wat te doen met de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

wat te doen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 08:23

mijn weide is in 4en gedeeld,de paarden (1 paard en 1 pony) hebben 4 stukken van zo'n 1500-2000m2 tot hun beschikking,als het gras op de stukken erg kort is geworden worden de paarden omgeweid.

ik ruim dagelijsk mest van de weide,en gooi het nu nog gewoon op een hoop (foei!),heb dus nog geen mestplaat of iets dergelijks.

ik heb een paar verschillende ideen,maar het liefst zou ik de mest laten composteren en 2x per jaar over het land uitrijden.

1. de mest steeds dagelijks ruimen,en op het stuk land waar ze op lopen een grote hoop hiervan maken,na het omweiden de mest over de weide slepen(we hebben zelf geen sleep of iets dergelijks,dus hoe kan ik dit dan het best doen?),de paarden lopen hierna zeker 4 weken niet meer op het gesleepte stuk.

2.de mest ruimen,op een hoop (buiten de weide) gooien,dit een half jaar laten composteren en dan uitrijden over de weides.

3.mest in een aanhanger en deze wekelijks wegbrengen of mest op laten halen.

optie 1 is het meest makkelijke,maar ik zoek nog tips voor het slepen van de mest...
mn shet heeft ooit voor de kar gelopen,misschien maar een soort sleepje in elkaar zetten,zo kan hij zelf zn eigen mest opruimen :D .

optie 2 vind ik het best,gecomposteerde mest is erg goed voor je land,je hebt geen afvoerkosten en hoeft ook niet nog eens apart te bemesten,omdat je de paardenmest al gebruikt,is wel erg lastig omdat we dus zelf geen sleep hebben.

optie 3 vind ik eigenlijk zonde van de mest,en ook weer erg lastig,want waar moet je heen met je mest?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:38

Wij hebben het land verdeeld in meerdere percelen. Als de paarden op het land lopen wordt de mest niet verwijderd. Als het gras op het stuk op is worden de hoge plukken gemaaid en daarbij tevens de mest over dat gedeelte van het perceel verspreid.

Palmera

Re: wat te doen met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:42

Voor optie 1 zou ik gewoon eens op marktplaats en dergelijke gaan zoeken. Kom je vast wel wat tegen.

Als je echt goede gecomposteerde mest wilt hebben moet dat minstens 1 jaar liggen, liever langer. Ook is het dan goed om b.v bladerafval aan je hoop toe te voegen. En af en toe de onderlaag naar boven scheppen (lekker werkje :D ) is ook goed. Kortom, optie 2 is minder eenvoudig dan je denkt.

Voor optie 3: vraag eens aan de boeren rond of er iemand is die tegen betaling je hoop weg haalt, of waar je die mag brengen. Ik laat 4x per jaar de berg weghalen en dat kost mij 30-40 euro per keer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:15

Je eigen mest gebruiken om je land te bemesten zou ik alleen doen als je een erg strak ontwormingsschema hanteert; je wilt zeker niet je eigen land gaan verontreinigen met wormen.

Verder is het van belang hoelang het stuk wei wat je bemest rust krijgt. Als dit langer als 2 maanden is dan is het lang genoeg om de mest goed te laten intrekken.
Optie 1 (mest laten liggen, regelmatig verspreiden (1x per 14 dagen) en bloten) is dan het simpelste.

Als je de mest weg haalt en op een hoop gooit moet je het de tijd geven om te verteren. Je bent dan ook verplicht om een waterdichte ondergrond te hebben.
Wil je het naderhand gebruiken om je land te bemesten dan is het haast ondoenlijk om dit met de hand te doen.
Laat je het mechanisch doen (op een schudder laden en uitrijden) dan zou ik er voor kiezen om het te laten afvoeren en 1 a 2x per jaar een boer wat gier te laten injecteren.

Dan heb je een betere mestkwaliteit, geen kans op worminfecties van eigen paarden en veel minder werk er aan.

Laura_____x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:01

Ik laat mijn mest ophalen door een boer,
die betaalt er dan nog voor ook :)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:07

wij hebben thuis ook een boerenbedrijf (en dus een mesthoop) de mest van mijn eigen pony gooi ik hier altijd op, maar ook veel mensen brengen dat gewoon bij ons (mijn vader wil er niets voor hebben, die is er enkel maar blij mee). dus gewoon rond vragen bij boeren in de buurt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:18

Als je de mest laat liggen mot je er daarna met de sleep overheengaan en de bloter door het land halen om de lange grassen te maaien. Je kan er ook voor kiezen om dan voor de opslag een container(open, dus alleen de onderkant) aan te schaffen en eventueel een bordje langs de weg dat mensen met een volkstuintje mest bij jou kunnen halen. Je moet zoiezo voor de opslag een vloeistofdichte plaat hebben met een opstaande rand, als je controle krijgt hang je namelijk. Als je wormenspuiten wilt uitbesparen kun je de mest afvoeren of eventueel kun je bij een boer in de buurt vragen of hij jou mest wil ruilen voor zijn ruige mest of gewoon gier. Er is van alles mogelijk en alleen jij kan bepalen wat je wilt, ik kan niet in jou portemonee kijken. Om zelf een meststrooier en/of sleep aan te schaffen kun je gewoon even op marktplaats kijken daar staan namelijk genoeg 2de-handsjes. Bedenk wel voor beide zul je moeten verbouwen om de paarden ervoor te zetten.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:37

Een tip die ik kreeg was om te slepen met een stuk betonnet achter de traktor of auto als je geen traktor heb... dat gaat erg goed.

Cor

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:41

wij laten onze mest op een omgeploegd stuk grond.....
een boer bij jou in de buurt die tarwe heeft geoogst?
wij verspreiden het dan over het land en ploegen het om!!

een manege in de buurt?
waar je tegen een kleine vergoeding mischien jou mest mag brengen?

of oude mannen met volkstuintjes!!
zijn maar al te blij als je wat mest wil brengen voor ze ;)