wat te doen bij slechte hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mejanieke

wat te doen bij slechte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:34

hallo allemaal,

ik heb een mini appaloosa maar die heeft hele slechte hoeven ze groeien heel snel en de straal laat los:( bionnen 2 weken waren ze al weer te lang terwijl ze wel goed worden gedaan als ze van de hoefsmit afkomt

kan iemand op bokt mij helpen?

groetjes janieke

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:36

Op wat voor grond loopt ie? en als je bezig bent?

Veel op het harde lopen helpt in elk geval al gauw met het slijten.

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:39

suus_ schreef:
Op wat voor grond loopt ie? en als je bezig bent?

Veel op het harde lopen helpt in elk geval al gauw met het slijten.

ze loopt dag en nacht in de wei en ik longeer haar vaak in de bak ik kan niet meer op der rijden en verder heb ik ook niemand die het wil doen wand het is geen beginners pony en kinderen die kunnen rijden willen liever een groot paard op grote pony... ik loop wel met der buiten maar dat kan ik niet heel lang vol houden dus daar zitten wel de problemen..

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:08

Toch kan je het beste veel met je pony over asvalt oid lopen. Misschien zijn er kinderen die dat leuk vinden om te doen? Weet ook niet hoe braaf hij dan is?

cupidoloveme

Re: wat te doen bij slechte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:33

laat hem veel op het harde lopen dan gaan ze ook sleiten
dit is het beste wat je kan doen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:55

advies vragen aan je eigen of een andere hoefsmid. Of vaker naar de smid.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:56

Ik zou ook de hoefsmid om advies vragen, en als je eigen je niet kan helpen. Bij een andere informeren.

Mijn tinker heeft ook slechte hoeven gehad (wel hele andere problemen), mijn toenmalige smid was niet in staat hier iets aan te doen. Dus zo bleef ik een tijd aanmodderen. Uiteindelijk toch eens een andere smid erbij gevraagd, deze heeft een wereld van verschil gemaakt. Inmiddels heeft Duncan voorbeeldige hoeven en nooit meer problemen. Mijn huidige smid heeft veel ervaring met probleemhoeven, en dat is ook gebleken. Mijn nieuwe pony heeft ook wat problemen met de hoeven, en ook hier weet mijn smid gelukkig weer prima raad mee. Ben blij dat ik toen de beslissing heb genomen om toch eens bij andere hoefsmeden te informeren, ze hebben tenslotte niet allemaal de zelfde vaardigheden.

Dus als je eigen smid je niet verder kan helpen, schroom niet en vraag gewoon eens aan een andere smid of hij er raad mee weet. Je kan gewoon bellen ter informatie. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:59

Andere hoefsmid nemen +:)+ .

mejanieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 20:53

Annika212 schreef:
Toch kan je het beste veel met je pony over asvalt oid lopen. Misschien zijn er kinderen die dat leuk vinden om te doen? Weet ook niet hoe braaf hij dan is?

Nou het is geen beginners pony en hij is heel vliegerig en sterk en je moet vaak je gewicht in de strijt zetten om haar te houden en ik wil niet dat er wat met haar of de mensen die er mee lopen wat mee gebeurt;)

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:05

Je kan Biotine bijgeven, het maakt de hoeven sterker. En inderdaad, vragen aan de hoefsmid. Er bestaan wel producten voor :)

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:09

je kan biotine geven maar duurt eet tijdje voor dat het echt werkt. vraag een x aan de hoefsmid . mischien ligt het ook wle aan de wei. is ie modderig?
mijn pony had het ook. veel op asfalt of harde ondergrond lopen.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:11

Even informeren bij een hoefsmid...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:59

Hoe staat de pony gestald?
Heeft hij een stal/ schuilplek met verharde ondergrond?
Zo niet, dan zou ik eens kijken of je niet ergens stoeptegels of klinkers vandaan kunt halen en een stukje van zijn wei/uitloop te bestraten. Is met dit weer zowieso wel handig. Met name aan de ingang van een wei wordt het vaak zo'n blubberbende.
Een straal die loslaat kan ook door te natte voeten komen...te veel in de blubber staan dus.
Doordat pony over bestrating loopt, slijten zijn hoeven ook al wat af.
Ik heb de smid voor het laatst eind november laten komen. We rijden nu niet ivm slechte weer. Maar voeten blijven toch goed op maat doordat ze bij ons vrijwel niet meer de uitloop oplopen. Ze blijven liever wat op en neer wandelen op de stoeptegels voor de stallen.

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:52

Mijn ervaring is dat een andere hoefsmid wonderen kan verrichten..