Hoevaak vetten en teren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang1995

Hoevaak vetten en teren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:55

Hey, :D hoevaak moet/mag je de hoeven vetten/teren? Ik snap niet elke dag dat is slecht maar om de hoeveel dagen/ tijd dan, en waarom dan? :P En die plekjes (ik kan even niet op die naam komen) bij de benen (voor en achter) moeten die ook in het vet? Ik hoop snel wat te horen, alvast bedankt! ;)

Groetjes, Mandy.

EllyC

Re: Hoevaak vetten en teren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:00

als je met vlekjes de zwiltvratten bedoeld, daar hoef je niets aan te doen. Ik pel ze altijd zodat ze klein blijven.

Hoeven doe ik niet zo veel aan. Teren doe ik nooit.
Voor een wedstrijd vet ik ze soms in. Als ze te droog zijn maak ze dan eerst nat en dan pas invetten, maar echt veel helpt dit niet.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:04

de plekjes heten zwilvratten.
die hoef je niet te doen :D.
zijn de hoeven droog ?
een paar keer per jaar maar licht ook een beetje aan de hoeven

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:05

Ik doe nooit teren en waarom zou je dat willen doen?
Vetten doe ik alleen als ik lekker aan het tutten ben met me paard. Vetten van hoeven heeft verder voor de hoef op zich totaal geen nut, behalve dan dat het er mooi uitziet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:31

Vetten heeft inderdaad geen zin. Bij zachte hoeven kun je het beste blauwspray gebruiken, dat is veel beter dan teer.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:47

Ik vet eigenlijk nooit en teren doe ik soms in de winter als de hoeven te zacht worden aan de onderkant.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:56

Je hoeft niet te vetten of te teren. Door het vetten of teren sluit je de hoeven als het ware af, zo kan er geen vocht meer in of uit. Als de hoeven te droog worden, bijvoorbeeld in de zomer, dan de benen dagelijks even afspuiten met water. Zo krijgen ze weer wat vocht binnen. Wanneer je paard op stal staat, zorg er dan voor dat deze schoon en droog is, zodat de hoeven niet te nat staan.
Door je paard veel beweging te geven blijft de doorbloeding in de hoeven op gang en houdt de hoeven gezond.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:57

Ik doe alleen iets aan de hoeven als er echt iets mis mee is. Voor de rest vind ik vetten en teren allemaal onzin.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:00

Vroeger (lang, lang, lang geleden :o ) teerde en vette ik 1x per week de hoeven.... (want zo had ik dat geleerd en ik wist niet beter....)

Tegenwoordig doe ik het nooit. Ik heb het spul niet eens meer in huis. En raar maar waar, de hoeven van mijn paard hebben het nog nooit zo goed gedaan. ;)

Bij problemen vroeger spoot ik nog wel eens violetspray in de straal.. Maar mijn huidige schatje heeft dit allemaal (gelukkig) niet nodig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:01

vetten en teren doe ik niet...
United heeft best slechte hoeven en daar zet ik dagelijks de spuit op, zeker met droog weer.
Ongeveer 1x per week smeer ik er een beetje hoefvocht (naf) of rainmaker op.

Warina heeft goede hoeven, daar doe ik helemaal niets mee, enkel schoonspuiten met water ;)

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:03

ik vet en teer ook nooit

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:06

De zwilwratten idd gewoon niets mee doen.

Ik merk wel dat mijn paard juist baat heeft bij het gebruik van hoefsmeer van rapide. Maak de hoef altijd eerst goed nat (aan de buitenkant natuurlijk!) en daarna een dun laagje erop. Krijgt hij super hoeven van!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:11

vetten doe ik nooit, niet met hoefvet in ieder geval, wel doe ik als ze droog zijn ze insmeren met zonnebloem olie. en teren doe ik alleen het erg lang nat is buiten en de hoeven wat slap worden, maar dan doe ik alleen de stralen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:54

mijn pony heeft in de zomer hele droge hoeven, tot scheuren aan toe. Ik gebruik nu 2 keer per week rainmaker van de paardendrogist. Werkt prima.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:55

Niet vetten en niet teren.
Is helemaal niet nodig bij goede hoeven.
Als het wel nodig is iets te gebruiken geeft je smid dat wel aan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:56

nooit vetten en teren... worden de hoeven alleen maar droger van...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:00

Wanneer je de hoef teert sluit je hem helemaal af waardoor het voor vocht onmogelijk is nog bij de hoef te komen, en dat terwijl vocht juist heel belangrijk is. Teren raad ik daarom af.

Invetten kan, maar is in principe ook overbodig. Wil je dit wel doen, omdat je het bijvoorbeeld mooi vindt voor een concours, maak de hoef dan eerst nat alvorens hem in te vetten. Dan weet je zeker dat je de hoef niet teveel uitdroogd. :)

Ik teer of vet eigelijk nooit in, wel verf k de hoeven zwart voor concoursen en keuringen. :) » Maar dat is ook niet allergezondst natuurlijk. De natuur regelt het meestal zelf wel.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:31

Ik doe ook niet aan vetten of teren..

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:36

Wanneer je paard erg droge gebarsten hoeven heeft, kun je ook hoefbalsem smeren. Dit sluit absoluut niet af, en trekt dus des te beter in.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:37

Niet teren, niet vetten.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:43

Ik heb een verzorgpaard waarmee ik ook wedstrijden mee rij. Dit is om de zoveel maanden en dan doe ik alleen, voor de 'mooi-igheid' ( :o ), een dun laagje hoefvet erop (eerst met water de hoeven afspoelen). Anders nóoit. Na de wedstrijd spoel ik de hoeven weer af met water. Dit laatste doe ik trouwens om de dag, als ik naar m'n verzorgpaard ga; voor én na het rijden. Zeker met dit droge weer vindt ik dat wel belangrijk :j.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:52

Ik heb een jaar Hans 3x per week moeten teren. Door het zand werd er een groef in de hoef geduwd en toen adviseerde de smid me om te teren. Afgezien van toen teer en vet ik nooit. Het sluit de hoef af van vocht. Dus ik zou het zeker niet te vaak doen. Als je het toch doet, even de kraan op de hoeven laten lopen.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:58

Teren doe ik eens in de 1,2 maanden. Maar als ik teer, doe ik het in een kuur, dus 3 dagen achter elkaar. Oliën doe ik iedere dag, na het rijden. Ik merk echt dat mijn pony haar hoeven in super goede conditie zijn hierdoor!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:20

Liefst zo min mogelijk vooral teren is meestal nergens voor nodig.
Hoeven hebben vocht nodig door er vanalles op te strijken kan de hoef geen vocht meer opnemen.