Twijfel om huisvesting.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Twijfel om huisvesting.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:49

Hallo bokkers,

Graag zou ik jullie mening over het volgende willen weten, aangezien jullie ook paardenfreaks zijn ;)

Mijn 24 jarige KWPN-ER en 9 jarige haflinger staan al jaren bij mijn ouders thuis, de laatste tijd loopt het daar niet al te lekker tussen mij en mn ouders.
Voor een deel kunnen mijn ouders daar niks aan doen, hun problemen kan ik niet op bokt zetten want dat is te prive, voor een deel ligt het ook aan mijn moeder die met alle liefde mijn paarden verzorgt (s'morgens en smiddags) als ik aan het werk ben, vervelende is dat zich werkelijk overal mee bemoeit meestal op een hele negatieve manier.
Dit levert bij mij veel stress en frustratie op, de laatste tijd verergert dit door prive omstandigheden, nu wil ik al langer mijn paardjes in pension zetten dit vanwege de betere accomodatie (wij hebben geen rijbak) en als het aan mij ligt een bos in de buurt, omdat ik recreatief rijd hecht ik daar veel waarde aan.

Op zich zou ik mijn haflinger best kunnen verhuizen ze is jong en kerngezond, maar dat is niet het geval bij mijn 24 jarige paard, hij is chronisch ziek en heeft daardoor medicatie en aanvullende verzorging nodig, iets wat niet iedere pensionstalling kan en wil bieden.
Nu heb ik een stalling op het oog die hier wel een helpende hand in kan bieden.

Even kort de voor-nadelen op een rijtje:

Voordelen thuis:
- moeder die de paaren nauwlettend in de gaten houd
- ten alle tijden de verzorging bied die nodig is
- paarden staan in vertrouwde omgeving

Nadelen thuis:
- veel schoonmaakwerkzaamheden waardoor het rijden er vaak bijin schiet (5 stallen/erf vegen/ waterbakken vullen ect.)
- bemoei van mn ma en als je 10 min later komt dan dat ze gewent is is ze beledigd
- wil precies weten wat ik doe en ga doen met de paarden, bijv rijden waar en wanneer als er iets wijzigd krijg ik dat te horen
- weinig weidegang
- kleine uitloop in de winter
- telkens opnieuw op zoek naar goed hooi en iedere week biks halen/ paaken zaagsel slepen ect.

Voordelen pension: (tenminste daar hoop ik dan op)
- rijbak, waarin ik savonds na mn werk kan rijden
- minder schoonmaakwerk, stallen doen is geen probleem
- voldoende ruime weidegang
- gezelligheid en evt samen zo nu en dan een buienritje maken

Nadelen pension:
- een relatief vreemde verzorgt overdag je paard
- zullen ze altijd bellen als mijn oude paardje niet in orde is?
- kosten
- pensionklanten die minder vriendelijk zijn
- gezeur onderling
- je kunt niet alles zelf bepalen, maar zult mee moeten doen met stalregelement

Misschien ben ik dingen vergeten dat zal haast wel voor iemand die nog nooit met dr paarden in pension heeft gestaan, maar wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

PatsyPatsy

Re: Twijfel om huisvesting.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:05

er zijn ook pensionstallen waar een leuke onderlinge sfeer is zonder gezeur, de paarden worden (normaal toch) goed verzorgd en uiteraard bellen ze als er iets niet in orde is met je paardje.

je moet gewoon goed de verschillende stallen tegenover elkaar afwegen.

denk wel dat het belangrijk is dat je een stal zoekt waar ze veel buitenkunnen en liefst met z'n twee. aangezien je paard al ouder is zou hij het moeilijk kunnen krijgen met verhuis en daarbij is zijn vriendje zijn grote steun. ik zou die niet uit elkaar willen halen.

buiten het feit dat je mee moet doen met het stalreglement ( wat ik zelf niet goed kan verdragen, beslis liever zelf wat en hoeveel ze te eten krijgen enz) zou ik voor jouw geval eerder naar een pensionstal gaan.
je gaat meer geniet hebben van je paarden, maar zoals ik al zei zoek er een goeie stal uit!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:11

