Vaak van stal verhuizen, "slecht" voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Vaak van stal verhuizen, "slecht" voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:46

Mijn pony leidt een zigeunerbestaan. In die 7 jaar dat ik hem heb heeft ie al op 5 stallen gestaan.
En daar komen binnen nu en een half jaar nog 2 bij.
Vind dit niet leuk voor hem maar blijkbaar is het erg moeilijk om een plek te vinden waar die goed verzorgd wordt. Veel eisen stel ik niet. Alleen een gelukkig en gezond paard. ikzelf pas me wel aan.
Maar ik vraag me af wat het voor het paard doet om zovaak te verhuizen, raakt het paard dit gewend? of raakt ie op den duur depri :+
Verhuizen jullie alleen wanneer het echt noodzakelijk is of niet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:48

Misschien moet je zelf iets verder doorvragen voor je een stal goed genoeg acht voor je paardje?
Hoe kan het dat je weet dat er in de komende maanden nog 2x verhuisd moet worden?

Ik denk inderdaad dat het slecht is voor je paard, omdat hij zich nu nergens thuis kan gaan voelen. Dat geeft een boel onrust.

Blondie_

Re: Vaak van stal verhuizen, "slecht" voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:52

Tja vantevoren weet je niet of hij zonder water in de wei staat... beschimmeld brood gevoerd krijgt... vet gemest wordt.... of de stal krijgt ineens andere eigenaren en regels en mag bijna niet meer buiten.... en zo kan ik nog langgg doorgaan

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:55

Ohja nog 2x omdat ik ga emigreren en dan verhuisd ie zowiezo, maar dat kan nog een aantal maanden duren. en wil graag een levend paard mee verhuizen...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:59

Ja ik weet eigenlijk wel zeker dat het slecht is voor je paard :)

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:00

Ik denk dat je paard prima kan genieten op meerdere plekken. Er gaan ook merrie's meerdere malen naar de hengst zijn ze ook zo weer een week van huis. Het is natuurlijk het prettigst voor een dier dat hij uiteindelijk een plek heeft waar hij telkens terug komt. tot die tijd kun je de signalen van je dier in de gaten houden en merk je snel genoeg hoe hij of zij hierop reageert.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 23:05

Hij is heel rustig en cool kwa karakter en nooit chagrijnig. Ook niet als hij pas van stal is veranderd. aan hem merk ik dus niks.
maarja wij mensen zien niet alles wat paarden denken enzo.
maar ik weiger om hem ergens te laten staan waar die niet goed verzorgd wordt, straks gebeurd er iets (heeft al vaker koliek gehad) en dan kan ik mezelf nooit vergeven waarom ik het heb aangekeken en hem daar heb laten staan....

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:07

Paarden zijn kuddedieren en hebben binnen die kudde ook een plaats in de rangorde. Ieder paard zal verschillend met verandering omgaan. Ik denk wel dat het onnatuurlijk is voor een paard om steeds van groep naar groep te gaan, vooral omdat het z'n eigen keuze niet is. Het zal ook uitmaken of je paard een maatje heeft of niet en of ie zich snel druk maakt of erg op steunt op andere paarden.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:07

Ik denk dat dat geheel van het paard zelf afhangt (denk het niet, weet het zeker!)

Mijn paarden zijn beide niet snel van de rel en voelen zich overal wel snel thuis.
Als we met de trailer weg gaan maakt het ze eigenlijk niet uit waar ze heen gaan, ze kunnen zonder problemen los opgezadeld worden, halstertje af, hoofdstel om e.d.
Dus heb jij een "koele kikker" met dit soort dingen, dan zal 't 'm een worst wezen, als hij maar z'n eten en drinken krijgt.
Heb je een zenuwachtig paard of een binnenvetter, dan is het niet verstandig om zo vaak van stal te wisselen, maar dit merk je zelf het beste.
Binnenvetters zullen bvb de eerste dagen of zelfs weken erg slecht eten en zenuwachtige dieren uiten het direct, omdat ze gespannen zijn op voor hun vreemde plekken.

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:09

En dat is inderdaad iets wat jij als eigenaar het beste kunt beoordelen. Ik observeer mijn dieren elke dag kijk naar hun gedrag en vooral terugkomende eigenschappen. Zo kan ik mij goed inleven in mijn dieren en mijn best doen om het hun naar hun zin te maken. Heb in de zomer altijd weidepony's van andere mensen. Na een aantal weken weet ik ook hoe deze dieren in elkaar steken en groeien we naar elkaar toe en krijgt de eigenaar een brave jonge pony terug die je zo in het land een halster om kunt doen etc. ik zou dus gewoon van je gevoel uitgaan intuitie en observatie in combinatie werken erg goed. En wanneer je dier vrolijk is en geniet moet je je geen zorgen maken mits hij goed verzorgd wordt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:11

Jee wel veel verhuisd, ligt het misschien aan jou? dat je steeds net de verkeerde slechte stallen uitzoekt, ja pechgevallen he, hopelijk heb je meer geluk de komende tijd.

