Ik heb een zeis gekocht om de brandnetels aan te pakken. Ik had geen idéé hoe je moet zeisen, dus ik heb maar wat geprobeerd. Ik kreeg de brandnetels wel om .
Wie werkt er nog meer weleens met een zeis?
Ik vond wel dit filmpje op youtube ik zeis met langere slagen.
ik kan het maar het is niet eenvoudig....ook niet om uit te leggen...het is een bepaalde slag,een beetje zwefend,niet het mes te laag houden want dan neem je grond mee en is je zeis zo bot.
Je moet hem trouwens regelmatig vijlen hoor!...ook een vak apart.
Ik werk een keer of 4 per jaar met de zeis. Idd om voornl. brandnetels weg te halen, die ik later ga drogen. De 1e maal is altijd weer ff wennen , maar op een gegeven moment krijg ik de slag wel te pakken. Heb ook een bosmaaier, maar dat ding is zo zwaar. Na een uurtje heb ik geen rug meer over.
Tinky12
Geplaatst: 16-05-09 08:24
Het is idd een slag die je te pakken moet krijgen,net als het slijpen overigens.Vooral als je stekels en ander grof onkruid maait moet je continu slijpen. Je maait met de punt,die houd je net boven de grond...weinig kracht gebruiken,de kracht komt uit de zwaai.Dus niet hakken met dat ding Ook even kijken hoe het groeid zodat je de boel wel afmaait en niet gladstrijkt
Bij te grote slagen moet je veel kracht gebruiken,helemaal als het grof onkruid is.Zelf even bekijken wat het fijnste werkt.
Ik maai lang gras voor de paarden,op hun uitloopstuk staat bijna geen gras dus krijgen ze het zo Kan je wel vertellen dat op de vlakke grond maaien eenvoudiger is als een schuine dijk
Doe in het begin kleine stukje want je gaat spierpijn krijgen,langzaam opvoeren dus
Filmpje laat het wel duidelijk zien,alleen vind ik het prettiger om meer rechtop te staan.
Arabesk
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-09 08:42
deze mensen (volgens mij hippies ) doen het weer heel anders, veel grotere slagen
friesiszwart
Geplaatst: 16-05-09 09:41
Vroeger bij mijn ouders heb ik gemaaid zowel met een grote als een kleine zeis. Het is een bepaalde slag en gaat het goed maar let op een zeis kan levensgevaarlijk zijn.
Diablo
Geplaatst: 16-05-09 09:53
Mijn man doet het geregeled, inderdaad om de brandnetels weg te halen. Hij is er dan ook behoorlijk bedreven in.
Tinky12
Geplaatst: 16-05-09 15:49
Igg een puntje om op te letten,zorg dat er geen dieren in de buurt zijn,een goed geslepen zeis kan enorm lelijke wonden veroorzaken.
Heb net brandnetels weggehaald..rustig heen en weer bewegen,puntje net van de grond.Om de zoveel halen even het blad weer aanzetten.Hij blijft dan vlijmscherp....dus niet wachten totdat hij bot is,dan moet je veel meer werk verzetten dan nodig is
De brandnetels kun je gewoon laten liggen,zoeken ze vanzelf wel op
Boktpony
Geplaatst: 16-05-09 15:52
Wij hebben er 2 en ik gebruik ze vrij regelmatig Het is idd een slag die je te pakken moet krijgen, maar ik kan me heel aardig redden volgens mij...
ellepel
Geplaatst: 16-05-09 16:00
arabesk zit er niet ergens een oudere boer bij je in de buurt? want die kunnen vrijwel allemaal wel omgaan met een zeis. misschien kun je een van hen vragen om het je te leren?
ik kan het ook wel,maar krijg er wel ontzettend lamme armen van, dus erg veel meters kan ik niet maken
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 22-05-09 12:13
het is op zich neit zo moeilijk. het belangrijkste is een goed scherpe zeis. Dus een wedsteen aanschaffen en slijpen maar.
Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de zeis goed vlak op de grond staat en alleen doen als het droog is. Voor een rechtshandige is het zeis plat houden, rechter hand boven, linker hand op het handvat lager en wat naar voren uitsteekt.
Dan met je rechterarm een krachtige vlakke slepende beweging naar links maken in een halve boog om je benen heen. Zorg ervoor dat de zeis de planten een cm of 2 boven de grond raakt en het liefst ook nog met een hoek van 90 graden. Als het goed is zouden dan de meeste planten om moeten gaan. Dan stapje naar voren en de beweging herhalen. En vooral vaak slijpen.
