Merrie + veulen MET schapen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Merrie + veulen MET schapen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:16

Vraagje:
Vorig jaar hebben er 3 schaapjes gestaan bij mijn merrie + 3 maanden oud veulen, in de wei. Niet omdat ik dat graag wilde; ze stonden er al en ik heb er verder niet over nagedacht. Nu vraagt de weide-eigenaresse of ik dit jaar er evt. weer 2 of 3 bij wil hebben.
Mijn merrie is nog niet bevallen, zie onderschrift.

Weet iemand wat de voordelen en nadelen zijn van schapen in de wei BIJ de merrie?

Gras wordt iig korter afgegrazen, maar halen ze ook meer onkruid weg?
Moeten merrie + veulen vaker ontwormd worden als er schapen bij lopen?
Dragen schapen ziektes die gevaarlijk zijn voor paarden of het ongeboren / geboren veulen?
Verder nog weetjes?

daffie1986

Re: Merrie + veulen MET schapen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:06

Gras wordt niet korter afgegraasd, dat doet een paard evenveel als een schaap want ze bijten het allebij af met hun voortanden. Schapen zijn juist bevoordelijk voor het paardenland omdat bepaalde wormen vernietigd worden in de maag van een schaap(weet even niet meer welke worm dat is maar dat zal vanzelf iemand wel melden). De schapen eten zoiezo het lange gras weg wat een paard laat staan, het is een hele goede combinatie voor een goed grasland beheer. Houd wel rekening in het najaar met leverbot(als ze er dan nog staan).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:26

Dank je wel!
Ik heb even gewiki'd wat leverbot precies inhoud, maar ik denk niet dat ik daar heel erg benauwd voor hoef te zijn. De tussengastheer (de leverbotslak) zal hier niet veel te zoeken hebben ivm geen sloten en geen glooiende wei. 't Is net een voetbalveld, rechttoe rechtaan. :+ .
Daarbij laat ik de schapen zowiezo ophalen in het najaar.

Wie weet welke wormen Daffie bedoelt?

Wendy81

Re: Merrie + veulen MET schapen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:37

Om op dit onderwerp verder te gaan... kan het zijn dat mijn veulen luis heeft overgekregen van een schaap? Mijn volwassen dieren hebben er nl. geen last van. Iemand een idee?