Ik zelf heb maar op 2 stallen gestaan in de 8 jaren dat ik een arabier had, daarna ging ik nog 1 x verhuizen dit omdat ik in een ander plaats ging wonen maar niet omdat het er niet goed was, ben er nog steeds welkom

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:13

verder zou ik me niet zoveel druk om maken, je paard vind het allemaal best, volgens jou, dan is er niets aan de hand toch?

Als het maar goed heeft en te eten heeft.

Al geldt dat niet voor alle paarden, hangt af van het soort karakter en stalling.

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:15

Ben het met je eens, al kan het ook aan de baas liggen zeg ik altijd wanneer je zelf relaxed bent is je dier dat vaak ook. Ben je erg gespannen wordt je dier dat ook.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 23:29

Oke dat is geruststellend om te lezen.
Wil alleen het allerbeste voor hem. nouja.. wil gewoon dat hij gezond en gelukkig is.
Ook daarom ben ik vaak verhuisd kan het niet accepteren dat mn paardje hele dag op stal staat of dorst heeft maar niet kan drinken, of vetgemest wordt...
ja hij is de relaxheid himself :) langs drukke weg rijden of door de binnenstad op koopavond dat vind ie alleen maar leuk.
dit is mijn schat

Afbeelding

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:05

Vaak verhuizen hoeft geen probleem te zijn.
Ik heb mijn paard nu 2,5 jaar en ben helaas al 8 keer verhuist.
Dit om verschillende redenen. Ik sta nu al een tijdje (half jaar) op een plek, en ben ook van plan om daar nog een aantal jaar te blijven. Ook ik dacht dat mijn paard een koele kikker was en er dus niet heel erg van onder de indruk was. Nu ik langer op een plek sta en alles ook echt goed is, merk ik dat mijn paard toch veranderd. Misschien weet hij dat we daar blijven? Ik weet het niet maar voor mij geeft het wel stof tot nadenken om (voorlopig) niet meer te verhuizen.

Ik heb ook wel eens gehoort dat het voor een paard minder moeilijk is om weg te gaan waar hij maar kort heeft gestaan, aangezien ze minimaal een jaar (dus alle seizoenen) nodig hebben om aan de nieuwe plek te wennen.

Als het nodig is zal ik hem nu dus nog gewoon twee maal verhuizen maar hou wel in je achter hoofd dat de nieuwe plek in het andere land wel een goede plek "moet" zijn waar jullie samen oud kunnen worden.

Succes
Mirella

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:44

zo wat een leuke paard heb je, ziet er prima uit, helemaal relaxed, niks om je druk om over te maken, als het maar goed heeft is er niks aan de hand.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:49

Ik denk dat vaak verhuizen niet echt bevordelijk is voor een paard. Toen ik mijn paard kocht en hij bij de vorige eigenaar weg ging at hij eerst heel slecht gewoon vanwege heimwee denk ik.
Je paard maakt vriendjes waarmee hij dagelijks in de wei/bak staat en als hij dan steeds van stal veranderd moet hij ook steeds weer aan andere nieuwe paarden wennen.
Ook gaat het er op iedere stal weer anders aan toe en zal er een ander voerschema gebruikt worden.

Maar ik snap jou ook wel. Als je paard slecht verzorgd wordt wil je het liefst zo snel mogelijk een andere stal voor hem hebben. Ik zal toch in het vervolg als je weer met hem verhuist kijken of de nieuwe stal wel echt zo goed is en dan pas verhuizen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:54

Het hangt van het paard af denk ik. De mijne is in de drie jaar dat ik hem heb, op vier verschillende weides geweest, waarvan op eentje maar drie maanden omdat dit een vakantieregeling was. Hij past zich heel gemakkelijk aan (toch voor zover ik kan zien), ik kan hem ook altijd heel gemakkelijk meenemen naar een vriendin en daar in de weide droppen, hij is sociaal naar andere paarden en houdt gepast afstand als dat moet.

Langs de andere kant hebben we bij de vzw een ouder paard dat erg gehecht was aan de manege ("oude bomen verplant men niet") en daar was het een gok hoe hij zou reageren als hij op pensioen mocht. Gelukkig mocht een maatje van hem mee op pensioen, anders denk ik niet dat hij het goed had opgenomen. Voor hem zou teveel verhuizen dus echt depri-makend zijn.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:57

Daar heb je gelijk in Solleke_Noah.

