hoe krijg ik nou die pokke brandnetels weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

hoe krijg ik nou die pokke brandnetels weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:40

Zucht.........ik weet het niet meer. Ik ben al 2 maanden bezig brandnetels uit de wei en tuin te krijgen, maar het is zo kansloos!
Ik heb al 3 producten geprobeerd. Round-uo tegen onkruid in jong gras (dat is het) Round-up tegen netels en andere houtachtigen (de netels blijven, maar het gras wordt bruin :( ) en dan nog 1 of ander kansloos middeltje waarvan ander onkruid wel doodgaat maar geen brandnetels.
Kunnen jullie mij vertellen wat nu WEL werkt in gras???

Thanks!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:43

Zout op strooien

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:44

Knippen helpt niet.Als je ze echt kwijt wilt zal je ze eruit moeten spitten.De wortels kruipen onder de grond verder en maken steeds nieuwe planten aan.Alleen de plant met wortel en al verwijderen helpt.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:45

gohya schreef:
Knippen helpt niet.Als je ze echt kwijt wilt zal je ze eruit moeten spitten.De wortels kruipen onder de grond verder en maken steeds nieuwe planten aan.Alleen de plant met wortel en al verwijderen helpt.

Ik weet dat het niet helpt. Maar zo gaat het in ieder geval niet zaaien, en kunnen de ponies ze opeten ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:47

MCPA spuiten. Dat houdt je gras intact en verdelgt je brandnetels. Niet in één keer...mar goed volhouden, dan ben je er na twee tot vier keer spuiten vanaf. Je kunt het bij de Welkoop krijgen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:47

Toch is het raar. We kunnen zelfs iemand een nieuw hart geven, maar brandnetels makkelijk wegkrijgen :n
Zout erop gooien? Hoeveel???

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:48

Je kunt ze ook gewoon afknippen, en na een dag ofwat eten de paarden ze gewoon op! Is nog goed voor ze ook :D

Ideaal!!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:49

Jenny21 schreef:
Je kunt ze ook gewoon afknippen, en na een dag ofwat eten de paarden ze gewoon op! Is nog goed voor ze ook :D

Ideaal!!!

Mooi niet dat ik ze ga knippen :n Dan zit ik helemaal onder!!
En als ik ze afknip, dan eten ze ze nog niet op :P Verwende paarden!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:52

Zoezi schreef:
Toch is het raar. We kunnen zelfs iemand een nieuw hart geven, maar brandnetels makkelijk wegkrijgen :n
Zout erop gooien? Hoeveel???

Nou...nu overdrijf je wel hoor.
Nogmaals: MCPA....dat spul is er voor gemaakt om brandnetels, boterbloemen, zuring etc. te verdelgen....en gras te laten staan...
Dus zo moeilijk is het niet.
Zout kan ook....maar dan is je gras ook weg en komen de brandnetels na verloop van tijd ook weer op.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:54

Ik pluk ze (met dikke handschoenen) en geef ze ook aan de paarden. Is erg gezond voor ze, je moet ze dan
wel even een dag of twee laten drogen, zo heel vers lusten ze het niet!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:57

Zoezi schreef:
Jenny21 schreef:

Ideaal!!!

Lange mouwen en handschoenen aan en je hebt nergens last van ;)

Jenny21

Re: hoe krijg ik nou die pokke brandnetels weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:01

Inderdaad lange mouwen, handschoen en een heggeschaar doet wonderen :D Mijn paard is er trouwens dol op!!!!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:13

Knippen heeft geen zin, komen ze zo weer terug.
Wat ik altijd doe is ze met wortel en al uit de grond trekken, paar dagen op het land laten liggen en dan vinden de paarden ze heerlijk :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:51

Als je een redelijk grote oppervlakte met brandnetels hebt kun je ook nog de zeis overwegen. Werkt ook prima om eventuele frustraties kwijt te raken. Brandnetels blijven eigenlijk altijd weer terug komen. Dus of je ze nu chemisch aanpakt of met de hand, dat maakt niet zoveel uit.

Colinda100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:29

Je moet het gras overbemesten.
kan je proberen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:12

Zoezi schreef:
Jenny21 schreef:

Ideaal!!!

dikke winterjas en dikke handschoenen aan doen... helpt :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:09

Round-up is voor algehele afsterfte(dus ook gras), je kan ze ook gewoon continu maaien. Zodra ze weer een beetje gegroeid zijn moet je ze afmaaien(dit wel een tijd lang herhalen), doordat de bladeren geen zon meer opkunnen nemen stopt het proces en sterven ze op den duur af, haal ze wel uit het land en dan kun je ze laten drogen en door het voer doen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:16

Het probleem is, dat ik ongeveer net zoveel schrik heb van brandnetels dan van spinnen :+ Ik vind die dingen zo akelig dat ik ze gewoon echt niet wil plukken ;(
Afmaaien heb ik vorig jaar ook gedaan. Misschien is dan nog de makkelijkste oplossing, zeker de goedkoopste.
Waarom groeien er op 1 plek dan zoveel?
En er staan 2 soorten brandnetels. Met hele kleine stekelige blaadjes en met minder grote bladeren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:23

Er bestaan 2 soorten brandnetels: de kleine en de grote. 1 keer maaien in het jaar is niet voldoende, want de wortels verspreiden zich ondergronds. De plant heeft zon nodig om zijn fotosynthose op gang te krijgen, als je dus de plant elke keer met de blooter maait zodra deze weer blad krijgt krijgt de wortel zijn groeiproces niet meer opgang en sterft dan dus af. Een dikke trui aan, handschoenen en je broek in je sokken(of gewoon laarzen aan) en dan kun je zo gewoon vastpakken.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:26

Je heb zeker die round up bij de hornbach of elders gehaald die gele rode (geloof ik te hebben gezien) fles. Die helpen niet. Ik haal bij de echte boerenbond die ouderwetse waar je zlefs bomen mee kapot krijgt van alleen al de damp, en daa gaat hij helemaal voor altijd kapot van

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:26

daffie1986 schreef:
Er bestaan 2 soorten brandnetels: de kleine en de grote. 1 keer maaien in het jaar is niet voldoende, want de wortels verspreiden zich ondergronds. De plant heeft zon nodig om zijn fotosynthose op gang te krijgen, als je dus de plant elke keer met de blooter maait zodra deze weer blad krijgt krijgt de wortel zijn groeiproces niet meer opgang en sterft dan dus af. Een dikke trui aan, handschoenen en je broek in je sokken(of gewoon laarzen aan) en dan kun je zo gewoon vastpakken.

Die krengen prikte gisteren nog dwars door een jeans heen. En ook door de tuinhandschoenen :(
Maaien zullen we dan maar doen.......

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:28

T zijn toch wel brandnetels he? Geen stekels(die hebben als ze in bloei staan van die paarse koppen)?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:30

mccp inderdaad

dan zijn ze binnen een dag misselijk :D

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:30

daffie1986 schreef:
T zijn toch wel brandnetels he? Geen stekels(die hebben als ze in bloei staan van die paarse koppen)?

en die geef je een sopje met MCPA, ook weg

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:31

Maaien, maaien en nog eens maaien. Ik heb een heel mooie maaibalk, loopt op benzine is met de hand te besturen en erg makkelijk in gebruik. Een achter de tractor was toendertijd vele malen duurder en zeker omslachtiger omdat je steeds moest verwisselen als je b.v de baan wilde slepen. Koste wel een beetje, maar ik heb er erg veel plezier van. Ik krijg in elk geval steeds minder "onkruid" op het land. Die ik heb maait ook met gemak de berenklauw b.v.