Mest afvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Mest afvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:49

Regelmatig lees ik dat er mensen zijn die geen raad weten met de paardenmest.
Stel dat het mogelijk wordt deze mest op te laten halen, hoeveel is men bereid per kuub mest te betalen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:41

ik denk dat ik maximaal 5 euro per kuub er voor over zou hebben.
Dat is vergelijkbaar met wat ik kwijt ben als ik het uit moet laten rijden over ons eigen land.

Ik mag het ook gratis over het tegenover ons liggende maisland van een boer brengen voor ze zelf gaan mesten, ploegen en inzaaien.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 06:25

joyce B schreef:
ik denk dat ik maximaal 5 euro per kuub er voor over zou hebben.
Dat is vergelijkbaar met wat ik kwijt ben als ik het uit moet laten rijden over ons eigen land.

Ik mag het ook gratis over het tegenover ons liggende maisland van een boer brengen voor ze zelf gaan mesten, ploegen en inzaaien.

Met gebruik van eigen machines neem ik aan?
Als ik informeer bij de grote mestophalers, hoor ik bedragen van rond de 20 euro per kuub; dit heeft alles te maken met transportkosten... Nadeel is dat dezelfde bedrijven meestal pas vanaf 30 kuub komen halen, de 'kleine' paardenhouders missen hierdoor 'de boot'.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om mest te brengen bij de buurman. (wel de mogelijkheid misschien, maar meestal niet legaal).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:00

prijzen van professionele mestophalers zijn bij mij niet bekend. Daar hoor ik wisselende verhalen over. Maar 20 euro per kuub vind ik erg veel. Vooral als je meerdere paarden hebt lopen is dat een erg kostbare aangelegenheid. Ik heb 4 paarden staan en die produceren schat ik per jaar zo'n 40 kuub mest en dan heb ik weinig strooisel omdat ze zo veel mogelijk het hele jaar dag en nacht buiten lopen en we geen stro gebruiken.

Een plek in de regio waar ik het zelf af mag leveren voor dit bedrag zou ook een optie zijn, dan laden we het zelf op een grote kar en brengen het geregeld weg.

Hier zijn boeren en kleine loonwerkers die vaste mestverspreiders hebben (zo'n kar achter de trekker met daarop een as op het eind die de mest fijn maalt en verspreid onder het rijden) en daarmee de mest uitrijden.

Ik heb zelf helaas een te kleine mestplaat anders liet ik het zelf composteren en gebruikte ik het vaker voor over eigen land. Nu ben ik daar terughoudender in omdat het versere mest is.