IK ben al maanden of eigenlijk al ruim een jaar stiekum aan het kijken naar een pensioinstalling maar eigenlijk wou ik deze stap pas nemen als mijn oude paardje er niet meer zou zijn.
Ben een beetje bang dat ik voor mijn gevoel althans nu noodgedwongen deze beslissing moet nemen, ik heb al een hele lange tijd geprobeerd alles maar te slikken omwille van mijn paarden, maar zo gaat het niet langer meer.
Zo nu en dan ga ik er met sterke tegenin naartoe en dat heeft niks met mijn paarden te maken want dat zijn 2 echte schatten die niet stuk kunnen bij mij.

Een evt nieuwe stal moet aan verschillende dingen voldoen:
-ruime mogelijk tot weidegang en in de wintermaanden ruime paddock, ze moeten altijd met zn 2 bij elkaar naar buiten het liefst samen zonder andere paarden (dit vanwege mijn oude paardje met artrose)
-buitenboxen naast elkaar van min. 3,5 bij 3,5 het liefst wat groter
- goede kwaliteit voer en hooi zonder al teveel stof
- bereid zijn om dekens te verwisselen bij mijn oude paardje en smorgens wat medicatie door zn voer heen te doen
- verder mij altijd bellen als er iets niet in de haak is, ik kom liever voor niks dan andersom.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:22

Het is als nieuweling heel moeilijk om van buitenaf en na 1 bezichtiging te oordelen over het reilen en zeilen op zo'n stal.
Je hebt er in ieder geval een rieele kijk op en je hebt alles tamelijk goed op een rijtje gezet.
Ik zou zowiezo eerst meerdere malen onaangekondigd langs gaan op een stal waar je voor zou kiezen.
Veel stallen zorgen voordat nieuwe mensen komen dat alles spik en span is, maar hoe werkt het en ziet het eruit als je onaangekondigd komt???
Ik wens je veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:23

Het is in jouw situatie gewoon erg lastig...

Nadelen van een verhuizing naar pension:
-het is best latig inschatten hoeveel stress zo'n verhuizing gaat hebben op Desire, wat natuurlijk direct weer merkbaar zal zijn aan zijn dampigheid.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit ook het zwaarste weegt.
Persoonlijk zou ik een paard als Desire niet meer verhuizen 'op zijn oude dag' (tenzij het echt niet anders kan). Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
-Je bent afhankelijk van iemand die op jouw paarden moet letten, en dan moet je er vanuit gaan dat iemand net zo nauw kijkt als jou moeder (dat kan bijna niet haha).
-Omdat je vaak met meerdere personen bent, kan er vaker gezeur ontstaan
-Staleigenaar kan zonder vooraankondiging wijziging op het erf aanbrengen (van een stuk weide een paddoc maken oid)
-Als je een keer ziek bent, moet je ervan opaan kunnen dat jouw paarden 100% verzorgd worden.
-je hebt al snel gezeur als de staleigenaar beetje laks zou zijn qua onderhoud (bak slepen(/sproeien in de zomer), goede stroomvoorzieningen voor op de wei e.d.)
-je bent afhankelijk van het voer, in welke kwaliteit, welke merk krachtvoer etc.. en natuurlijk hoeveel er gevoerd wordt.

Voordelen:
-Je hebt meestal mensen om je heen, vaak ook iemand die je even ergens mee kan helpen ofzo als je dat nodig zou hebben.
-Je hebt meer faciliteiten (meestal) om je paarden te trainen en lekker te kunnen rijden.
-als je all-in gaat, dan scheelt dat je weer tijd met mesten, vegen, voeren etc.
- mocht je een dag niet zo goed uitkomen (je weet maar nooit) dan zou je als je goede contacten hebt met je stalgenoten, altijd iemand nog kunnen vragen om het voor 1 dagje van je over te nemen).

