Schoonmaken van 'daarbeneden' bij een merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Schoonmaken van 'daarbeneden' bij een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:14

Hoi,

Ik zag het topic over: Schoonmaken Koker bij paard. En doordat ik nog geen 'merrie' topic heb kunnen vinden, ben ik wel benieuwd:

óf;
waarom;
hoe;
en hoevaak jullie 'daarbeneden' schoonmaken. :+

Ik zelf controleer altijd even als ik aan het poetsen ben hoe het eruit ziet en of het 'schoon' is. Verder heb ik het poepgat 1x schoongemaakt (omdat ze verhuisd was naar andere stalling, waarschijnlijk spanning en ander voer) er zat namelijk een beetje plak. Maar dat was met een dag over. Verder nooit meer schoongemaakt,
ik heb mijn merrie nu ongeveer 6 á 7 maanden (ze is nu 1jaar en 2maanden).

Ben benieuwd! :D

zij

Re: Schoonmaken van 'daarbeneden' bij een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:15

met babydoekjes... tip kreeg ik van vrienden en werkt goed ;)

anders gewoon met een spons. ik doe het als het smerig is. meestal na de hengstigheid...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:18

ik doe het nooit, wil nog niet dood namelijk. Mijn merrie pikt dat echt niet. Doe wel eens in de zoveel tijd even tussen haar uier schoonmaken en dat gaat net.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:19

Het is lang geleden dat ik een merrie heb verzorgd. Maar ik maakte het altijd schoon met een natte spons (in de winter zelfs met warm water) en daarbij maakte ik ook tussen haar uiers schoon.

Overigens zou ik niet zo snel babydoekjes daarvoor gebruiken, mijn gevoel zegt gewoon spons (misschien omdat ik dat gewend ben).

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:20

Ik zette er bij mijn merrie gewoon de slang op, ze ging er dan echt voor staan :D Uiers deed ik met een spons.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 11-05-09 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

charlylot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:20

Doe het gemiddeld 1x in de week, zonder doekjes o.i.d. je kunt het er gewoon zachtjes afhalen. Het schijnt overigens niet écht nodig te zijn om het schoon te maken, misschien handig om eens aan je da te vragen..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:21

Ik maak regelmatig tussen haar uier schoon, gewoon met me handen. Maar net wanneer ik denk dat het weer nodig is en dan doe ik dat even, haar kontgat doe ik met een sponsje als die smerig is maar dat komt maar zelfden voor.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:48

idd slang d'r op
en dat 1 x per week ook tussen de uiers f beetje met je hand schoonmaken en klaar
onder de staart iedere dag tegelijk met dr beentjes afspuiten na t rijden.
wennen ze vanzelf aan (als t water niet ijskoud is)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:50

zij schreef:

anders gewoon met een spons. ik doe het als het smerig is. meestal na de hengstigheid...

Mijn gevoel zegt: natte spons, want dan zorg je ervoor dat de bacterieen buiten blijven (blaasontstekingen etc...?)
Mijn merrie moet nog even wachten met hengstigheid, ze is net 1 jaar geworden :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:52

LizMD schreef:
Ik zette er bij mijn merrie gewoon de slang op, ze ging er dan echt voor staan :D Uiers deed ik met een spons.

Hahaha! _O- Logies dat ze 'ervoor gaat staan'...:=

Die van mij heeft 'tietjes' dus dat kan ik wel laten :P

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:39

Ik doe het bijna nooit. Ik controleer tijdens het poetsen altijd even of het er schoon uitziet en dat is meestal het geval.
De uiers spoel ik af en toe af tijdens het benen afspuiten.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:49

Wat een onzin. moeder natuur zorgt daar zelf wel voor!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:41

Na het rijden wordt de merrie altijd even afgesponsd en vulva en uier nemen we dan ook mee. Wel zo fris als ze flink hebben lopen zweten, mn als het warm is. Gaat dan vaak zand tussen zitten (uier) wat kan gaan schuren/irriteren. Onze merrie vind het heerlijk. Bovendien is het wel prettig als je ze hier aan went, mocht er ooit iets zijn waardoor je er wel aan moet zitten, levert dat tenminste geen problemen op.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:08

nou, daar zorgt moeder natuur cht niet voor hoor :+
Iedere dag bij het poetsen 'pulk' ik wat weg. Alleen heeft mijn merrie er een hekel aan. Nu zorg ik dat ze er op deze manier aan went, voordat ik met water en een spons aan de gang ga!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 07:44

