ik ruim dagelijsk mest van de weide,en gooi het nu nog gewoon op een hoop (foei!),heb dus nog geen mestplaat of iets dergelijks.
ik heb een paar verschillende ideen,maar het liefst zou ik de mest laten composteren en 2x per jaar over het land uitrijden.
1. de mest steeds dagelijks ruimen,en op het stuk land waar ze op lopen een grote hoop hiervan maken,na het omweiden de mest over de weide slepen(we hebben zelf geen sleep of iets dergelijks,dus hoe kan ik dit dan het best doen?),de paarden lopen hierna zeker 4 weken niet meer op het gesleepte stuk.
2.de mest ruimen,op een hoop (buiten de weide) gooien,dit een half jaar laten composteren en dan uitrijden over de weides.
3.mest in een aanhanger en deze wekelijks wegbrengen of mest op laten halen.
optie 1 is het meest makkelijke,maar ik zoek nog tips voor het slepen van de mest...
mn shet heeft ooit voor de kar gelopen,misschien maar een soort sleepje in elkaar zetten,zo kan hij zelf zn eigen mest opruimen
.optie 2 vind ik het best,gecomposteerde mest is erg goed voor je land,je hebt geen afvoerkosten en hoeft ook niet nog eens apart te bemesten,omdat je de paardenmest al gebruikt,is wel erg lastig omdat we dus zelf geen sleep hebben.
optie 3 vind ik eigenlijk zonde van de mest,en ook weer erg lastig,want waar moet je heen met je mest?