Paard rent weg bij in de wei zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle

Paard rent weg bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:35

Ik heb een verzorgpaard Idie Die heeft best wel lang stilgestaan en weinig gereden.
Als ik haar in de wei zet probeert ze meteen weg te springen. Meestal lukt dit ook aangezien zij veel sterker is. Maar als het lukt haar vast te blijven houden en je wilt het draad van de wei vast maken, dan rent ze alsnog weg.

Ik wou dus vragen wat jullie vinden dat ik hiermee moet doen. Ik mag nu wel van iemand haar hengsten ketting lenen maar als ik even niet op let lukt het haar nog om weg te springen. Ik moet dan zo snel mogelijk naar haar toe om dat halster met touw af te halen.

_Madelonn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:39

Bij ons op stal doen zemeestal het touw door dat ringetje waar je hem meestal aan vastklikt weetjewel die onderste :+ .. weet even niet hoe het heet haha! En als ie dan gaat rennen kan je het touw er zo uit trekken. snapje? :+

LizMD

Re: Paard rent weg bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:42

Ik doe het touw inderdaad ook altijd gewoon door het halster en dan dubbel. Dus niet meer met de musketon vast aan het halster. Poortje snel open, paard omkeren en dan gewoon 1 kant loslaten, dan trekken ze het touwtje zelf los.
Meestal is het bij mijn paard over als hij weer een weekje op het land staat en het 'nieuwe' eraf is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:45

Grondwerk! Paard moet leren respect voor je te hebben en dat kun je bereiken dmv grondwerken. Beetje google-en op parelli en bokt afstruinen, dan kom je al een heel eind

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:47

Grondwerk is een goede. Ik geef mijn paard altijd nog een appel of stukje wortel, dus; halster af, rustig blijven staan, appel en dan pas weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:47

Je moet je paard omdraaien op het moment dat je de wei in gaat, dus meteen als je de wei ingaat, dit leren ze snel aan, dan touw losmaken, kan je het beste met zo een kliktouw doen. Zodra je het touw los hebt, kan jij een stap achteruit doen en sta je al weer buiten de wei. Je paard moet zich eerst nog omdraaien om weg te spurten.

Ik heb mijn paard geleerd met het woordje Wachten, stil te staan tot ik JA! roep en dan mag hij weg spurten met gekke bokkesprongen...

Als je een paard hebt dat zo graag wil, is het gevaarlijk om met de neus naar de wei te staan, ze kunnen je meesleuren, of ze gaan met touw en al, of ze rent meteen weg met een bok naar achteren en kan ze jouw raken.

Altijd omdraaien met elk paard, is wel zo veilig.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:03

Dat sowieso, maar dat lijkt me toch wel logisch eigenlijk, kan me niet voorstellen dat je dat niet automatisch doet eerlijk gezegd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:10

russel schreef:
Als je een paard hebt dat zo graag wil, is het gevaarlijk om met de neus naar de wei te staan, ze kunnen je meesleuren, of ze gaan met touw en al, of ze rent meteen weg met een bok naar achteren en kan ze jouw raken.

Altijd omdraaien met elk paard, is wel zo veilig.

Mijn paard draait zich om en geeft dan meteen een lekkere bok, richting mij.
Als ik haar gewoon in de wei loslaat, loopt ze rustig de wei in en draaft dan aan zonder te bokken.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:16

altijd omdraaien, het paard met zn neus jouw richting oplaten kijken.
dan pas loslaten.
veiligheid voor alles! prima dat t paard jolig is maar niet ten koste van jou botjes lijkt me....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:35

deezjebeezje schreef:
altijd omdraaien, het paard met zn neus jouw richting oplaten kijken.
dan pas loslaten.
veiligheid voor alles! prima dat t paard jolig is maar niet ten koste van jou botjes lijkt me....

Dat zeg ik, als ik dat doe, bokt zij bij het omdraaien, alleen als ik haar gewoon loslaat is er niks aan de hand.
Ze wacht ook netjes totdat ik haar los heb gemaakt en loopt dan rustig de wei in.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:41

Ze moet respect krijgen voor je en leren dat ze moet wachten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:44

Dat sommige van jullie zeggen 'snel loslaten en laten lopen' :Y)
Dat krijgt de mijne dus echt niet voor elkaar he, ze mag gaan wanneer ik zeg dat ze mag gaan en niet wanneer zij vindt dat ze mag gaan! Dit paard wandelt duidelijk over haar heen en dan zal ze het paard ook nog eens de zin geven..ik vrees dat het einde dan echt zoek is..

