paard wil niet buiten plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

paard wil niet buiten plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:34

ik hoop dat het hier goed staat.

Mijn paarden staan bij mij in de tuin in een ruime paddock en 2 inloopstallen. Bij lekker weer staan ze de hele dag te genieten van het zonnetje en eten ze alleen hun bix binnen in hun eigen stal. Het stomme is dat een van mn paarden (kwpn) niet buiten wil plassen. Hij gaat speciaal naar binnen om te plassen. Als ik ze hooi voer loopt hij zn stal in, plast en komt er weer uit. Dit vind ik zonde van mn vlas / stro (klinkt misschien krenterig maar hij slaapt verder s nachts binnen en staat met regen binnen, geen probleem om dan uit te mesten hoor...) nou heb ik zn stal een paar dagen overdag dicht gedaan zodat hij alleen maar buiten kon zijn en gisteren rond 7 uur (voertijd) weer open gedaan. Hij heeft zn plas gewoon de hele dag opgehouden!!!

hoe kan ik hem buiten in de paddock laten plassen??

er ligt gewoon zand. de ene helft is zacht wit zand (wat dus niet spettert) en de andere helft is wat harder zwart zand. liggen doen ze alleen in het witte gedeelte. op de wei plast hij wel.

juffienaat

Re: paard wil niet buiten plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:37

Ik denk niet dat je hem dat kan leren. Ik zie eerlijk gezegd het probleem ook niet zo. Je paard plast in de wei wel, dus als hij heel de dat in de wei staat, krijgt hij er geen last van omdat hij bv ophoudt. Waarom is het zo erg dat hij zijn stalletje kiest?

suuzepuus

Re: paard wil niet buiten plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:39

het is ook niet erg maar hij staat de hele dag buiten. dan kan hij daar toch ook plassen... als hij in de wei staat is het dus ook geen probleem maar de ene is nu bestrooit met kunstmest. e de andere net ingezaait.(ik heb niet veel wei helaas)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:44

Hij voelt zich waarschijnlijk niet helemaal op z'n gemak buiten. Een paard zal alleen plassen als hij zich ontspant, hij wil waarschijnlijk gewoon even een rustig plekje opzoeken ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:52

nja, hij ligt wel hele dagen/ nachten buiten dus ik denk dat dat niet het probleem is.
misschien schaamt hij zich haha
maar veel paarden staan de hele dag in paddock zonder stal. die plassen toch ook gewoon buiten??

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:02

Misschien helpt het als je buiten ook wat vlas/stro legt, om het zo een beetje af te bouwen? Kun je gelijjk zien of het aan de ondergrond ligt, of dat hij gewoon liever in de stal plast (gewoonte?)

Zand in de stal leggen zou ook nog een optie zijn. Dat hebben wij er 's zomers ook in liggen (inloopstal). Vooral omdat ze het stro anders helemaal opeten :P (vind ik ook zonde, de pony's zijn het alleen zo gewend, 's winters krijgen ze nl hooi én stro als ruwvoer)