Het blijft een moeilijke beslissing, omdat je bij je ouders tegen wat dingen aan loopt waar je goed van baalt, maar dat zal op een pensionstal net zo zijn, daar is het ook geen rozegeur (en wodka lime :P) natuurlijk.
Er is overal wel wat.
Het is een hele kunst om een stal te vinden die naadloos aan sluit op jouw denkwijze met paarden.
Spreekt de expert haha. Misschien weet je het nog wel, maar ik heb voordat ik mijn paard kocht tig stallen afgeweest om te kijken waar wij het fijnste zouden kunnen staan..
En heb er inmiddels een hele hoop bezocht, maar het blijft een lastige opgave. Omdat mooi weer spelen als er nieuwe klanten komen kijken, toch wel vaak gebeurd. Daar prik je natuurlijk wel doorheen, maar dan nog blijft het lastig..

Maar daar zul je je wel bewust van zijn denk ik.

Succes met het maken van een keuze

[edit] even wat toegevoegd

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:53

Bedankt vor de reacties en de uitgebreidde reactie van Sab.

Tis zeker lastig...ik loop er al een hele tijd mee in mn hoofd, het enige wat me het meest doet twijfelen is inderdd mijn oude paardje Desire, ik ben altijd van mening geweest (en eigenlijk nog steeds) dat je oude bomen niet moet verpoten.
Maar het is bijna niet meer te harde thuis...klinkt dramatisch maar ook vanavond toen ik voorzichtig over een pension begon was het lekijk einde gesprek, daar kan en mag niet over gesproken worden...met andere woorden ondenkbaar.
De hele avond is er niks meer tegen me gezegt, ik wordt dan gewoon compleet genegeerd.
Niet alleen hiermee, maar dat gaat eigenlijk altijd zo ls het mn moeder niet zint of niet aanstaat en dat ben ik spuugzat als 29 jarige...ik ben potverdikkie geen 12 jr meer.

Daarnaast maak ik me zorgen over mn toekomst wbt zwanger worden en zijn, ik kan echt niet met een zwangere buik daar de hele toko schoonmaken dat is nu met mn reuma soms al erg lastig een optie wbt meehelpen van hun kant is niet bespreekbaar, hun hebben geen tijd of kunnen het lichamelijk niet.

Het voeld voor mij nu een beetje als het kiezen voor mezelf en tussen mn oude paardje, als ik voor mezelf kies en dus naar en pension ga ben ik bang dat hem tekort doe, aan de andedre kant heeft hij ook weing aan mij als ik iedere keer met een sik rondloop en de sfeer is werkelijk om te snijden.
Dat negatieve gevoel trekt zich op den duur ook door naar mn paarden, nu kan ik het allemaal nog redelijk naast me neer leggen en lekker met mn paarden bezig zijn, maar dat kost steeds meer energie.
Ik slaap slecht en kom wekelijks telaat op mn werk daardoor, met andere woorden......ik kan wachten op betere tijden of ik hak de knoop door met het risico dat ik mijn oude paardje tekort doe op een pensionstal....tot nu toe schuif ik mezelf aan de kant en kies nog steeds voor mijn paarden, maar of ik dat nog lang ga volhouden weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:07

Ik ken jouw moeder natuurlijk wel een beetje, en snap ook wel hoe lastig het is voor jou.
Zij heeft natuurlijk de beste intenties voor de paarden. En voelt zich daardoor ook (soort van) verantwoordelijk voor de gezondheid van Desire.. (en de rest natuurlijk)
Beetje kort door de bocht genomen: 'heb ik dat paard opgelapt en hoest hij eindelijk niet of nauwelijks, dan zal dat even verkl**t worden door hem te verhuizen. '
weet niet of je het zo letterlijk kunt nemen, maar zo kwam het een beetje op mij over soms.
Ik snap jouw gevoel echt!
Zeker gezien de toekomst 'planning'. Het is ook bijna geen doen om al het werk in je eentje 'savonds te moeten doen, zeker als al over hebt moeten werken.
Nu heb je gelukkig een lieve vriend die je helpt, maar die kan natuurlijk ook niet iedere dag.
Dat je slecht hierdoor slaapt moet natuurlijk niet kunnen!