Ik denk dat het inderdaad ook per paard verschillend is. Je hebt stresspaarden die bij een kleine verandering al in de stress raken. En andere paarden maakt het niks uit, als ze maar een weiland met gras hebben zijn ze al tevreden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:10

Misschien verschilt het per paard. Als de jouwe er niet van onder de indruk is.....

De mijne is als jonkie al van hot naar her gegaan. Zes eigenaren in amper 2 jaar. Toen hij als 2-jarige bij mij kwam, duurde het echt even voor hij zijn plek gevonden had in de kudde. Ik merkte wel een enorme onrust in hem destijds. Dat heeft zeker een half jaar geduurd. Inmiddels was hij helemaal gewend toen ik anderhalf jaar geleden met hem ging verhuizen naar een andere plek met andere paarden. Ik heb het een maand aangekeken, maar mijn paard was helemaal van slag. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Hij werd dik, zijn witte lijnen in zijn voet lieten los en hij was helemaal zichzelf niet meer. Vond ook geen aansluiting met de groep, terwijl hij altijd heel makkelijk is met andere paarden. Mijn intuitie vertelde mij genoeg, dus ik heb hem na precies 4 weken weer terug verhuisd. Ik zag meteen, echt METEEN mijn oude paard weer terug, zodra hij al uit de trailer op het erf stapte en al helemaal zodra hij zijn bekende weiland weer op liep naar zijn bekende maatjes. Ik wil hem nooit meer verhuizen, hoop echt dat het nooit nodig zal zijn. Mijn paard is dus wel heel gevoelig voor verandering. Daarbij zie ik hoe hecht die vriendschappen tussen paarden kunnen zijn (ze staan het hele jaar door buiten). Heel mooi om te zien en ik verbreek dat zelf liever niet. :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:14

Echt bevorderlijk zal het niet zijn voor je paard. Op iedere stal moet ie toch weer wennen. Na een week of 2 a 3 is dat wel gebeurd hoor.
Ik vind het belangrijker dat je paard goed verzorgd word overigens. Als ik zou moeten kiezen tussen deze twee kwaden, zou ik zonder twijfel voor verhuizen kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:19

Dat heeft met veel dingen te maken of het slecht is voor hem of niet. Een paard dat heel lang op dezelfde plek heeft gestaan met dezelfde paarden en dan ineens een aantal keer moet verhuizen zal er meer last van hebben dan een paard dat al lang 'gewent' is om te verhuizen. Daarbij als je een zenuwachtig paard heeft die gewoon tijd heeft om zich op zijn gemak te voelen zal hij het ook moeilijker hebben dan een paard die harstikke relaxt en makkelijk is en snel went. Ik denk dat je zelf snel genoeg merkt als je paard er last van heeft. Veranderingen in de omgang, anders eten etc. En wat je zelf al zegt, het belangrijkste is een goede verzorging. En als dat vaak verhuizen betekent dan is dat maar zo. Je komt idd vaak voor verassingen te staan bij stallen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:21

Ik denk niet dat het prettig is voor een paard maar ik geef je wel groot gelijk dat je hem verhuisd, je wil immers het beste voor je dier! Mijn merrie heb ik vorig jaar okt. gekocht als 2,5 jarige, ze bleek dragend en heeft in april haar veulen gekregen..ze is toen weer (tijdelijk) terug verhuisd naar de handelstal waar ik dr kocht en daar blijft ze nu tot eind juli en dan haal ik dr op en gaat ze mee naar een nieuwe stal (heeft ze hiervoor niet gestaan) en dan hoop ik daar nog vele jaren te kunnen staan en dat ze gelukkig is :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:46

Juul schreef:
Een paard dat heel lang op dezelfde plek heeft gestaan met dezelfde paarden en dan ineens een aantal keer moet verhuizen zal er meer last van hebben dan een paard dat al lang 'gewent' is om te verhuizen.

Toch is dat geen verklaring voor mijn destijds jonkie :) , die vanaf zijn geboorte (toen hij twee weken was verhuisde hij al naar een handelaar met zijn moeder en tot zijn tweede dus nog 5x inclusief verandering van eigenaar elke keer :+ ). Ik denk dat de meeste paarden gebaat bij niet teveel veranderingen. En natuurlijk heb je paarden die het minder boeit. Luister naar je paard en zorg dat je van tevoren al veel info hebt over de stalling. Een keertje verhuizen a la, maar als je in een paar jaar tijd steeds maar verhuisd, doe je toch iets niet goed in je zoektocht, lijkt mij. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:51

Ik zei ook dat een nerveus paard dat niet van veel verhandering houd er dan wél last van kan hebben. ;)