Ik mag Royen overal aanraken, ze heeft een navelbreuk die ik in de gaten hou en ik til vaak haar staart op als ik aan het poetsen ben (om naast d'r staart te poetsen). Dus het aanraken is geen enkel probleem. Een spons met water heb ik eigenlijk weinig gebruikt alleen de eerste keer. En de waterslang moet ik nog steeds niet mee aankomen want dan is mevrouw naar de buren gevlucht! :P

Maar ik moet echt gaan oefenen daarmee, zou wel handig zijn als ze dat ook leert...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:55

Tussen de uiers zitten bij mijn merrie altijd van die stukjes.
Die haal ik gewoon weg. En ze vind het niet erg. Opgedroogde stukjes zweet dusja. Ze vind het eerder lekker
Dat 'gat' :+ doe ik nooit wat aan.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:31

zij schreef:

Ik heb ooit eens iemand zijn paard z'n ogen zien reinigen met babydoekjes...
:\ voor de ogen kan dit toch niet goed zijn hé??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:34

Controleer het wel altijd hoef er zelden wat aan te doen, is doorgaans schoon.
Als ik het al schoonmaak, spons of afspuiten (als je toch al bezig bent) en dan is dat nog met name zweet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:38

_horselover schreef:
zij schreef:

Lijkt me niet, maar weet het niet zeker. Zou het nooit doen. Maar waarom met babydoekjes als je de ogen ook prima schoon kan maken met een sponsje en water? Het ligt aan de mens: De ogen van mijn paard moeten lekker ruiken?!?! hahaha _O-

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:40

Buiten dat ik het gewoon een fijn idee en gezicht vind als haar genitalien schoon zijn vind ik het ook een taak. Moeder natuur maakt het niet schoon, dan zou het ook niet heel erg nodig zijn maar het kan zeker geen kwaad, alleen maar goed. Mijn merrie vindt het helemaal niet erg, doe er ook voorzichtig mee. Ziet er frisser uit en als die stukjes die er hangen moet ook niet echt een fijn gevoel geven.
Ik doe het gewoon met een schone spons met lauw water, sowieso voor wedstrijden en verder elke zaterdag.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:41

Ik heb zelf een ruin, maar mijn vriendin gebruikte bij haar merrie ook altijd zwitsal billendoekjes. Nooit problemen gehad. ;)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:04

Royen schreef:
_horselover schreef:

Lijkt me niet, maar weet het niet zeker. Zou het nooit doen. Maar waarom met babydoekjes als je de ogen ook prima schoon kan maken met een sponsje en water? Het ligt aan de mens: De ogen van mijn paard moeten lekker ruiken?!?! hahaha _O-

Ik maak de ogen van mijn paard al 5 jaar proper met babydoekjes, is geen probleem hoor.

Verder wordt mijn merrie onder haar staart ook proper gemaakt als ze hengstig is (dan hangen ook haar benen helemaal vol, dus is wel nodig). In de winter ook met babydoekjes, in de zomer meestal met de tuinslang. Uier wordt wel eens meegedaan als ik ze in de zomer afspuit na het rijden, verder kom ik daar niet aan (zou ze niet weten te appreciëren ook niet denk ik)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:45

Citaat:

Citaat:
Ik maak de ogen van mijn paard al 5 jaar proper met babydoekjes, is geen probleem hoor.

Verder wordt mijn merrie onder haar staart ook proper gemaakt als ze hengstig is (dan hangen ook haar benen helemaal vol, dus is wel nodig). In de winter ook met babydoekjes, in de zomer meestal met de tuinslang. Uier wordt wel eens meegedaan als ik ze in de zomer afspuit na het rijden, verder kom ik daar niet aan (zou ze niet weten te appreciëren ook niet denk ik)

T' was ook maar een grapje hoor ;) Ik doe het gewoon met warm water en een sponsje. Maar in babydoekjes zullen wel geen chemicalien inzitten dus het zal wel geen kwaad kunnen ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:25

De uiers daar mag ik van mijn pony echt niet aankomen. Ze is erg lief en ik mag veel met haar, maar als ik het schoon wil maken begint ze ongelooflijk te draaien en trappen.
Haar poepgat maak ik wel regelmatig schoon met een spons en lauw/ warm water.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:28

Mijne, doe ik gewoon als ik het er niet goed uit vind zien.. ^^