Een eigen paard, hoeveel geld en tijd kost het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_1Guusje1_

Een eigen paard, hoeveel geld en tijd kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:23

Helllppp!

Ik probeer mijn ouders nog steeds over te halen dat ik een eigen paard wel aan kan!
Maar ik moet van mijn ouders meer informatie hierover hebben, van hoeveel tijd het kost en hoeveel geld etc..
Kan iemand mij helpen en wat informatie geven, dat zou heel fijn zijn!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:24

Probeer de zoekfunctie eens. Er zijn hier al een hoop topics over!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:25

Gebruik de zoekfunctie maar eens. Daar staat heel veel in! :)

Verder; een eigen paard kost heel veel geld en heel veel tijd. ;)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:26

Idd, al heeeeel erg veeeeel.

Er is zelfs op Bokt Wiki speciaal informatie daarover..

Als je een eigen paard wel aankan zou je ook moeten weten hoeveel tijd het kost ;)

En hoeveel geld het kost is gewoon verschillend per stal en per paard..
Niemand kan hier een vast lijstje over maken ;)
Zelfs hoefsmid en ontwormings prijzen zijn anders dusja..

_1Guusje1_

Re: Een eigen paard, hoeveel geld en tijd kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 13:27

Oke Dankje!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:27

Het hangt ook van zoveel zaken af wat je paard uiteindelijk gaat kosten. Hoe hou je je paard? Wat voor soort paard wil je aanschaffen? Koop je een jonkie, waarbij je al het tuig nog moet gaan aanschaffen of koop je er eentje waarbij alles al zit, bij wijze van spreken......

Ik heb een heel sober paard, die weinig nodig heeft aan voeding en die het hele jaar door buiten loopt bijvoorbeeld. Maar ik kocht hem jong (2 jaar), dus ik heb veel geld uit moeten geven aan tuigage en andere spullen. Daarbij wordt hij natuurlijk bekapt, komt er wel eens een holistische DA en ik heb les. Dan wordt het houden van een paard alsnog best prijzig.

Succes met je zoektocht!!!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:29

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:29

Iedere dag zo'n 3 uur, en ongeveer €500 in de maand.
Zo concreet genoeg? ;)

Nee, zonder dollen, daar is natuurlijk helemaal geen exact bedrag en tijd voor te noemen. Is van zoveel factoren afhankelijk.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:31

je kan het zelf zo duur en goedkoop maken als je wilt.
verder kan je er zoveel tijd in stoppe als jij nodig vind. sommie vinden 1 x in de 2 weken een half uurtje genoeg. andere vinden elke dag 4 uur nog niet voldoende.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:32

Qua tijd kan ik dat ook niet zomaar aangeven. Mijn paard staat buiten en moet alsnog veel beweging hebben, anders wordt hij te rond. Ik ben er dagelijks, varierend van een half uur (als ik alleen maar even bij hem ga kijken) tot 6, 7 uur op zijn langst, denk ik..... Niet dat ik dan ook 6 uur rij, welnee, ik doe nog zoveel andere dingen bij mijn paard. Zit ook rustig 2 uur naar de kudde te kijken, als ik er de tijd voor heb. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:05

Ga uit van het maximum. Ookal kun je nú naar een stal waar wordt gemest en buitengezet en gestapmolend en wat al niet meer, als dat over 2 jaar verandert moet je het ook nog aankunnen.

Dus zorg ervoor dat je die speling hebt. Ook financieel. Als je geen cent méér kan betalen dan wat je nu doet, is het niet echt verstandig.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:37

Hij kost mij ruim 3 uur per dag en meer dan 300 euro per maand. Dit laatste hangt ook af van de hoefsmid/ veearts kosten.

Bedenk ook dat je er een jaar of 20 aan vast kunt zitten. Het beperkt je onwijs veel in je vrijheid om maar niet te denken aan de wereldreis die je ongetwijfeld wilt gaan maken na je studie. En als je dan eenmaal full-time aan het werk bent zeg dan maar dag met je handje tegen de vrijdagmiddagborrel. Of andere sociale perikelen. Het kost tijd. Veel tijd. En geld. En stress als het paardje weer ziek is.

