Graag zou ik jullie mening over het volgende willen weten, aangezien jullie ook paardenfreaks zijn
Mijn 24 jarige KWPN-ER en 9 jarige haflinger staan al jaren bij mijn ouders thuis, de laatste tijd loopt het daar niet al te lekker tussen mij en mn ouders.
Voor een deel kunnen mijn ouders daar niks aan doen, hun problemen kan ik niet op bokt zetten want dat is te prive, voor een deel ligt het ook aan mijn moeder die met alle liefde mijn paarden verzorgt (s'morgens en smiddags) als ik aan het werk ben, vervelende is dat zich werkelijk overal mee bemoeit meestal op een hele negatieve manier.
Dit levert bij mij veel stress en frustratie op, de laatste tijd verergert dit door prive omstandigheden, nu wil ik al langer mijn paardjes in pension zetten dit vanwege de betere accomodatie (wij hebben geen rijbak) en als het aan mij ligt een bos in de buurt, omdat ik recreatief rijd hecht ik daar veel waarde aan.
Op zich zou ik mijn haflinger best kunnen verhuizen ze is jong en kerngezond, maar dat is niet het geval bij mijn 24 jarige paard, hij is chronisch ziek en heeft daardoor medicatie en aanvullende verzorging nodig, iets wat niet iedere pensionstalling kan en wil bieden.
Nu heb ik een stalling op het oog die hier wel een helpende hand in kan bieden.
Even kort de voor-nadelen op een rijtje:
Voordelen thuis:
- moeder die de paaren nauwlettend in de gaten houd
- ten alle tijden de verzorging bied die nodig is
- paarden staan in vertrouwde omgeving
Nadelen thuis:
- veel schoonmaakwerkzaamheden waardoor het rijden er vaak bijin schiet (5 stallen/erf vegen/ waterbakken vullen ect.)
- bemoei van mn ma en als je 10 min later komt dan dat ze gewent is is ze beledigd
- wil precies weten wat ik doe en ga doen met de paarden, bijv rijden waar en wanneer als er iets wijzigd krijg ik dat te horen
- weinig weidegang
- kleine uitloop in de winter
- telkens opnieuw op zoek naar goed hooi en iedere week biks halen/ paaken zaagsel slepen ect.
Voordelen pension: (tenminste daar hoop ik dan op)
- rijbak, waarin ik savonds na mn werk kan rijden
- minder schoonmaakwerk, stallen doen is geen probleem
- voldoende ruime weidegang
- gezelligheid en evt samen zo nu en dan een buienritje maken
Nadelen pension:
- een relatief vreemde verzorgt overdag je paard
- zullen ze altijd bellen als mijn oude paardje niet in orde is?
- kosten
- pensionklanten die minder vriendelijk zijn
- gezeur onderling
- je kunt niet alles zelf bepalen, maar zult mee moeten doen met stalregelement
Misschien ben ik dingen vergeten dat zal haast wel voor iemand die nog nooit met dr paarden in pension heeft gestaan, maar wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt!
) natuurlijk.