Piste met scheldezand veel te zwaar, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Piste met scheldezand veel te zwaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:52

Hoi,

na 3 jaar lang zeuren en zagen bij de weide-eigenaar, hebben we sinds vorig jaar eindelijk een buitenpiste!

De ondergrond is gewone weidegrond, met daarbovenop een paar lagen scheldezand, denk ongeveer 60cm dik.

Dit is prima in de koude en natte periodes, dan ligt de piste goed, soms iets te modderig, maar niet glibberig ofzo.

Maar met het mooie droge weer is het net stof... De piste is zwaar en er valt wel op te rijden, maar na 20min zijn de paarden bekaf. Voor de zekerheid stappen we voldoende in en uit op een harde ondergrond, om de pezen nadien toch te sparen.

Nu vroegen we ons af, wat kan helpen om ze minder zwaar te maken? Is slepen voldoende? Heb al een paar topics opgezocht en gelezen, maar dat ging allemaal over andere soorten zand.

De persoon van die de wei is is een boer met veel te veel zaken aan z'n hoofd en die ga ik dus ook niet lastigvallen en al zeker niet voor een sprinkler-installatie :') Denk dat hij dan wel gek wordt aangezien ik de piste al gekregen heb :D

Volgens het contract is hij al niet eens verplicht om een piste aan te leggen, dus mag niet klagen!

fanci_mike

Re: Piste met scheldezand veel te zwaar, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:57

op mijn vorige stal hebben we ook een tijdje alleen maar zand gehad, erg zwaar ook. Later zijn daar een soort vezel snippers doorheen "geroerd", dit lag echt super. Het maakte niet echt veel uit om het zand te slepen, bij menging van snippers deed echt veel. Houtsnippers kan ook, dat hebben ze bij een vriendin op stal, ook nadat bleek dat gewoon zand toch te zwaar was. Weet niet precies welke soorten zand het hier om ging. Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:23

Das het nadeel van scheldezand. Het zal altijd zwaar liggen bij droog weer. Voordeel is dat het vaak puike bakken zijn in de winter.

Sproeien en slepen kunnen veel doen, maar dan moet je haast dagelijks sproeien.

Je kunt er ook dingen onder mengen: hout (maar dat gaat maar zijn tijd mee e), snippers (die duur zijn en je mag het haast nergens afvoeren) of kokos.

Ik zou in zo'n zware piste ook nooit zwaar trainen voor de pezen...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:17

geen hout door doen! dat is even fijn, maar daarna word het zo'n bende dat je hele bak naar de knoppen is, je dus alles eruit kan laten halen etc etc....

wat mij erg bevalt, ja blijf het herhalen... All Weather tuft erdoor mengen, daar word de bodem veel stabieler van, het stuift niet bij erg droog weer, word niet overdreven zwaar. geen modder/plassen etc, en het bevriest niet.

kosten a 2000/3000 euro. en dan ben je vaak ook klaar.
onderhoud: in begin vergt het even iets meer onderhoud, paar keer de hoefslag weer wat harken en even rollen, maar na een paar maand merk je al dat de bodem steeds beter word, en dus steeds minder onderhoud nodig is.
wat wij nu nog doen na 1,5 jaar dat de bodem er nu in ligt, vrijwel niks... 1x in de ? maand even rollen, en that's it :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 07-05-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:18

Denk dat dat te duur gaat zijn als je de kost van scheldezand bekijkt... kunnen jullie bij dit weer niet in de wei een piste afzetten en swinters van de bak genieten?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:22

[quote="fanci_mike"] Later zijn daar een soort vezel snippers doorheen "geroerd", dit lag echt super. [quote]

Bij mij op de manege idem, iedereen was er erg enthousiast over. Daarna is alles verbouwd en nu ligt er fijner zand, kleinere korrels die dus niet zo stuiven in de zomer (mits er goed gesproeid wordt) Dat kun je overigens ook eens proberen, met zo'n automatische sproei-unit nat houden bij warm weer?
Of zeg ik nou iets doms :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:56

Dan moet je een goede grondpomp hebben met voldoende druk, anders kost het een fortuin aan stadswater.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:44

We kunnen geen stuk in de weide afzetten omdat die nogal onvlak ligt. We gaan wel vragen aan de eigenaar van een piste in de buurt of we niet op zijn piste mogen rijden. Er wordt amper in onze piste gereden, dat scheelt ook heel wat, maar toch lijkt ze te zwaar te liggen.

