grondwater in elec. drinkbakken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PearllG

grondwater in elec. drinkbakken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:40

Ik wil deze winter mijn paardjes aan huis zetten. Nu ben ik een beetje aan het kijken voor praktische zaken en vroeg me af of het mogelijk is om de electrische drinkbakken aan te sluiten op het grondwater. Wij wonen in Belgie (Achel) en hebben (naast een "gewone" waterleiding) een grondwaterpomp. Ik zou hier eventueel de drinkbakken op willen aansluiten maar hoorde wel eens dat dit niet goed zou zijn voor de leidingen (te hoge concentratie kalk of iets dergelijks). :?
Weet iemand hier iets van?

Dionnevdkaal

Re: grondwater in elec. drinkbakken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:40

Hoi

Grond water kan een te hoog ijzer gehalte hebben, waardoor je leidingen dicht slippen.
Dit kan je zien door water op te pompen en in een fles te doen en laat het een dag staan, wanneer er veel ijzer in het water zit, zakt dit naar de bodem van de fles.
Als het water helder is bij het oppompen en er weinig ijzer in zit dan zal het aansluiten niet veel problemen geven.

Gr Henk

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:27

Dionnevdkaal schreef:
Hoi

Grond water kan een te hoog ijzer gehalte hebben, waardoor je leidingen dicht slippen.
Dit kan je zien door water op te pompen en in een fles te doen en laat het een dag staan, wanneer er veel ijzer in het water zit, zakt dit naar de bodem van de fles.
Als het water helder is bij het oppompen en er weinig ijzer in zit dan zal het aansluiten niet veel problemen geven.

Gr Henk

Oke bedankt! Ga ik zeker nakijken!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:29

wij hebben de drinkbakken va de koeien ook op grondwater aangesloten.
maar ons water wordt wel gezuiverd, aangezien het ook voor eigen gebruik is.
ik weet alleen niet of ze dan het ijzer er ook uit wordt gezuiverd

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:36

Wij hebben onze drinkbakken allemaal op het grondwater aangesloten (hebben niet anders)
en dat werkt prima. We hebben deze stal inmiddels 6 jaar en nog nooit problemen gehad :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:19

Ook onze waterbakken zijn aangesloten op de grondwaterpomp.
Geen enkel probleem, we doen het al jaren zo.
Hebben er zelfs een circulatie pomp op aangesloten die in de winter het water rond blijft pompen (en evt verwarmen) om bevriezing tegen te gaan.
Bij ons zit er weinig ijzer in de grond.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:40

Oke super om te horen! Hoop dat het bij ons ook geen probleem gaat zijn. (zal denk ik wel schelen in kosten)

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:09

Hey D
Zie je topic nu pas. S kan je wel helpen met het hele systeem wat je nodig hebt voor dit aan te sluiten. Hij heeft die dingen verkocht en bij zijn ouders thuis heeft ie ook alles aangesloten en dronk ook alles van dit grond water.

Ijzergehalte is idd iets wat te hoog kan zijn. Maar je kunt het beste je water een keer laten testen. Dan weet je precies wat erin zit etc. Dat kost volgens mij helemaal niet veel. En dan weet je ook wat je beesten drinken ;)

Naja als je meer wilt weten dan weet je me te vinden ;)