Stand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ECM

Stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:46

Hai!
Omdat ik binnenkort een eigen paard krijg had ik een soort van vraag...

Heeft er iemand ervaring met Stands?

We wilden dit wel eens proberen( we krijgen ook nog het paard van een vriendin van me dan bij ons gestald)
De stands worden wel ong. boxgrootte maar het blijft een idee van een Stand, aangezien we die voorkant dan open wouden laten?
Is zoiets slim...?
Een kleine stand leek ons niks omdat ze dan niet uit konden rusten door te liggen als het ware.
Wij wouden dan een soort mix van een Stand en Box kopen/maken.

Nu denk je vast, ze vroeg toch of iemand ervaring had met stands en niet met een Stox(afkorting van Stand X Box)
ja die wil ik ook wel weten, en wat zouden jullie in dit geval doen, Stox :+ , Stand of Box
Als VASTE plaats voor een paard.
?
Misschien een beetje vaag uitgelegd... maar ach...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:53

In de paardenwereld is het zo langzamerhand not done om stands te hebben. Alleen mensen die ze van vroeger uit hebben willen ze nog wel eens gebruiken, maar om willens en wetens nog een nieuwe te gaan bouwen :n . Ook met een Stox doe je je dieren tekort. De minimale oppervlakte van een stal is 2x de stokmaat in het kwadraat.

Wil je je paarden nu echt een plezier doen en ga je toch aan het bouwen, maak er dan een inloopstal van die je evt. af kunt sluiten. Zo laat je ze zelf de keuze en bied je ze volop de ruimte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:58

Als je genoeg ruimte hebt voor 2 boxen, zou ik voor die optie kiezen.
Dat hoeft niet veel duurder of ingewikkelder te zijn dan een stand.
De bovenkant van de stal mag open zijn voor onderling contact; zeker als de paarden goed met elkaar overweg kunnen.
Vrij kunnen bewegen, niet vaststaan is voor een paard een stuk prettiger en gezonder.
Zorg wel dat het wordt gemaakt van solide en veilig materiaal en zorg voor een goede 'afwatering' zodat de box droog blijft. (onze stallen zijn gemaakt van scheepsluiken, de vloer is gedeeltelijk bedekt met een rubber mat)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:02

Stands mogen wat mij betreft alleen nog maar in boeken zichtbaar zijn met de vermelding dat het zwaar verouderd is en niet meer hoort bij de 20e eeuw, waarin paardenwelzijn een andere wending heeft gekregen. :)

Mijn advies is dus: niet doen. Stands is prima om tijdens een bosrit ergens aan te meren en een colaatje te nuttigen, maar niet als verblijfplaats van je paard.

Hoe ziet de rest van de accomodatie eruit? Kun je misschien van de stands inloopstallen maken?

ECM

Re: Stand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:27

ok
wat Senna21 zei kan ook... :D
Ik vind ze eerlijk gezegd ook wel een beetje ouderwets maar achjah...Toch maar mening vragen he? :P
Een Inloopstal gaat waarschijnlijk niet lukken aangezien het stallengebouw naast ons huis komt te staan en de wei een klein eintje verderop is...En zin in een hele nieuwe verbouwing hebben mijn ouders niet :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:30

Volgens mij worden stands verboden (of zijn ze het inmiddels al?), en persoonlijk vind ik het niet kunnen. Om je paard even te 'stallen' tijdens een pauze of iets dergelijks oké, maar verder echt niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:25

Even voor de duidelijkheid: Het is verboden om nog stands te bouwen!!!!!! Bestaande stands mogen nog wel, maar nieuwe niet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:30

Daar zou ik dan wel eens de 'regel' van willen zien. Ik weet dat het hier en daar in Duitsland verboden is, maar waar staat dit in de NL wet?

