Help! Paard begint te schuren!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Help! Paard begint te schuren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 12:19

Even ter verduidelijking: Mijn fjord heeft géén zomereczeem. We hebben hem vorige week vrijdag verhuist naar huis, waar hij nu 24 uur op de wei staat. Het gras was heel lang, maar we hebben hem systematisch laten wennen: eerst een dik uur, dan een paar uur, .... Een paar dagen geleden merkte ik een klein stukje beschadigde manen. Na een paar dagen waren er beschadigde manen op beide kanten van zijn manenkam en vandaag heeft heel het middenste stuk langs beide kanten er van langs gehad. Ik heb hem ook effectief zien schuren vandaag. Het is wel alleen in het midden van de manen, en zijn staart niets. Hij is ondertussen al gewassen met shampoo en dit deed niets uit. Het moet echt met de omgeving te maken hebben, want het is echt gekomen een paar dagen nadat hij hier geariveerd is. Het paard is trouwens al 14 jaar. Mijn vorige paard had hevige eczeem en schuurde zich ook steeds aan die plek van de stal, kan het daarmee enigsinds te maken hebben?
groetjes!

zij

Re: Help! Paard begint te schuren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:47

hoe weet je dat het geen zomereczeem is?
en mss is het wel een allergische reactie ofzo?
luizen oid?

je kunt even wassen met betadine shampoo, maar ik zou voor de zekerheid ook de da even vragen...
verder is het opzich logisch dat ze aan dezelfde plek schuren. dat zal dan wel de effectiefste plek zijn?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:52

zomer eczeem kan zo opkomen dus dat kun je niet meteen uitsluiten!
misschien heeft je pony wel las van schilfertjes? heb je al eens aan berkenteer shampoo gedacht? dat helpt heel goed alle vieze dingetjes bijvoorbeeld shilfertjes weg te halen!

het helpt overigens ook tegen eczeem heb ik gehoord!

p.s als ik mijn pony was, was ik het hier ook mee, het is ook heel fijn om de voeten van de pony mooi wit te krijgen en de staart mooi te wassen!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:58

zomereczeem kan zich ook uiten, door teveel kunstmest op de wei en voeding. door verstoring stofwisseling gaat de huid irriteren en is het paardje vatbaarder voor muggen steken

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 15:25

ik ben 99% zeker dat het geen zomereczeem is. Het is opgekomen een dag of 2 na dat hij aangekomen is, dus moet het iets met de omgeving zijn volgens mij. Ik heb al twee paarden gehad met zomereczeem en die waren rond deze tijd al de helft van hun haardos kwijt.
Ik vind het trouwens ook gek dat het op één hoogte is, op alletwee de kanten (dus moet het volgens mij erges iets op die plek zijn, want zijn staart en de rest van zijn manen zijn ongeschonden!)
Schilfertjes vind ik bij hem nooit, hij heeft een erg zuivere huid. Betadineshampoo was ik vergeten, dat kan ik eens proberen! En die berkenteer, is dat gewoon in de ruitershop? Of bij de apotheker oid? DA heb ik ook aan gedacht maar het wil lukken dat het net zondag is :P als het niet betert bel ik sowieso. Bedankt voor de tips, ik ga ze zsm proberen!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:38

bij mij thuis op de wei schuren ook alle paarden hun staart en manen, ondanks geen zomerexceem (pony wel maar heeft tot nu toe nog al z'n manen *klopt op tafel*)
dit komt omdat de wei volledig omgeven is door bomen en bosjes en er een beek ligt --> heeeel veel mugjes en vliegen. Wat ook heel vervelend is. zij krijgen in de zomervakantie als het te erg wordt een vliegendekentje op.
kan je daar iets in herkennen qua omgeving?

anders denk ik meteen aan een teveel aan eiwitten door het gras.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:43

Mijn pony heeft dat ook.
We zijn via een paranormaal iemand erachter gekomen dat Noraly een lever probleem heeft, daar heeft ze medicijnen voor en het gaat nu helemaal goed.

Misschien is het iets om m ook na te laten kijken?

Dierenarts zei namelijk dat Noraly zomerexceem had, en ze had zich verstapt, daarom kreupelde ze?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:08

berken teer kun je dacht ik gewoon in de ruitershop kopen!
en via internet, ik heb er een die je ook voor honden kunt gebruiken.
ik heb er rond de 7 a 8 euro voor betaald.
overigens is dit niet het enigste middeltje tegen schuren, misschien moet je eens google of wiki proberen.
voelt de manenkam dik en hard aan?
heeft de pony ook kale plekken of andere rare dingetjes?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:11

Betadinescrubshampoo en daarna Skin Select erin spuiten :j .
Skin select verzacht de huid, alleen als er korstjes op zitten, als het open is prikt het onwijs, dus daarbij opletten!
Je koopt het gewoon in de ruiterzaak :) .

