Op de wei tijdens regen/wind/omweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Op de wei tijdens regen/wind/omweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:44

Sinds een paar maanden heb ik een stuk land gepacht en kan ik elkker de paarden 24 uur buiten laten lopen. Op het normale stuk kunnen de paarden via de paddock altijd naar binnen, als ze daar zin in hebben. Daarnaast hebben we aan de andere kant van de weg nog een groot stuk wei en de bedoeling is, dat de paarden vanaf volgende week een maand daar 24 uur per dag staan. Rondom de weide zijn bomen, die schaduwplekken op de wei geven, maar niet echt beschrming tegen regen en wind e.d. Nu heeft mijn vriendin, wier paard bij mijn 2 paarden staat een probleem daarmee, dat er geen schuilhut is en vooral, dat het kan zijn, dat de paarden met omweer op de wei staan. Ik heb zelf geen tijd de paarden en s'ochtens en s'avonds van deze weide naar de paddock te brengen en ben van mening, dat dit moet gaan. Als natuurlijk heel slecht weer op komst is, stel ik de paarden voor de nacht in de paddock met stal, maar wil ze nromaal op deze wei laten voor deze maand. Wat denken jullie?

Flowq

Re: Op de wei tijdens regen/wind/omweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:45

jahoor, bij ons staan ze altijd buiten, ze staan met z'n 3e dus gaan met de kont in de regen staan naast elkaar

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:22

Mijn paarden staan zoveeel mogelijk buiten. Bij bliksem en onweer enz. gaan ze naar binnen, maar regen en wind zou geen probleem moeten zijn toch?

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:25

Bij mijn vriend thuis staan de pony's 365 dagen per jaar buiten. Dus met regen, wind en onweer.
Ze hebben ook maar op één deel van hun land een schuilhutje staan. Verder gaan ze gewoon met hun kont in de regen staan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:26

Bij ons staan ze in de zomermaanden ook gewoon
in weer en wind buiten hoor. Ook alleen wat bomen om
onder te schuilen en ik heb niet het probleem dat ze dat
vervelend vinden :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:26

regen en wind lijkt me neit zo'n probleem, het is voorjaar, ze kunnen echt wel tegen een beetje water.
Als er nou echt bijv de heeele dag regen, (of storm/onweer) opgegeven wordt kan je ze altijd van tevoren verplaatsen!

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:55

Ja hoor! Bij ons staan ze nu ook 24 uur per dag op het land, alleen met meerdere dagen regen gaan ze naar binnen. Met onweer trouwens ook, er is afgelopen najaar het weiland naast ons een koe geraakt door het onweer, dus dood. Sindsdien staan ze hier wel met onweer binnen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:01

hier blijven ze ook door weer en wind buiten. gaat prima.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:04

Kan best zolang ze niet van suiker zijn :+ als je paarden een goede vacht hebben valt de regen en zo af en tegen wat wind kunnen ze wel. En als ze bomen hebben kunnen ze zelf schuilen perfect toch

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:31

Het kan best, zolang ze idd wel wat gewend zijn. Alleen met onweer haal ik mijn paard naar binnen.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:49

Ze kunnen gewoon buiten blijven staan, ik weet niet of je een schuilstalletje hebt in je wei? of bomen waar ze onder kunnen staan?!
Als de paarden al wat gewend zijn kun je ze gewoon buiten laten staan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:28

sinds kort staat die van mij ook buiten met de mogelijkheid om zelf naar binnen te gaan. De eerste paar keer de paarden nog binnen gehaald in de nacht toen ik onweer hoorde. Maar ben logisch gaanb nadenken en tot een besluit gekomen dat dat totaal nutteloos is. Stel de bliksem slaat in op stal kunnen ze geen kant op en raken ze in paniek de dood in met wat pech. Als ze in de paddock/wei getrofen worden is het ook vreselijk maar er is geen paniek geweest. We hebben geen grote stal en kunnen zelf schuilen als ze willen al vraag ik me soms af of ze dat wel doen aan de schonen stallen te zien.

Gelderei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:56

Ik zou het niet doen want.
Onze dressuurinstructeur haar paard is door de bliksem geraakt en nu is het dood:(

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:09

In de zomer kunnen paarden makkelijk dag en nacht buiten blijven. Ook in de winter kan een paard de hele dag naar buiten, alleen vind ik dan wel dat hij de mogelijkheid moet hebben om te kunnen schuilen en droog te kunnen liggen.
Bij mij staan ze ook dag en nacht, zomer en winter buiten (loopstal), alleen bij storm of onweer doe ik ze op stal.

