Boterbloem in weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waaltje

Boterbloem in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:42

Wij hebben op dit moment heel veel boterbloemen in het weiland staan. Opzich een prachtig gezicht, maar nu heb ik hier op bokt gelezen dat het giftig is voor paarden.
Heeft iemand een tips voor mij om de boterbloemen weg te krijgen.
Ook als ik maai komen ze ook weer gezellig op :(

Balou_k

Re: Boterbloem in weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:43

paarden eten deze bloemen niet op, ze weten dat het giftig is, een enkele bloem eten is niet erg.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:46

Wordt idd amper gegeten, dus kan weinig kwaad. Alleen ze woekeren enorm en dit gaat ten koste van je gras. Spuiten is de enigste oplossing. Neem iets wat het gras niet schaadt maar het onkruid wel, zoals MCPA.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:54

Waaltje schreef:
Wij hebben op dit moment heel veel boterbloemen in het weiland staan. Opzich een prachtig gezicht, maar nu heb ik hier op bokt gelezen dat het giftig is voor paarden.
Heeft iemand een tips voor mij om de boterbloemen weg te krijgen.
Ook als ik maai komen ze ook weer gezellig op :(

als het giftig was had ik mijn paard nu niet meer hoor die staat er gewoon tussen eet ze niet

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:03

Ze zijn wel giftig hoor, maar wordt gewoon amper gegeten omdat paarden dit weten en de smaak is bitter.

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:59

De paarden eten er als het goed is gewoon om heen, maar je geen zorgen.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:28

petietjeplus schreef:
De paarden eten er als het goed is gewoon om heen, maar je geen zorgen.

Dat had ik al in de gaten, maar als het nog even zo doorgaat heb ik meer boterbloem dan gras in onze weide staan :D vandaar dat ik het toch graag zou willen uitroeien.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:46

Dan moet je dus spuiten. :D En geloof me, dat verricht wonderen!

Weet iemand trouwens wat boterbloem in hooi doet? Is het dan ook giftig? Of juist niet meer?

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:48

De paarden eten dat idd niet op ..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:13

Ligt eraan om welke soort boterbloem het gaat; over het algemeen is bekalken alleen lang niet voldoende; er is meer met het land aan de hand als er veel boterbloemen gaan groeien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:35

femke27 schreef:

Weet iemand trouwens wat boterbloem in hooi doet? Is het dan ook giftig? Of juist niet meer?

Na 2 wk. in het hooi is de boterbloem niet meer giftig.

V.w.b. boterbloemen op de wei.... zolang er genoeg gras staat zullen ze het niet eten. Maar in de winter als het gras op is beginnen ze toch echt wel aan de boterbloemen. Zeker als ze niet genoeg bijgevoerd worden.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:54

singasong schreef:
femke27 schreef:

Na 2 wk. in het hooi is de boterbloem niet meer giftig.

V.w.b. boterbloemen op de wei.... zolang er genoeg gras staat zullen ze het niet eten. Maar in de winter als het gras op is beginnen ze toch echt wel aan de boterbloemen. Zeker als ze niet genoeg bijgevoerd worden.

Onze paarden staan vanaf het najaar weer op stal en komen overdag dan in de paddock, dus dat probleem hebben we gelukkig niet.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:55

madamX schreef:
Ligt eraan om welke soort boterbloem het gaat; over het algemeen is bekalken alleen lang niet voldoende; er is meer met het land aan de hand als er veel boterbloemen gaan groeien.

Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn :o ?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:04

Dat wil ik ook graag weten. Mijn wei staat ook vol. :=
En paardenbloemen... De ene week is mijn wei wit van de pluisjes en de andere week geel van de bloemen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:12

Waaltje schreef:
madamX schreef:

Dat vraag ik me eigenlijk ook af......Is het land niet goed dan?? En wat kan je er dan aan doen?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:14

Bij ons staan er ook boterbloemen in de wei, maar mijn paard staat met een schaapje in de wei, en die eet al deze bloemetjes op, verder eet mijn paard er ook inderdaad omheen, ze zullen er waarschijnlijk alleen van gaan eten als er echt geen gras meer staat..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:19

dat spuiten tegen onkruid wat hier wordt gezegd, is dat dan ook niet schadelijk voor het paard? Of bedoelt men kalken? Indien echt verdelger spuiten hoe lang mogen de paarden er dan niet op!
Helaas is mijn wei ook meer geel dan groen! En ik heb er dan nog een hoop netelperkjes tussenstaan die niet willen verdwijnen! (hebben ze uitgegraven met wortel en dan opnieuw gras gezaaid en ja hoor! ze waren er weer bij!)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:09

Waaltje schreef:
madamX schreef:

Te nat of te weinig zuurstof in de grond of beide. Als dat zo is dan wordt het niet opgelost door alleen te bekalken/spuiten. Overigens heeft men in Ned. een spuitlicentie nodig als men MCPA wil kopen/gebruiken.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:44

madamX schreef:
madamX schreef:

Te nat is het zeker niet. Op dit moment zelfs na al die regen van de afgelopen dagen is het land nog aan de droge kant *D Ben daar dan ook echt heel blij mee, te nat lopen ze het alleen maar kapot.
Hoe kom ik er achter of er te weinig zuurstof in de grond zit?
En zou dat echt het enige "foute" zijn ?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:50

Planten enzo leven toch van stikstof? :o?
Te nat zou mssn kunnen, de ondergrond vanachter in de wei blijft nogal lang nat. Maar van voor groeien de bloemen even lustig. :+