Het is kiezen tussen het onmogelijke bijna..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:24

@ Sab:

Zoals jij het hierboven zegt, zo is het denk ik ook wel...mijn moeder is ook erg kort door de bocht haha.

Maar het gaat de laatste tijd ten koste van mezelf en daar zit ik natuurlijk mee, ik begrijp heel goed dat een verhuizing van mijn oude paardje een risico met zich mee brengt, zij denkt volgens mij dat ik me daar niet van bewust ben en alleen ga verkassen om het mezelf makkelijker te maken en daarbij het welzijn van mn paarden vergeet, maar dat is natuurlijk niet waar.

Mijn vriend kan me soms best meehelpen en dat doet hij ook wel, maar omdat hij onregelmatig werkt kan dat vaak ook niet en hij heeft ook niet altijd zin om al zijn vrije avonden bij mijn paarden door te brengen en schoon te maken.

Ik ga voor de zoveelste keer nog maar eens voorzichtig een gesprekje aan over het wel en wee omtrent mij en de paarden....we zien wel hoe dat loopt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 06:14

Mbt, tot de redenen die geeft zoals je reuma en eventueel zwanger zijn/ worden.
Is een pensionstal natuurlijk ideaal.
Maar denk je dat je oude paardje kan aarde in een pensionstal.
Op veel pensionstallen is in de winter naar buiten een groot probleem, dat is voor zo'n oud paard niks.
En is het bijv. geen optie om het oude paardje bij je moeder te laten met eventueel een shet erbij en dat je rijpaard naar een pensionstal gaat.
Dan heeft je moeder dat oude paardje om voor te zorgen.
Anders zou ik niet snel weten wat je moet doen.
Ga in ieder geval niet over 1 nacht ijs.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:27

Ik zou mijn paarden elders stallen indien het financieel haalbaar is:
- meer tijd voor je paarden
- met de pensionhouder afspraken maken over de extra verzorging.
- zij leren op termijn je paarden ook kennen en kunnen ze in de gaten houden (wellicht pensionklanten die een oogje in het zeil houden)
- bellen indien nodig is bij mij altijd gebeurd toen ik op pension stond met mijn paard.
- onderling gezeur is geheel afhankelijk van je stalling en heb je nu tenslotte bij je ouders ook.
- stalreglement, je gaat akkoord bij aankomst en dit bied ook een heleboel duidelijkheid.
- niet alles zelf bepalen heb je wellicht nu ook niet omdat je moeder een behoorlijke invloed heeft.
succes met je beslissing.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 07:36

er zullen toch ook wat kleinere pensionstallen zijn, waar het ook voor je oude paard fijn kan zijn?!
Goed zoeken en om je heen kijken. Misschien ervaringen vragen van andere mensen (want op iedere pensionstal is wel wat volgens mij ;) )

Ik denk dat het ook voor je oude paard geen probleem hoeft te zijn hoor, het verhuizen. En als je een plekje kunt vinden waar hij lekker de ruimte heeft, waar andere paarden (en je eigen) zijn waar hij bij kan staan, waar goed om hem gedacht wordt en waar hij als het nodig is z'n medicijnen krijgt, waar hij lekker veel buiten kan zijn....dat je het dan voor je oudere paardje echt niet zo verkeerd doet hoor! ;)

Denk eens aan de paarden die naar paardenrusthuizen gaan, waar ze met meerdere oude paarden samen zijn, waar ze de verzorging krijgen die oudere paardjes nodig hebben...die leven daar toch vaak ook nog jaren met veel plezier?!? En ook die verhuizen immers op een gegeven moment van "oude stal" naar de "laatste stal", het rusthuis.

Wat je zegt...altijd met een slecht humeur bij je paardjes zijn door de omstandigheden, dat is ook niet leuk voor ze!