Foto van mijn paard in de piste:

Afbeelding

Afbeelding

wat denken jullie nu eigelijk? Daarstraks nog eens gevraagd aan iemand en die zei dat de piste ietsje te zwaar lag, maar prima in te rijden viel...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:50

zo op de foto's vind ik hem zeker niet overdreven zwaar ogen hoor :n

zwaar noem ik als ze tot de kogel of verder wegzakken in het zand. :)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 07-05-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:53

Ik moet zeggen dat ik 'm er eigenlijk niet er heel zwaar uit vind zien. Maar dat ligt er maar net aan wat je gewend bent, uiteraard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:59

Oke, dus het valt klaarblijkelijk nogal mee ;) Ik ben al jaar en dag een platte platte piste gewend :+ Dus voor mij oogt dit inderdaad zwaar.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:07

Ik zou blij zijn met zo'n bak. :Y)

Maar is er geen mogelijkheid om een pomp aan te sluiten op een sloot, en zo veel te kunnen sproeien?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:12

Nou, zullen we ruilen, meteen aub. Ik vind het er heel goed uitzien hoor. Maar wanneer is die foto gemaakt veel mooi weer of juist veel regenweer.
60cm is idd erg veel, het enige en goedkoopste oplossing is een gedeelte af laten halen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:19

Deze bak ziet er prima uit op de foto hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:50

Ik vind hem niet zwaar ogen ook niet, maar weet uit ervaring dat scheldezand lelijk kan tegenvallen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:30

Die foto is eergisteren getrokken, hier is het al een paar dagen schitterend weer met heel af en toe regen en dan zijn het maar een paar druppels...

Hier liggen wel slootjes maar die liggen veel te vaak droog om er een degelijke installatie te leggen. Het is ook niet mijn eigen piste en de eigenaar heeft volgens mij echt geen zin om nog meer te investeren :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:25

Ik heb ze erger gezien, mijn "oude" buitenbak bestond uit een combinatie van schelpenzand en woudzand en was zomerdag een duinlandschap. Wij hebben dat opgelost door de bak te slepen en grote balen stro erop uit te rollen welke mijn lesklanten mooi door de bovenstelaag van de bodem reden. Duurt even, maar daarna is hij altijd goed gebleven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:36

Maar stro gaat toch rotten ??
Hoelang heb je die bak nu al liggen ??

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:41

Mijn veearts zei het laatst mooi, en duidelijk: als het voor jezelf te zwaar is om prettig doorheen te lopen, is het voor je paard ook te zwaar, en je rijdt je paard altijd uiteindelijk kapot in een te zware bodem. Nooit doen, ook niet af en toe, altijd slecht.

Stro erdoorheen kan denk ik alleen als je ondergrond (dus het soort bodem in jouw regio zeg maar) zand is. Bij mij (veengrond) zou het 1 grote rottingsboel worden uiteindelijk.

6o cm. is inderdaad wel heel veel! Dat verklaart wel dat ie zo zwaar is. Mijn bodem werd na enkele maanden na de aanleg wel wat lichter, maar ik denk dat die iets van 30 cm. zand heeft gehad (daaronder puin met drainagebuizen, en doek eroverheen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:50

Ik denk niet dat de dikte van de laag van belang is, het gaat om de zandsoort Sommige soorten klinken makkelijker in als andere.
Ik zit op de Veluwe, dus 100% zand, meters diep :) en bij mij is het bij droog weer ook erg zwaar in de paddocks, maar dan loopt het regenwater wel makkelijk weg. Laat ik daarentegen de boel goed aanlopen (dus niet lostrekken) dan loopt het wel makkelijker, maar blijft het regenwater weer langer staan.
Elka nadeel heb dus weer zijn voordeel (of andersom :+ )

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:18

ik wou dat mijn bak zo was! mijn bak is veeeel muller :P, maar daar gaat dan wel de sproeier op als het heel lang droog is en dan valt het wel weer mee.

maar het is denk net wat je gewend bent, als je altijd een heel vlakke bak heb gehad is dit wel zwaar, maar is het niet ook gewoon een kwestie van wennen voor je paard?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:47

Ik heb 3 paarden, mijn eerst merrie kan in deze piste niet wennen... Ze blijft er in struikelen en doen. Mijn andere twee paarden hebben er amper moeite mee zo te zien, maar ik vind het toch een hele last om erdoor te lopen :D

We hebben nu de eigenaar van de weide naast ons zover gekregen dat hij onze bak vaak sleept in ruil voor een fris biertje :D