Voor de goede orde: ik vind stands ook echt not-done. Een paard hoort al niet in een hok, en dan ook nog in een hok waar ie z'n kont niet kan keren :n |(

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:34

De wet is er vorrig jaar al door heen gekomen dat ze niet meer gebouwd mogen worden(dit geld ook al in zwitserland)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:43

Onzin, over paarden houden staan geen regels. Ja, ik heb de wetgeving op nagezocht. (Productschappen Vee, Vlees en Eieren)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:46

het mag niet meer nee.... bestaande stand willen ze ook weg hebben... Ik zou niet weten waar je het zou moeten kunnen vinden... Maar ik weet dat het niet mag...

Maak er dan een soort open stal van...

Als in 4 palen en dan ketitngen er tussen oid... Dan krijg je toch een stand idee zonder dat ze vast hoeven... dan kunnen ze ook gewoon bij elkaar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:47

Okey, op de manege waar ik gereden heb hadden ze de stands in boxen veranderd omdat het niet meer mocht. Ik ben er echt huidig van overtuigd dat dit al erdoor gekomen is maar ik ben te lui om te zoeken en zou ook niet weten waar ik het moet zoeken. En volgens mij heeft Peelie gelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:20

Als iemand mij het wetsartikel kan geven vind ik het best. Zeker veranderen is niet verplicht (anders zou fnrs rare regels in zijn eisen hebben staan voor sterren, nl. dat 5-sterrenmaneges geen stands meer mogen hebben vanaf 2010) maar bouwen mag volgens mij ook gewoon. Zolang er niet geschreven staat dat het niet mag, mag het wel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:14

of het nou wel of niet mag, stands zijn gewoon not done, het is gewoon puur zielig om een paard de hele nacht vast te zetten (er van uit gaande dat de paarden overdag gewoon buiten staan).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:18

daffie1986 schreef:
Okey, op de manege waar ik gereden heb hadden ze de stands in boxen veranderd omdat het niet meer mocht. Ik ben er echt huidig van overtuigd dat dit al erdoor gekomen is maar ik ben te lui om te zoeken en zou ook niet weten waar ik het moet zoeken. En volgens mij heeft Peelie gelijk.

Nee het is er nog niet door heen, alleen bij de FNRS krijg je geen extra ster bv als je nog stands hebt, omdat zij er geen voorstander van zijn ivm welzijn van het paard, maar helaas is er geen wet die het verbiedt, maar die komt er vast nog wel.

wat ik me wel af vraag is waarom Ts perse de voorkant vrij wil hebben en niet gewoon 2 boxen maakt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:34

ja dat snapte ik ook al niet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:28

als je stands de grote krijgen van een box, waarom dan niet gewoon een box? lijkt mij toch net zo makkelijk.

ik heb absoluut geen slechte ervaringen met stands (mits het goede stands zijn) maar als je de ruimte en mogelijk hebt zou ik zeker lekker boxen neerzetten.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:04

Stands zijn volgens een manege eigenaresse die ik ken verboden om nog te bouwen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:08

blue_kim schreef:
als je stands de grote krijgen van een box, waarom dan niet gewoon een box? lijkt mij toch net zo makkelijk.

ik heb absoluut geen slechte ervaringen met stands (mits het goede stands zijn) maar als je de ruimte en mogelijk hebt zou ik zeker lekker boxen neerzetten.

Daar ben ik het wel mee eens, als je toch stands wil maken ten grootte van een box, waarom dan niet gewoon een box?
Je hebt verschillende soorten stallen en ze hoeven niet allemaal potdicht te zijn aan de voorkant.
Nu ben ik even de website kwijt, ik kom er op terug, hier staan heel wat verschillende soorten boxen.Misschien wel leuk om door te nemen.
Ik bedoelde de site http://www.uwstal.nl/, maar ik kan mij herinneren dat er veel meer voorbeelden op gestaan hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:24

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:07

Het licht er aan hoe lang ze er staan, en hoe de stand gemaakt zijn.
Ik rijd op een manege waar de paarden voor de les in stands staan,
en dat vind ik erg goed. Ze kunnen met de neusjes bij elkaar enzo.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:19

Maar ze kunnen niet lopen. Hun kont niet keren.

Ze horen gemiddeld zo'n 10 km per dag te lopen. Daarom is veel op stal staan al niet goed. Dus waarom zou je hun beweginsvrijheid nog verder beperken door ze vast te zetten?