Nou succes in ieder geval met je beslissing! :D

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:47

Rijd je nog op je oude paardje? Misschien is anders een paardenrusthuis in de buurt wat. Daar weten ze meestal net wat meer van oude paarden en kost ook minder.. Ze zitten daar meestal ook in vaste kleine kudde's zodat je paard wat sneller wendt. Wat IndianaJones ook zegt!

Kan je anders je haflinger en kwpn niet bij elkaaar op dezelfde stal zetten waarbij ze naast elkaar staan en samen de wei op gaan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:54

Misschien goed om eens met je moeder om tafel te gaan en te praten over hoe jij nu lichamelijk en geestelijk in je vel zit en dat je het zo niet goed trekt, en waar je tegenaan loopt en er een oplossing moet komen?

Laat haar meedenken en met mogelijke oplossingen komen en ga samen de voor- en nadelen van die oplossingen bespreken.

Wat is voor haar belangrijker? Het welzijn van haar eigen kind dat in het geding komt, of dat zij de paarden daar aan huis houdt en alles op haar manier moet?

Is zij bereid meer te helpen met de paarden op de momenten dat het voor jou te zwaar wordt? Of verwacht ze dat je er altijd maar staat en wil ze de paarden aan de andere kant niet uit handen geven als jij aangeeft het niet meer te redden zo...

Met elkaar praten, vanuit je gevoel, met een ik-boodschap, waarbij je hulp en steun vraagt, zou toch tot een oplossing moeten kunnen leiden?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:54

Ik zou ook eens gaan kijken bij die pensionstallen, en ook op een pensionstal zijn genoeg mensen aanwezig die het wel zien als er iets misgaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:12

Als ik het zo doorlees kan ik me een beeld vormen van je situatie. Je leeftijd, je ouders, de thuissituatie en je paarden. Als ik in jouw situatie zat zou ik op zoek gaan naar een zeer kleinschalige pensionstal. Misschien wel bij iemand thuis die nog twee stalletjes vrij heeft. Ik denk dat je daar ook grotere kans maakt op buitenboxen en weidegang (denk aan boerderijen). Kwestie van informeren, iedereen vragen of ze de ogen en oren open kunnen houden, gewoon brutaal aanbellen bij mensen die paarden achter het huis hebben lopen, briefje ophangen bij de plaatselijke ruitersportzaak en bij marktplaats een advertentie maken. Allemaal gratis, misschien levert het wat op. Ik zou in geen geval op een grote stal gaan staan, zou me te duur worden en of het oudere paardje wat wat mankeert daar écht goed in de gaten word gehouden, geen idee.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:49

misschien dat ik het verkeerd begrijp??? je moet 5 stallen doen en we praten over 2 paarden? als er meerder paarden bij jullie staan dan zou je dus wel de optie kunnen overwegen dat het oudere paard thuis blijft met een soortgenootje en de haflinger naar een pensionstalling!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:58

Misschien zou je eerstens met je moeder om de tafel moeten gaan zitten om te praten.
Wel zou ik aanraden om haar te vertellen dat je erg dankbaar bent, maar dat je een beetje moeite heb met de verantwoording die je moet afleggen. Als dat minder het geval zou zijn, je dat veel fijner zou vinden.

De meeste pensionstallen hebben wel 1 nadeel of 1 of meerdere personen die je niet zo aardig vind..

Vertrouwen dat je paarden goed staan, is iets kostbaars, onderschat dat niet.

