Ik post even dit berichtje in naam van een vriendin, die niet meteen wegwijs raakt hier op bokt
Zij heeft een 2-jarige merrie, die voordien bij een Welsh-pony stond. De eerste weken klikte dat vrij goed, maar nadien begon die pony zicht ontzettend op te dringen... Haar 2-jarige kon nog amper de stal in om hooi e.d,... Na lang wikken en wegen, heeft ze uiteindelijk toch besloten de pony weg te doen. Haar merrie staat nu alleen, is rustig, valt niet meteen iets aan te merken dat ze 'eenzaam' is ofzo... Maar de twijfel om er een mini-paardje bij te zetten blijft. Ze heeft er nu eentje op het oog, ontzettend lief en sociaal naar mensen en dieren toe (Totaal het tegenovergestelde van de welsh-pony!!) Alleen mocht ze 100% weten dat het niet nodig was om er één bij te zetten, zou ze het niet kopen. Zowel voor het geld als voor de verzorging nadien...
Ik heb dus een vraagje voor jullie, wat zouden jullie doen in haar plaats? Vermits ze telkens om raad komt bij mij, maar ik echt niet wat in dit geval het beste zou zijn?
Alstublieft eerlijke reactie's zodat ze er een besluit uit kan trekken...
Ik zou er zelf wel voor kiezen om er een pony bij te zetten. Voor een twee jarige is het fijn om te kunnen spelen met en te leren van een ander. Zelf denk ik dat een paard wat opgroeid met een andere soortgenoot uiteindelijk zelfverzekerder zal zijn.
PercyLeen
Geplaatst: 12-05-09 19:10
Ik zou er voor kiezen om het paard lekker de opfok (kleinschalig) in te doen
Niet alleen, dan een Shet of desnoods een geit erbij, dit dier heeft eigenlijk een paard nodig om zich te laten opvoeden, daarbij zijn paarden sociale kuddedieren! Niet alleen!!!
De twee jarige naar de begrazing brengen komende anderhalf jaar, dan groeit ie sociaal op, leert alles wat hij hoort te leren op die leeftijd van soortgenoten en hoeft je vriendin geen geld te besteden aan een vriendje erbij En anders mss een optie een pensionklantje erbij te nemen? Iemand die nog een plekje zoekt met een leeftijdsgenootje? Zo is er hulp en kost het haar niets extra's?
Weet je wat het is, ze kiezen elkaar toch zelf uit als ze de kans hadden, dus stel ze koopt nu een mini erbij, kan maar zo zijn dat hetd iertje ook niet klikt met de 2 jarige, indien dit wel gebeurd zou ik wel een proefperiode afspreken, zodat de mini terug kan
Moeilijk voor dr hoor, wens dr maar succes
Alani
Geplaatst: 13-05-09 12:38
Jeanine84 schreef:
Ik zou er voor kiezen om het paard lekker de opfok (kleinschalig) in te doen
Zou ik ook doen. Een twenter moet niet alleen veel leren van de paardentaal en -gedrag, hij heeft ook de bescherming van een kudde nodig. Ze moet overigens als de kippen actie ondernemen want het inscharen is volop aan de gang (of zelfs al gedaan). Een geit of shetje erbij vind ik niet verstandig (ervan uitgaande dat het om een twenterpaard gaat). Moet een volwaardig (qua postuur, en ras) maatje(s) zijn.
Wens haar succes met het maken van een verstandiger beslissing.
Ik zou er ook voor kiezen om het paard in de opfok te doen, zoals jeanine84 zegt.
Ik zou er zeker geen shetlander bijzetten; die zitten als ze schoppen precies op de hoogte van de knie van een paard. Meerdere (goede) paarden zijn de vernieling ingeholpen doordat ze met een shet op de wei stonden die een trap gaf.
Als die vriendin het paard niet in opfok wilt doen, plaats er dan sowieso een (ouder) paardje of grote pony (C, D of E) bij. Alleen staan is gewoon niet goed voor een paard.
ik zou er als je er wat bij wilt zetten 1 nemen die net zo groot of iets kleiner is en dan een beetje de zelfde leeftijd ofzo. Een paard is een kudde dier en heeft behoefte aan 1 of meer soortgenoten. Een shet is misschien makkelijk omdat ze met weinig voer goed te houden zijn maar er zit ook een nadeel aan zo'n kleine pony. Denk inderdaad maar aan de knieen van het paard. Ik heb het hier gezien ze gaan onder het paard staan en beginnen te meppen paard kan niets doen kan niet vooruit of achteruit en kan zelf ook niet meppen omdat ze niet kunnen bewegen. Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo maar sinds dien komt er geen pony meer bij die klein genoeg is om onder mijn paard kan staan. Succes hoop dat ze de juiste beslissing neemt. Alleen zetten zou ik zelf nooit doen.
ebony2
Geplaatst: 13-05-09 14:32
Ik zou er zo snel mogelijk voor zorgen dat dit paard een maatje kreeg. Een paard hoort niet alleen, of het nu om een twee jarige gaat of om een ouder paard. Voor zo'n jong paard zou ik alleen niet kiezen voor zo'n kleine pony maar meer voor iets van zijn eigen kaliber. En het aller mooiste zou zijn als hij ergens ingeschaard kon worden.
Ik heb zelf mijn twee jarige KWPN ruin veertien dagen terug laten inscharen. Thuis waren er maatjes genoeg maar niet van zijn eigen leeftijd. Er is geen betere opvoeder dan een ander paard en in de kudde krijgen ze zoveel opvoeding mee dat je daar de rest van hun leven de vruchten van plukt.
Ik zou als je haar niet naar de opfok wilt brengen er zeker een ander paard(je) bij zetten...Ik heb het zelf ook geprobeerd met mijn pony, maar die werd binnen een paar weken al echt dun van eenzaamheid...Verder was hij hartstikke vrolijk en lief. Nu staat er een ontzettend grappige mini shet bij en leeft hij weer helemaal op! Het kost echt niet veel extra zo'n kleintje Succes!
Tootz
Geplaatst: 13-05-09 14:59
Ik zou er zeker een ander paardje bij zetten. Alleen zou ik niet voor een te klein paardje gaan, heb dat al een paar keer goed mis zien gaan vanwege een trap die net verkeerd geplaatst werd. Het kan goed gaan natuurlijk maar door mijn ervaring ermee zou ik dat niet aanraden. Mooiste zou zijn als er plek is voor een ander paard dat ze opzoek gaat naar iemand die een stal zoekt.....
Ik ben zelf niet zo'n fan van opfok maar als ze dat wel gaat overwegen zou ik kijken voor een kleinschalige opfok. En goed rondvragen en rondkijken op internet en uitzoeken of ze weten waar ze mee bezig zijn.
inderdaad er geen geit of shetlander etc. bij zetten. Een opfok al dan niet kleinschalig is de beste optie. Ik zet mijn veulens altijd tot hun 3e in een grootschalige opfok. Ik heb een vast adres waar ik meer dan tevreden over ben, ondanks dat de paarden daar niet heel veel in handen komen zijn ze hele mak als ze terug komen. Ze staan in kuddes van 30 tot 40 paarden van verschillende leeftijden (hengsten niet, die staan in een aparte kudde een aantal kilometer van de merries en ruinen vandaan).
ja ik zou er ook een paardje bijzetten geiten ben ik zelf niet kapot van. Je houd geen paarden staard meer over. En paarden zijn kudde dieren dus gezeldschap is altijd goed! en de eenzaamheid die er nog niet is kan altijd nog komen