste keer dat hij dat had. Hij had wel wat langer op de wei gestaan dan normaal. Vanochtend was er niets meer van te zien gelukkig, hoop niet dat het een terugkerend iets is als ze er met rijden ook last van hebben.

Zie mijn uitleg een paar posts eerder. :)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:19

Heb je uitleg idd gelezen, maar aangezien het paard van de ts er wel last van lijkt te hebben tijdens het rijden hoop ik toch wel dat het niet dagelijks terugkomt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:19

Ooow zo, ok :) Ik hoop het ook voor d'r! Maar er is vast een trucje te verzinnen om het snel af te laten nemen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:34

Sheila, die Haflinger die ik eerst reed, had dat heel vaak, ookal stond ze gewoon op stal. De ene dag erger als de andere dag.
Succes met Noor, Janise. Hoop dat jullie tot een oplossing komen dat het weg blijft.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:37

mijn paard had het met de overgang van hooi naar heel vers kuilvoer,is de dag erna weer wegggaan..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:55

Die van mij heeft het ook heel vaak, is idd vervelend :j al lijkt die van mij er niet veel last van te hebben met rijden.
De tip van eerst wat hooi geven kon nog wel eens werken, dat zou je kunnen proberen.