De kosten die je krijgt op een pension zullen vaak ook zorgen dat je minder tijd heb voor je paarden, je zal het toch moeten verdienen...

nielsequival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:16

hoi.

idd dat lijkt mij ook beter een pesion stalling. je kan natuurlijk daar ook leren en meningen uitwisselen met mensen die daar ook staan/komen. en je hoeft je natuurlijk niet druk te maken. waar je je stro/hooi vandaan moet halen. ik zelf sta met mijn paard. bij MANEGE EQUIVAL in echteld vlakbij tiel. en daar hangt een goede en gezellige sweer en als er iets met mijn paard is dan bellen ze meteen en ze hebben een buitenbak en een binnenbak altijd handig voor als het regend toch. en bij de meeste manege's is het altijd zo van ieder voor zichzelf maar bij ons is dat helemaal niet het geval. iedereen helpt elkaar. dat waren toch wel de voordelen van je paard op een pesion hebben

groetjes niels

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:35

pensionstal lijkt mij idd de beste oplossing en je oude paardje past zich denk ik wel goed aan hoor!

waarom moet je trouwens 5 stallen doen als je maar 2 paarden hebt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:17

Bedankt voor het meedenken en de reacties,

De andere 3 stallen zijn de stalletjes voor de shetlanders die van mn moeder zijn, die heeft ze graag binnen staan als ze denkt dat ze niet lekker in hun vel zitten of als de 2 oude shetjes extra rust nodig hebben, kortom ze staan bijna het hele jr door sanachts binnen, op weken na bijvoorbeeld in de zomer bij warm weer.

De reden dat ik deze stallen ook uitmest is omdat mijn moeder sochtends mijn oude paardje en haflingewr voert en ook smiddags ze extra hooi geeft, tis een beetje geven en nemen natuurlijk. (daarom doe ik voor haar de stallen van de shets erbij, mijn moeder kan door een chronische ziekte dit lichamelijk ook niet). Kortom ze heeft ook een serieus probleem als ik weg zou gaan met mn paarden naar bv een pension.

Ik heb echt al ....tig keer een poging gewaagd om hierover met mn moeder te praten, de ene schiet ze in de verdediging de andere keer komt het erop neer dat als ik iets veranderen dat ik dan ook maar s'morgens en smiddags mijn eigen paarden moet voeren, voor mij voelt dit als chantage en wordt ik dan ook erg verdrietig van, ik krijg dan het gevoel met mn rug tegen de muur aan te worden gezet.

Het is voor mij geen optie om mijn oudere paardje thuis te laten staan en mn haflinger in pension te zetten.
Ze zijn ontzettend aan elkaar gehecht, vooral mijn oude paardje aan zn vriendinnetje, daarnaast zal ik dan iedere dag na mn werk niet alleen naar de pensionstallingmoeten maar daarnaast ook naar mijn oude paardje en daar de hele boel schoon te maken, want zolang mijn moeder 1 of 2 paarden van mij voert moet ik alles blijven schoonmaken.
Dan ben ik savonds om twaalf uur nog eens een keer thuis, kortom dat gaat niet werken.

Ik zou het allerliefste met mn moeder rond te tafel gaan zitten om er goed over te praten op een positieve manier waarbij ruimte is om allebei ons zegje te doen, maar dat is echt onmogelijk, ze geeft er binnen enkele sec een negatieve draai aan en wordt kwaad of zwijgt in alle talen.
Nogmaals een gesprek hierover heb ik enkele weken geleden nog eens gehad..het enige wat ze zegt is dan " als jij de dood van je paard op je geweten wilt hebben, dan doe je best maar' volgens haar kan een pensionstalling niet de zorg bieden die mijn oude paardje nodig heeft en daar moet ik haar voor een deel gelijk in geven......maar hallo ik ben er ook nog....ik kan toch ook extra zorg bieden aan mijn paard op de momenten dat de pensionstaling dat niet kan...ik rijd gerust voor mn werk even snel langs om iets te doen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:24

weet je ik heb mijn paarden ook thuis en ik was het zo zat ik was 's avonds om 7 uur thuis en dan vlug eten en dan was ik ook 10 uur klaar met de stallen mesten enz en dan had ik nog niet eens gereden. Je hebt je paarden niet alleen om de stallen te mesten!

