onkruid in de wei;schapen erbij?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

onkruid in de wei;schapen erbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:47

ik heb eens gelezen dat het goed voor je wei is om er zowel paarden als schapen op te zetten,oa vanwege de wormcyclus die dan onderbroken wordt,en omdat schapen de grasmat dichttrappelen.

ook zouden schapen aardig wat onkruid eten.
ik heb in mn weide wel wat onkruid bosjes staan hier en daar,voornamelijk aan de wal.

er staan vooral veel brandnetels,een paar distels,en de paardenbloemen steken ook de kop op op het moment.

eten schapen nu echt dergelijke onkruiden op,of laten ze het ook mooi staan?

wat is een andere effectieve,en niet al te schadelijke manier om dergelijk onkruid te bestrijden?

tamary

Re: onkruid in de wei;schapen erbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:38

Brandnetels afmaaien en aan de paarden voeren, als ze droog zijn en dus niet meer branden worden ze wel gegeten, distels idem. Paardenbloem eten de paarden ook gewoon op.
Bestrijding verder door uitmesten (minder open plekken in je grasmat) en gericht bemesten en kalken n.a.v. bodemonderzoek.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:41

Eens met Tamary. Wij hebben schapen en paarden en op zich is het voor je wei wel goed, ze trappen inderdaad de zode mooi dicht met hun kleine pootjes. Maar schapen zijn ook lekkerbekken, die eten wel de paardenplekken (dus waar ze hebben gemest) met lang gras, maar laten het onkruid gewoon staan. Distels moet je nu eigenlijk uitsteken - als ze gaan bloeien heb je volgend jaar een wei vol.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:06

Kendra schreef:
Eens met Tamary. Wij hebben schapen en paarden en op zich is het voor je wei wel goed, ze trappen inderdaad de zode mooi dicht met hun kleine pootjes. Maar schapen zijn ook lekkerbekken, die eten wel de paardenplekken (dus waar ze hebben gemest) met lang gras, maar laten het onkruid gewoon staan. Distels moet je nu eigenlijk uitsteken - als ze gaan bloeien heb je volgend jaar een wei vol.

hmm ok,dus tegen het onkruid helpen schapen niet?

gif spuiten wil ik ook niet,ik heb een ontzettend gevoelig paard lopen,en ook al komen ze zeker 3 weken niet meer op het gespoten stuk...liever toch geen gif...

zit te denken om maar een bosmaaier aan te schaffen en daar iedere keer enkel het onkruid en lange grasplekken mee weg te maaien,
maar vraag me af of dat wel effectief genoeg is...

en nog even over de schapen,ook al eten ze geen tot weinig onkruid,zijn ze evengoed wel een goede toevoeging voor het behoud van je weide,of maken ze geen verschil?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:46

Ik vind dat beweiding met schapen verschil maakt. Je zode blijft veel beter, ze eten het lange gras op wat de paarden laten staan, het scheelt ontwormen. Het schijnt dat er rassen zijn die ook wel wat minder selectief zijn en onkruid vreten - die van ons doen dat niet, wij hebben stamboekschapen ;) .

Over het onkruid: op termijn is een goed bemestingsplan onontkoombaar, anders put je je grond uit zodat er geen gras meer wil groeien en je alleen onkruid overhoudt. Het is een fabeltje dat nooit bemesten beter is, dat geldt alleen als je de mogelijkheid hebt om écht extensief te beweiden (en dan heb ik het over meerdere hectares gevarieerd land per paard).
Ook je land voldoende rust geven en af en toe maaien (hooien) helpt.

Voor de korte termijn is uitsteken of event. maaien de oplossing. Maaien moet regelmatig gebeuren, gaat je onkruid eenmaal bloeien (en zaden) dan wordt het probleem alleen maar groter. Ik durf ook wel een heel enkele keer wat te spuiten als het echt te erg wordt.

Er is trouwens nog een topic open over onkruidbestrijding:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1100260&p=47666540#p47666540

Arabesk

Re: onkruid in de wei;schapen erbij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:31

koop een zeis en zeis het onkruid gewoon om ;-)

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 07:33

Arabesk schreef:
koop een zeis en zeis het onkruid gewoon om ;-)

ja daar dacht ik ook al aan,of om misschien gewoon te maaien.

maar zowel met de zeis als met maaien ben ik bang dat het onkruid er binnen 2 weken weer staat.
met een zeis krijg je de hele kleine onkruidjes ook niet weg natuurlijk (lees net opkomende brandnetels bijv) en met maaien verspreid je de zaden toch ook?