Wat ik zou doen..touw over de neus halen, wil die weg? Trek maar een keer flink aan (en nee je breekt zijn neus echt niet zomaar) blijft ie staan, dwing hem maar een stap achteruit te gaan..dan is ie braaf..dan nogmaals richting wei..weer het zelfde geemmer? Dan trek je nog maar iets harder en mep je hem een keer flink tussen de voorbenen, jij bepaald! En dit hou je een paar keer vol, niks los laten in de wei, normaal doen eerder komt ie niet op de wei :n

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:01

Ik wens je veel succes met die van mij met die aanpak, normaal zou ik het ook zo doen, maar de eerste paar keer op het land is hij echt met geen mogelijkheid te houden. Overigens heeft hij écht wel respect voor me hoor, maar op dat soort momenten is hij echt te opgefokt om tot hem door te dringen.
Ik ben eigenlijk uitgegaan van mijn situatie bij mijn advies op haar.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:10

Ik gebruik als ik alleen ben ook weleens de hengstenketting hoor!
(alleen bij ene merrie)

Maar als iemand het hek voor me open kan doen en de irritante shetjes weg kan houden dan gaat het zonder, in het land omdraaien, stil blijven staan en wat lekkers geven.
Als paarden dat eenmaal door hebben gaat het stukken beter.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:14

Ik vind het heel erg vreemd dat mensen hier met hengstenkettingen aan komen zetten en omkopen met snoepjes. Kom nou, dat dier heeft gewoon te luisteren...Dit lijkt me inderdaad een kwestie van grondwerk, de rolverdeling is gewoon nog niet geheel duidelijk. In dit geval moet gewoon bevestigd worden dat de TS het voor het zeggen heeft...!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:13

Ik koop ze soms ook om met snoepjes....
Soms heb je een nieuw paard dat zich onderweg naar de wei enorm opfokt (bij ons moeten ze een eindje over de weg). Waarom is niet altijd duidelijk. Dwangmiddelen werken vaak averechts: alleen maar meer spanning. Een touw door een ringetje werkt vaak maar tijdelijk; na 3 dagen gaan ze 10 meter vóór het hek aan de haal. Ik loop dus vooral gezellig met ze naar de wei. Worteltje er bij, geen spanning, leuk, relax...Nog een worteltje in de wei, knipper los, een aai over de bol. Werkt perfect bij nerveuze paarden.
Na 3 dagen lopen ze bijna los gezellie zonder wortels met je mee.

Dat laat onverlet dat de oplossing bij dominantieproblemen anders is; dan moet je strenger optreden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:22

Ik verzorg er ook zo een. Als hij een erg gekke bui heeft gaat gewoon de hengstenketting eraan hoor. Wie niet horen wil moet maar voelen. :)
Naar de wei lopen, probeert hij voorbij mijn schouder te komen, steek ik mijn hand in de lucht voor zijn neus. Reageert hij hier niet op door langzamer gaan/te stoppen, dan krijg hij een mep met het touwtje op zijn borst, of een ruk, hangt er vanaf of hij een ketting aan heeft. Dan naar de wei, touwtje open, zorgen dat je aan de goede kant staat. (Dus dat je met het touwtje mee kan lopen, zonder dat je nog voorlangs je paard moet.)
Nou als je dan gewoon vasthoud en je paard omtrekt gaat 'ie nergenst heen hoor. Dat vind ik zelf het makkelijkste gedeelte. Touwtje losmaken, zeggen dat hij moet wachten, en dan zeg ik ja. Touwtje van de wei houd ik in mijn hand, dan kan ik makkelijk achteruit stappen mocht er iets gebeuren. :)

Thats it, kwestie van opvoeden. Als ze niet weten dat ze moeten wachten, kan je nog zoveel parelli doen, helpt niks. Gewoon even duidelijk maken wat de bedoeling is.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:47

of duidelijke afspraken maken; als jij netjes blijft staan, krijg je een lekker stukje wortel. Lijkt me beter dan kettingen en meppen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 03:52

A_mieke schreef:
of duidelijke afspraken maken; als jij netjes blijft staan, krijg je een lekker stukje wortel. Lijkt me beter dan kettingen en meppen.

