geit tegen zuring/boterbloem in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

geit tegen zuring/boterbloem in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:38

Mijn man heeft van iemand gehoord dat geiten zuring en boterbloemen opeten, nu staat mijn weide daar vaak vol mee, zoals vandaag hebben we alles weer met de kantentrimmer afgtrimt en gedaan, maar mijn man heeft nu het idee om een geit aan te schaffen omdat deze volgens hem de zuring en boterbloemen wel opeten .

kan iemand me vertellen of dit klopt of niet?!

tamary

Re: geit tegen zuring/boterbloem in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:29

Schapen en ik denk ook geiten eten niet zo snel zuring (schijnt ook kalk af te breken) en ik dacht dat boterbloemen ook voor hen licht giftig waren. Je komt er sneller vanaf met een goede kalkbemesting en het tijdig weghalen van de mest.

Doe verder bodemonderzoek en vraag een goed bemestingsadvies voor paarden en geen kunstmest.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:45

Mijn geiten vraten altijd de koppen uit de zuring,boter bloemen zijn giftig dus die kunnen ze beter niet eten.
Bedenk wel goed waar je aan begint,geiten zijn heel leuk maar zeker niet makkelijk om te houden(hebben altijd een schuilmogelijkheid nodig,breken vaak uit,stelen voer van de pony's.en vooral dwerggeiten kunnen heel irritant mekkeren)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 11:16

ja heb inmiddels begerepen via t internet dat ze dol zijn op zuring maar boterbloem giftig is, daarom zie ik r van af (en manlief ook die had al bijna hokjes en beestjes geregeld)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:17

Ze eten het wel hoor, en ze gaan er niet echt dood aan. Maar af en toe wat mest over je land en je bent de boterbloemen ook kwijt. Paarden eten trouwens ook zuring, alleen af en toe ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:18

Het schijnt dat schapen boterbloemen eten. Mijn buurvrouw heeft een kleine kudde schaapjes, en evenveel boterbloemen staan als ik heb zonder schapen. Het zal misschien best dat ze het wel eten, maar niet bij bossen tegelijk. En aangezien onkruid snel groeit heb je er dus niets aan.
Geiten heb ik geen verstand van, welk dier zuring eet ook niet. Ik raad je aan te spuiten, dan ben je er in 1 keer goed vanaf.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:43

Onze geiten zijn gek op zuring! Dat eten ze het eerste eruit, maar dan gaat het wel om gemaaid gras. Na even wat gegoogled te hebben, kom ik er eigenlijk op uit dat boterbloemen giftig zijn voor geiten. (al dan niet in grote hoeveelheden)

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... dgeit.html
http://www.geiten.org/informatie/spreekbeurt2.htm
http://www.landgeit.nl/index.php?option ... &Itemid=61

Ik denk ook niet dat je alleen daarvoor een geit moet aanschaffen, ze eten naturlijk ook de andere planten op én ze vergen toch wel wat verzorging (góed (voldoende hoog en bestand tegen meester-ontsnapper-de-geit) hekwerk, hoefverzorging, ze hebben niet voldoende aan alleen gras en moeten dus bijgevoerd worden, hebben schuilstal nodig)...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:53

ik zou sowieso eerst 10 keer nadenken (zie dat je al van t idee af bent gestapt), voor ik een geit kocht... heb op een boerderij gewerkt waar ze 2 van die grote melkgeiten hadden. drama, iedere ochtend konden we ze zoeken en vangen.
mijn opa had ook 3 dwerggeiten. die heeft ze ook vrij snel weer weg gedaan omdat ze te vaak ontsnapte. zelfs met goed gaas, hoog genoeg e.d. wisten ze toch iedere keer weer een nieuwe uitweg te vinden...
in een paardenwei niet zo handig dan dnek k..

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:39

Bij mijn schoonvader zeiden ze altijd: wil je leren vloeken, koop een geit! ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:47

Geiten zijn leuk!

Een goede! schrikdraad afrastering kan veel leed voorkomen. Veel mensen gaan met idiote omheiningen aan het werk, maar een volwassen melkgeit kan je makkelijk achter een paar stroomdraden houden, maar die moeten dan wel op geithoogte afgestemd zijn, anders kruipen ze er onderdoor.

Zuring vinden ze lekker en is ook goed voor ze, boterbloemen kunnen ze best mondjesmaat eten.

Alleen, bij geiten rekening houden met het feit dat ze dus absoluut niet tegen het Nederlandse weer bestand zijn, en dus altijd schuilmogelijkheid moeten hebben, en dan niet een tochtig hokje maar degelijk onderkomen.

Verder zijn het kuddedieren, en ze hebben inderdaad best een grote mond, zeker als ze verwend worden met voer.

En als je pech hebt tref je een geit die graag de staarten/manen van je paard eraf vreet, daar zijn geiten berucht om.

Voor de wormen in de weide is begrazing met herkauwers ook goed trouwens.

Maar inderdaad, ik denk dat goede bemesting een simpeler oplossing voor je probleem is. :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:15

Wij hebben ook 2 geiten en die eten toch echt geen zuring en boterbloemen, we hebben het zat staan maar ze eten het niet.
We zoeken trouwens nog een goed tehuis voor ze.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:59

nou verzrogin zou geen probleem zijn, ik verzorg mijn paarden ook dag in dag uit zelf en mijn man kan heus wel n geitenstal erbij neerzetten (was ie al mee bezig) maar, ik ga mijn land eerst maar s bespuiten, kijk dan wel verder hoe en wat, wel leuk om al die tips en reacfties te lezen.

heb me wel verlekkerd aan foto van n angora geit, cuuute!!!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:58

Ach, de verzorging kost per dag ook geen úren maar ze hebben toch weer net wat andere behoeftes en daar moet je dan wel rekening mee houden :) Geiten zijn érg leuk om te houden hoor :)