Maar ik doe het al 15 jaar met liefde maar als ik het over zou mogen doen had ik het lekker bij verzorgpaarden houden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:38

Ongeveer 1,5 uur per dag. Hoef zelf namelijk niet uittemesten. En zonder dierenarts ongeveer 200 euro per maand.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:39

uhm die vcan mij staat op pensionstal
225 aan stalhuur voer hooi en stro
80 per 2 maanden aan smid
ongeveer 2/3 uur per dag mee bezig

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:51

Afhankelijk van je reistijd ben je er op een dag minstens 2 uur mee bezig als je toch wel een beetje wil trainen. Ik woon niet in een dure omgeving, heb een paard in pension, rijd af en toe wedstrijden, en ben als er geen gekke dingen gebeuren zo'n 300 euro in de maand kwijt aan haar.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:00

tja ligt eraan hoe je ze wilt houden.
wil je op een mannege staan?of bij iemand aan huis? of kan je grond pachten van de gemeente?

wij stonden eerst bij iemand in pension en dat kostte ons 175 euro per maand,
maar nu hebben we n stuk grond gepacht van ruim een hectare en dat kost maar 200 euro per jaar.(dus ongeveer 14 euro per maand)

verder heb je ook natuurlijk de wormkuren,hoefkappen,entingen etc.

en dan het voer natuurlijk. ligt het er ook aan wat voor soort dier je hebt,.zo heeft een shet minder nodig dan een paard.

en dan,.. de onvoorziene kosten natuurlijk,... de veearts en reken maar dat dat veel kan kosten!! je moet dus altijd n spaarpotje hebben!!

dan je spullen natuurlijk,.. je zadel,dekens etc....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:47

Ligt er maar net aan wat je met je paard doet, hoe het dier gehuisvest wordt enz.

Maar ik weet niet of je al een verzorgpony hebt? Anders zou je dat eens kunnen overwegen. Daar leer je veel van en je kunt je ouders gelijk laten zien dat je de verantwoordelijkheid aankan. Maar ik zie dat je daar naar opzoek bent.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:51

Ga er ook maar van uit dat het altijd duurder is, dan waar je in eerste instantie van uit gaat.. ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:50

Zicky schreef:
Bedenk ook dat je er een jaar of 20 aan vast kunt zitten. Het beperkt je onwijs veel in je vrijheid om maar niet te denken aan de wereldreis die je ongetwijfeld wilt gaan maken na je studie. En als je dan eenmaal full-time aan het werk bent zeg dan maar dag met je handje tegen de vrijdagmiddagborrel. Of andere sociale perikelen. Het kost tijd. Veel tijd. En geld. En stress als het paardje weer ziek is.

Je haalt de woorden uit mijn mond :) Zo'n 500 euro per maand (incl. kosten auto/benzine en alles voor het paard) en ruim 3 uur per dag (inclusief reistijd) ben ik er aan kwijt.

Het is meer dan ieder dag een rondje rijden. Het is ook keuzes maken. Je kan niet altijd onverwacht mee naar een borrel of een uitje, veel moet je plannen en je omgeving moet er begrip voor hebben (vooral die mensen waarmee je in een huis woont).

Maar ik zou niet zonder kunnen :D

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:00

Het heeft met zóveel te maken.
Ga eens langs bij een DA en een hoefsmid in de buurt, en vraag naar de prijzen. Zoek een stalling en vraag wat het kost.
Succes ermee. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:02

Ik kan in een half uurtje klaar zijn bij de paarden :) en als ze op de wei staan in 5 minuten :=
Maar soms ben ik ook rustig 2 uur bezig (en dan niet eens echt met de paarden maar met onderhoud van de wei bv). T is maar wat je zelf wil en kan :)

Ik ben 1000 euro kwijt per jaar. (ex. spullen voor paard, wel incl DA en hoefsmid, stalling, hooi en stro)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:09

Welshcobfan schreef:
Ik kan in een half uurtje klaar zijn bij de paarden :) en als ze op de wei staan in 5 minuten :=
Maar soms ben ik ook rustig 2 uur bezig (en dan niet eens echt met de paarden maar met onderhoud van de wei bv). T is maar wat je zelf wil en kan :)

Ik ben 1000 euro kwijt per jaar. (ex. spullen voor paard, wel incl DA en hoefsmid, stalling, hooi en stro)

80 p.m. voor stalling, smid en DA? Hoe doe je dat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:14

Niet zo moeilijk :) Goedkope stalling met 2 stukken wei waarbij je alles zelf moet regelen en onderhouden en waar niets is (water halen wij bv uit de sloot).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:14

Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geopend.
En raadpleeg ook eens de wiki. Daar kun je ook een hoop informatie vinden. Succes.
Hier een slotje.