Beter dan meppen/hengstenketting inderdaad, maar blijft omkoperij. Uiteindelijk zal het paard het voor het stukje wortel doen en niet om het feit dat jij (leider) het van hem vraagt....Maar dat is mijn idee...

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:55

Komt je paard misschien weinig op de wei dat hij zo doet?
Misschien je paard gewoon langer buiten laten dat hij weet dat hij er echt wel op mag en dat hij daar echt niet zo voor hoeft te doen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:03

Ik heb dit ook al een paar x gehad op een stal. Ik zorgde altijd ervoor dat het paard met zijn kont naar de opening van het hek stond, iemand anders deed de deur open, ik houde hem vast en liet hem achteruit in de wei lopen. Gauw halster af en klaar. Na een paar x geen problemen meer mee gehad en blijft nu rustig staan.

Rhodeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:06

A_mieke schreef:
Grondwerk is een goede. Ik geef mijn paard altijd nog een appel of stukje wortel, dus; halster af, rustig blijven staan, appel en dan pas weg.

Zo doe ik het ook altijd, werkt goed ! ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:07

Adil18 schreef:
A_mieke schreef:

Beter dan meppen/hengstenketting inderdaad, maar blijft omkoperij. Uiteindelijk zal het paard het voor het stukje wortel doen en niet om het feit dat jij (leider) het van hem vraagt....Maar dat is mijn idee...

Helemaal mee eens..

Ik verbaas me hier enorm hoe normaal het is dat een paard het weiland indondert! Bij ons is dat helemaal niet het geval, hoe druk het paard ook is. Hek open paard en ik erin, omdraaien om het hek netjes dicht te doen dan lopen we samen paar passen bij het hek vandaan. Dan moet ik rustig het halster af kunnen doen en ik geef haar als beloning een klapje op haar hals. Dan loopt ze gewoon weg/soms rennen maar zonder richting mij te bokken o.i.d. Als ik wel eens andere paarden de wei indoe die er dus met volle vaart vandoor gaan, doe ik het halstertouw om de hals maar heel hoog net achter de oren. Dan is het heel naar als ik eraan trek }> Jammer dan, dat getuigt namelijk van geen respect van het paard voor de baas en dan is er zeker wat mis met het grondwerk en de verhoudingen.
Ik snap ook niet dat paarden die kansen ervoor krijgen..Je paard loopt altijd met het hoofd naast je, maar je loopt het weiland in met het paard achter je die je een rondje om je heen laat lopen zodat jij het hek kan sluiten. Houd het paard anders goed in de gaten, je ziet de lichaamstaal. Zodra je ziet dat deze taal verteld elk moment weg te spurten, laat je hem/haar op jou concentreren en nee absoluut niet met snoepjes en dingen. Rukje aan het halstertouw dan braaf stilstaan, halster af, klopje/kriebelen op de hals en gaan. Heb alle 6 paarden die hier staan dit aangeleerd, en absoluut nooit geen moeite. Zowel, dan moet dit soms gecorrigeerd worden. Gewoon alleen, geen trucjes met andere mensen erbij...Al die onzin van paarden achteruit de weide inlopen, zijn allemaal dingen om er onderuit te komen..belachelijk toch! Dan ruik ik toch iets van onkunde of angst.

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:25

Dan moet je het paard niet loslaten.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:03

je zegt zelf al: ALS IK EVEN NIET OPLET...

tsja, je moet dus wel opletten ;) heel simpel gezegd, maar zo werkt het wel. het blijven dieren, dus je moet ALTIJD opletten :)

verder: hoe vaker het paard de kans krijgt weg te rennen, hoe vaker ze het zal doen... als een paard eenmaal iets doorheeft... leer het ze dan nog maar eens af.

wat je sowieso moet doen is: paard in de wei en gelijk een rondje om jou heen laten lopen zodat ze met haar kont richting de wei staat.
tsja, en wat ik altijd doe is expres even wachten met losmaken van het halster. ze leren maar geduldig te zijn...
verder betekend het klipje van het halster losmaken ook niet dat ze gelijk weg kan rennen. als ik ook maar denk dat ze dat wil doe ik het halster expres nog niet af. ik wacht nog even, en pas als ze rustig staat en hoofd naar beneden doet doe ik het halster af...

resultaat: een paard dat zelf de wei in loopt, zich naar mij toe draait en rustig het hoofd omlaag doet en wacht totdat ik het halster af heb en zeg: toe maar :)