Houd je rug wel recht anders kun je na een paar bewegingen niet meer rechtopstaan. het is een kwestie van veel oefenen en op een gegeven moement heb je de slag vanzelf te pakken.
Ik kan het niet goed, daarom deed mijn vader de brandnetels regelmatig om met de zeis. Maar ik heb sinds kort uitgevonden hoe de bosmaaier werkt en dat gaat een stuk sneller
Op ons oude weiland van rond de 2 hectaren stond het echt VOL met brandnetels, ongeveer 3/4 was bedekt met brandnetels. We hadden ook een bak ik de weide [soort kaal grasvelde met omheining] en daar moest geregeld gezeist worden. Ik als toen twaalfjarige vond het geweldig Behalve dat je de avond vol met blaren zat Nu hebben we ook een bosmaaier, die mag ik dan niet besturen Maar dat gaat wel een stuk makkelijker en is beter voor je denk ik zo.
Als ik heel eerlijk ben laat ik het me vader doen, dan gaat het ook echt in een heel snel tempo, zelf gaat het allemaal niet zo snel xD
aerdenhout1
Geplaatst: 22-05-09 21:38
Ik kan inderdaad met een zeis overweg. Heb het JAREN geleden geleerd van een man die voor de gemeente de kanten maaide. Toen ging alles nog met de hand ( kan je nagaan hoe oud ik al ben!) Ik kan zelfs een zeis haren ( scherp maken met een speciale hamer en pin) Maar het is en blijft een vak apart! Tegenwoordig doe ik alleen het hele grove spul aan de slootkant waar de maaier ( een met een motortje) niet bijkan en de hele schuine kantjes.
Ik kan wel maaien met een zeis. Mijn vader deed en doet de slootkanten altijd met een zeis. Alleen het aanzetten is erg moeilijk, dus dat liet ik mijn vader altijd doen. Ik heb het idee dat wanneer je wat groter bent (ik ben maar 1.66) het allemaal wat beter wil. De slagen zijn dan groter, het slijpen gaat wat vloeiender. Je buikspieren moeten overigens wel goed zijn! Want het is best zwaar.
ik heb het vroeger van mijn opa geleerd. maar ik moest de zeis wel dichter bij mij houden als op dat laatste filmpje... en de slag was gewoon een half rondje om jezelf heen toch? *graaft in geheugen*
Ik heb ooit een zeis gekocht, leek me ideaal. Ik kreeg het echter niet voor elkaar om er gras mee te maaien,ik kreeg de slag echt niet te pakken,toen heb ik hem maar weggegeven. Alsd ik nu gras snij doe ik het met een sikkeltje,ook dat kan ik alleen door het gras met links vast te houden en met rechts af te snijden.(heeft me al heel wat sneeen in mijn vingers opgeleverd,mijn linker wijsvingers zitten onder de littekens)
Zunzuncito
Geplaatst: 24-05-09 14:49
Ik heb vanmorgen op radio 1 gehoord dat er deze zomer drie cursussen worden gegeven hoe je met een zeis moet omgaan. Kosten 50 euro voor materiaal (zal wel gras zijn ) en koffie, want je moet ook je eigen zeis meenemen; die wordt op maat gemaakt door een aanwezige smid. Veder was ik te slaperig om goed op te letten, dus www.radio1.nl zal meer info hebben!
Anoeska
Geplaatst: 24-05-09 23:57
Vanochtend op de radio bij 'vroege vogels' was er iets over cursussen 'maaien met de zeis'. Klik!. Voor als je het echt goed wil leren
loeske1
Geplaatst: 03-07-10 13:41
Beste mensen, ik ben op zoek naar een zeisensliep oftewel een slijpsteen voor een zeis. Ik woon in de buurt van Wageningen. Heeft iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan? Of zijn er misschien vakmensen in de buurt die hier wel mee overweg kunnen? Het is idd weer eens tijd om de brandnetels aan te pakken, voor ze in het zaad gaan staan.
Groetjes Loes
Zunzuncito
Geplaatst: 07-07-10 11:03
Misschien bij de molen of bij Buis&Co. Ik zag toevallig eergisteren iemand met een grote zeis lopen, dus er zijn wel mensen die zo'n ding gebruiken, maar ik weet zo snel niet iemand die je zou kunnen helpen. Misschien dat een smid je ook nog wel aan een adres kan helpen.