Twijfels over weide en water van mijn verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijn water is altijd vers!

mijn water is altijd helder
6 (40%)
ik ververs het water niet iedere dag, maar het is niet heel vies
7 (46%)
er zit wel regelmatig alg in
Geen stemmen
er zitten wel muggenlarven in
1 (6%)
pfoe, ik zou het zelf niet drinken, zo vies, maar goed genoeg voor de paarden
1 (6%)
anders (reactie !!)
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 15

mars_loves

Twijfels over weide en water van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:23

Hee,

Ik heb zo mijn twijfels over de verzorging van mn verzorgpony..
Ik maak een lang verhaal maar gewoon kort...
Ik verzorg haar ondertussen een half jaar, en het is mij opgevallen dat
bij mijn verzorgpony de wei niet altijd erg schoon is (veel poep blijft liggen),
dat er niet veel stro (of wat die mensen ook gebruiken) in de stal ligt,
en dat er muggenlarven en algen in het drinkwater zitten....
Mischien is het wel gewoon omdat ik het niet gewend ben, omdat ik eerst alleen maar
op een manege reed (ik verwacht niet dat alles is zoals daar, maarja), maar komt dit nou
vaker voor, of is dit gewoon normaal ?
Ik hoef van die mensen niet de stal uit te mesten of wat dan ook, alleen aandacht geven,
en rijden (dat zijden ze bij 1e gesprek)..
Moet ik hier wat over zeggen, of moet ik het laten voor wat het is ???

groetjes !

poes

Re: Twijfels over weide en water van mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:31

Zolang ze altijd uitloop hebben hoeft een stal niet perfect schoon voor mij, zeker niet als het droog is en ze lekker buiten kunnen liggen.

Water in badkuipen en zo zu ik ook niet verversen, wat een werk! En bij een grote weide zou ik ook niet zo snel altijd poep gaan ruimen, eerder geregeld eens open slepen.

Zolang de pony's er goed verzorgd en alert uitzien, is er niks aan de hand volgens mij!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:35

Water, paarden drinken ook uit de sloot, dus hoeft er niet uit te zien als drinkwater. Máár je moet het water wel zeer regelmatig verversen omdat het stil staat. De wei hoeft imo niet heel schoon te zijn (hangt af hoe groot deze is) en veel stro in de box is vaak ook niet nodig.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 09:35

Oke, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken over de wei en stal enzo..
Maar ik neem aan dat muggenlarven enzo in het water nou niet echt fris is...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:51

Paarden zijn vrij kieskeurige dieren, als het water erg vies is, zullen ze het niet drinken! Ik heb altijd de luxe gehad van een stal met automatische drinkbak, of waar een grote emmer in stond, die vrij makkelijk te legen was. Zo'n groter emmer gooide ik elke dag leeg en vulde ik met een tuinslang weer bij met vers water. Eens in de zoveel tijd, als er zo'n lekkere aanslag op de binnenkant van de emmer kwam te staan, maakte ik hem helemaal schoon.

Wat betreft de mest, ik ken mensen die het weiland elke dag uitscheppen, ik ken mensen die elke week scheppen en ik ken mensen die de mest weer over het land uitspreiden. Ik zou het zelf fijn vinden om eens in de zoveel tijd even de ergste mest uit het land te halen en uitmesten deed ik zelf altijd 1 a 2x per week.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:56

De verzorging van mijn shetten doe ik zelf mesten en eten geven. In hun stal hangen automatische drinkbakjes ook in de paddock waar ze overdag staan en op de wei zijn automatische drinkbakken die regelmatig gereinigt worden van algen aanslag. Dus ze beschikken bijna altijd over vers helder drinkwater. De mest haal ik elke dag uit de stallen en 2 x per week uit de paddock. Op de grote wei laat ik het liggen dat wordt eens in de zoveel tijd gesleept. Het borstelen en de verder verzorging zoals beweging geven dat doen meestal de verzorgsters en als zij niet kunnen dan doe ik dat.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:50

Proper drinkwater vind ik toch belangrijk, 't is niet dat ze te kiezen hebben om ergens anders te gaan drinken hè...