Zoals je zelf aangeeft er is geen oplossing om het samen met je moeder op te lossen ik zou echt mijn paarden in pension zetten zodat je zelf de mogelijk hebt lekker wat met je paarden te doen of een dagje niet te komen enz. daarbij komt er echt wel een stal vorobij die aan je eisen zal voldoen en die goed voor je oudje kan zorgen. Wat je zelf al aangeeft thuis is geen oplossing te vinden en dan zal je hoe jammer ook andere stappen moeten ondernemen.
Helaas voor je moeder. En ik denk persoonlijk ook afstand van je ouders dat je er niet meer dagelijk heen hoeft geeft ook rust in julie relatie waardoor jullie band/praat mogelijkheden wellicht beter worden. Je moeder zou natuurlijk de shetten buiten kunnen laten in een schuilstal of met vlas gaan werken zodat ze neit zo zwaar hoeft te mensen en alleen drollen hoeft te rapen een oplossing is er wel de vraag is of de oplossing gevonden wilt worden

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:27

ik snap trouwens ook niet helemaal wat er nou een extra moeite is om 's ochtends even jou paarden te voeren en 's middags beetje hooi te geven!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 16:32

lars schreef:
weet je ik heb mijn paarden ook thuis en ik was het zo zat ik was 's avonds om 7 uur thuis en dan vlug eten en dan was ik ook 10 uur klaar met de stallen mesten enz en dan had ik nog niet eens gereden. Je hebt je paarden niet alleen om de stallen te mesten!

Zoals je zelf aangeeft er is geen oplossing om het samen met je moeder op te lossen ik zou echt mijn paarden in pension zetten zodat je zelf de mogelijk hebt lekker wat met je paarden te doen of een dagje niet te komen enz. daarbij komt er echt wel een stal vorobij die aan je eisen zal voldoen en die goed voor je oudje kan zorgen. Wat je zelf al aangeeft thuis is geen oplossing te vinden en dan zal je hoe jammer ook andere stappen moeten ondernemen.
Helaas voor je moeder. En ik denk persoonlijk ook afstand van je ouders dat je er niet meer dagelijk heen hoeft geeft ook rust in julie relatie waardoor jullie band/praat mogelijkheden wellicht beter worden. Je moeder zou natuurlijk de shetten buiten kunnen laten in een schuilstal of met vlas gaan werken zodat ze neit zo zwaar hoeft te mensen en alleen drollen hoeft te rapen een oplossing is er wel de vraag is of de oplossing gevonden wilt worden

Mag ik vragen of jij je paarden nog thuis hebt staan of in pension?

Alvast bedankt!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:37

Ik zou er voor kiezen om naar een pensionstal te gaan. Het is toch de bedoeling dat je met plezier naar je paarden gaat én dat je voldoende tijd hebt om te doen met ze wat je wilt (naast de hele verzorging). Mijn paarden zijn een jaar geleden van mijn huis naar een pensionstal gegaan. Ik heb ook een merrie die extra zorg nodig heeft en erg snel gestressed is. Maar ze hebben zich heel snel aangepast op de pensionstal. Ik kom zelf nog iedere avond en overdag lopen er altijd wel mensen. De meeste pensionklanten houden ook een oogje in het zeil en bellen direct als er iets aan de hand is. Met de eigenaar kun je natuurlijk ook afspraken maken. Ik weet dat het eng is om de zorg voor je dieren voor een groot deel aan iemand anders over te laten, maar voor mij pakt het goed uit. Ga gewoon eens rondkijken op verschillende stallen en kijk waar het goed voelt. Veel succes ermee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:44

ik zou eens bij enkele pensionstallen in de buurt gaan kijken, dan heb je een beter idee wat je wel of niet kan verwachten en de kostprijs. Tenslotte is de ene stal de andere niet en naast volledig volpension ook andere optie nemen bv alleen zelf krachtvoer te voorzien, maar wordt wel in de hoeveelheid gegeven die jij aangeeft of zelf stalmesten,...
Over het algemeen doen pensionhouders er niet zo moeilijk over om eens een deken te veranderen en als je oude paard echt op een speciaal dieet staat, kan je het ook altijd zelf klaarzetten in emmertjes.