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:21

@laaauwrah ja inderdaad! Op zijn weide staat een noteboom, de wei ernaast is een (fruit)boomgaardje en twee weides verder zijn veel dennebomen... daar kun je inderdaad wel een punt hebben.
@Kim14 dat is (hopelijk) niet van toepassing denk ik, aangezien het zo plots is... Aloewel ik het sowieso wel ga vermelden bij de DA. Je weet maar nooit waar je kan op uitkomen...
@DDW1190 nee niet echt... alleen de haren die 'vermorzeld' zijn, voor de rest is er niets gezwollen of geen andere plekjes.
@ Intral betadine ga ik inderdaad mee beginnen denk ik .... voorlopig betadineshampoo, mss een productje erin en een borstelkop omhoog hangen waar hij zich schuurt. Hopelijk is hiermee de meeste schade al geweken! bedankt hoor iederen :)

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:16

Het kan ook zijn, dat je thuis meer knutten hebt dan de vorige locatie.
Mijn paard ook, zomers staat hij in hierden, en heeft hij geen last van eczeem! En af en toe paar dagen in Nijkerkerveen en hij vergaat zowat van de jeuk.
Dat komt bij mijn paard door de knutten.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:27

knutten? :? geen idee wat dat betekent uitleg? :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:35

knutten is een andere naam voor de mugjes die steken en eczeem veroorzaken

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:45

dankje!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:50

Wat een vervelend probleem zeg.
Stond hij eerst ook op de wei?
Het kan ondanks dat je het zo netjes opgevoerd hebt best zijn dat hij toch reageert op eiwitten. Soms wil bloedonderzoek daar ook nog wel wat meer helderheid over geven.
Dat hij precies die plek van de stal uitkiest om te schuren heeft er waarschijnlijk mee te maken dat dat een lekker schuurplekje is ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:35

Miss wil hij/zij zun teritorium afwaken ofzo??
Doen hondjes ook altijd :D
Darom schuurt hij ook op de zelfde plek net als hondjes over dezelfde plek plassen ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:14

??????? weet wel dat hengsten plassen over merrie mest, maar dit????

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:00

Ik vind het erg origineel bedacht, maar het klinkt behoorlijk als een broodje aap :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:38

bumper schreef:
Miss wil hij/zij zun teritorium afwaken ofzo??
Doen hondjes ook altijd :D
Darom schuurt hij ook op de zelfde plek net als hondjes over dezelfde plek plassen ;)

Tjaa.. :+

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:46

misschien moet je hem controleren op luizen of mijt ;)
Luizen kun je zien, mijt echter niet.
Maar ze veroorzaken beide ernstige jeuk ;)

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:44

Heb je al zweet-itch gebruikt?
Dat kan vaak ook helpen als je dit op de plekken smeert waar hij schuurt.

horsedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:40

ik heb zowat hetzelfde mijn pony schuurt zich ook, het is maar op 1 bepaalde plek maar wat doe ik er aan?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:45

Jasminds schreef:
Even ter verduidelijking: Mijn fjord heeft géén zomereczeem. We hebben hem vorige week vrijdag verhuist naar huis, waar hij nu 24 uur op de wei staat. Het gras was heel lang, maar we hebben hem systematisch laten wennen: eerst een dik uur, dan een paar uur, .... Een paar dagen geleden merkte ik een klein stukje beschadigde manen. Na een paar dagen waren er beschadigde manen op beide kanten van zijn manenkam en vandaag heeft heel het middenste stuk langs beide kanten er van langs gehad. Ik heb hem ook effectief zien schuren vandaag. Het is wel alleen in het midden van de manen, en zijn staart niets. Hij is ondertussen al gewassen met shampoo en dit deed niets uit. Het moet echt met de omgeving te maken hebben, want het is echt gekomen een paar dagen nadat hij hier geariveerd is. Het paard is trouwens al 14 jaar. Mijn vorige paard had hevige eczeem en schuurde zich ook steeds aan die plek van de stal, kan het daarmee enigsinds te maken hebben?
groetjes!

Als het geen zomereczeem is komt het denk ik door een teveel aan suikers dat in het gras zit.
Aangezien hij net op een nieuwe weide staat met veel gras lijkt mij dat het meest voor de hand liggend. :j

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:46

Mijn Shet die net als fjorden gevoelig zijn voor suikers schuurt ook als hij teveel suikers binnen heeft gekregen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:40

Oud topic, hier een slotje, tevens omdat er een centraal topic is over schuren en zomereczeem.