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:15

Zolang er iets is om onder te schuilen bij "extreme" weersomstandigheden is er geen probleem lijkt mij..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 01:40

candelaria schreef:
Ik zou het niet doen want.
Onze dressuurinstructeur haar paard is door de bliksem geraakt en nu is het dood:(

Dat is heel sneu, en kan overal gebeuren. Zelfs als je je paard 'veilig' op stal zet kan de bliksem in slaan in de stal en kan er brand uit breken. Ook ik ken helaas zo'n geval van een veulen dat te dicht bij het schrikdraad stond, en de bliksem sloeg in op het draad, en over op het veulen. Dat was vreselijk, maar je kunt het helaas niet voorkomen. Gelukkig gebeurt het niet vaak. Overigens heb ik wel een bliksem afleiding op mijn schrikdraad laten installeren. Dat is mogelijk.

Bij mij staan ze inmiddels weer in de wei. Dus weg van het hok. Als het regent staan ze inderdaad met hun kont richting de regen, en dat zie ik eigenlijk alle paarden en koeien in de omgeving doen. In de zomer gaat dat vaak wel goed is mijn ervaring. Als het echt heel guur wordt versleep ik het zooitje wel weer richting de bak en tegels. Maar dat gebeurd zelden in de zomermaanden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 06:40

Klinkt inderdaad logisch, dat een paard op stal ook door de bliksem kan worden getroffen. Vanaf het weekend gaan ze lekker de grote wei op, want de kleine weide bij de stal is al bijna leeg gegeten. Ik laat ze daar 24 uur per dag staan en als inderdaad de weersverwachtingen zeer slecht worden of zijn (woon 5 minuten fietsen van stal), haal ik ze weer naar de paddock met schuilstal. Nu nog even mijn vriendin overtuigen......Ik heb af en toe het idee dat ze denkt, dat haar paard een mens is....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:49

Mijn beesten lopen ook 24 uur buiten en ik haal ze niet naar binnen met slecht weer.

Als ik langs de weg loop/rijdt heb ik denk ik meer kans aangereden te worden dan dat de bliksem in mijn paard zal slaan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:49

bij ons op stal gaan ze elke dag naar buiten, behalve als het echt heel erg slecht weer is. Als het hard onweert worden ze binnen gehaald omdat dat gevaarlijk is.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:52

Bij ons staan de paarden ook al een paar weken 24 uur buiten, maar als het vandaag zo door blijft regenen gaan ze eind van de middag naar binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:58

een buitje kan elk paard wel hebben, en ook wel een paar buitjes.
als het zoals nu echt vrij lang achter elkaar regent heb je natuurlijk wel kans dat ze echt tot op de huid nat worden.
maar voordat dat zo ver is moet het best wel veel regenen hoor.

zou een idee voor die vriendin zijn om als ze zeker weet dat het echt lang achter elkaar regent de paarden te voorzien van een ongevoerde regendeken.
zo blijven de paarden toch grotendeels droog.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:06

Ellepel: in principe zijn mijn 2 paarden en de Fries van mijn vriendin gewend om 24 uur buiten te staan, ook in de winter zonder deken, maar hebben ze de beschikking over een schuilstal (staan ze nooit in). ZIj maakt zich zorgen, als de paarden dus op de wei zonder schuildstal staan. Dat idee vanm een regendeken voor haar paard vind ik een zeer goede tip. Bedankt!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:01

Mijn twee kerels staan 24/7 buiten, maar ze hebben wel allebei de beschikking over een inloopstal. De kleine mag soms niet bij mijn paard in de inloopstal, dus die heeft ook nog zijn eigen schuilstalletje.

Maar moet je raden waar ze staan als het regent, onweert en waait? Ja, achterin de wei. Zo ver mogelijk weg van de inloopstal en schuilstal. Gewoon met de kont in de wind.

Dus ik denk dat het niet zo'n probleem is. Tenzij het om paarden gaat met een wat zwakke gezondheid oid. Maar voor zulke paarden zou je ook kunnen denken aan een regendekentje voor de dagen dat het echt vies weer is.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:29

Lijkt me ook geen probleem, die van ons staan ook dag en nacht buiten..
Als ik weet dat er aardig wat regen aan komt doen we regendekens om :)
Ze kunnen in de wei eigenlijk niet schuilen..

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:09

Die van mij staat ook dag en nacht buiten, en alleen bij heel slecht weer gaat hij naar binnen.