stom probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

stom probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:56

ik heb een shetveulen gekocht en die zou bij een vriendin komen te staan.
gisteren hebben we haar er gebracht ( ze is 11 maanden).
en hebben we haar bij de andere paarden laten kijken.
daarna gewoon erin gezet, maar er is schrikdraad en dat is ze niet gewend, ze schrok van een pony en ging zo door het draad, terwijl er stroom op staat.
daarna hebben we een half uur later nog geprobeerd en weer vloog ze zo door de draad, terwijl ze wel gewoon een schok had ehad daarvoor.
helaas kan ze het met de pony's goed vinden, maar eentje jaagt haar telkens op en dan raakt ze in paniek. en dan gaat ze weer.
ze staan ook op een klein stukje omdat het grote land bij hun opnieuw ingezaaid is.

dus hebben we haar op een stukje apart gezet gezet naast die pony's zodat ze wel konden snuffelen maar niet aanraken, en sunny eerst zou kunne wennen aan het schrikdraad. mar vanmorgen hebben we het weer geprobeerd, maar een pony gaat weer jagen en dan gaat ze door de bedrading.

ik heb zoiets van: die ene pony en haar moeten we op groter en neutraler terrein laten kennismaken, zodat ze gewoon even kan jagen en dan zich gedraagd. want nu dstaan die draden in de weg en het is een lang maar smal stukje.
want met de rest is het in orde, een pony beschermt haar al.

hebben jullie tips?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:33

Poeh, lastig wanneer een dier geen respect heeft voor de omheining. Shetten met dikke manen hebben vaak weinig last van stroom, helaas.

Een groot/groter stuk land is in ieder geval belangrijk.
Je kunt ook eerst een tijdje de pony met longe in het land begeleiden. Haar laten zien waar de afscheiding is etc.
En, lintjes aan de draad doen, zodat de pony ziet dat er een draad hangt.
Een betere omheining zou natuurlijk nog beter zijn (hout, rubber band), maar dat valt niet zo 1.2.3. te realiseren lijkt me.

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:50

Goed dat is niet eenvoudig. Ik denk persoonlijk niet dat het probleem bij je omheining ligt, maar bij de jagende pony. In jouw geval zou ik eerder de jagende pony uit de kudde halen en apart zetten, zodat de shet van 11 maanden zonder probleem vriendjes kan maken. Ondertussen kan de jagende pony afkoelen alleen. Het is mijn persoonlijke mening, maar ik ken de dieren niet persoonlijk, dus misschien is er nog een andere oplossing.

FriesWytske

Re: stom probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:52

Ik had ze niet direct bij elkaar gedaan. Die andere ponies moeten ook aan hem wennen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:23

kirsty_1978 schreef:
Goed dat is niet eenvoudig. Ik denk persoonlijk niet dat het probleem bij je omheining ligt, maar bij de jagende pony. In jouw geval zou ik eerder de jagende pony uit de kudde halen en apart zetten, zodat de shet van 11 maanden zonder probleem vriendjes kan maken. Ondertussen kan de jagende pony afkoelen alleen. Het is mijn persoonlijke mening, maar ik ken de dieren niet persoonlijk, dus misschien is er nog een andere oplossing.

mijn idee! als ze in de groep geaccepteerd is kun je haar, als het grote land begaanbaar is, daar met de andere pony zetten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:16

Niet handig om jouw pony direct in de koppel te zetten. Ik zou ze eerst naast elkaar gezet hebben met een draad ertussen enkele dagen en dan pas bij elkaar. Maar goed dat is niet gebeurd. Wat nu:
Persoonlijk zou ik de groep splitsen en enkele op een stukje ernaast zetten met een draad ertussen en de jagende dus aan de andere kant dan jouw shet. Zo kan zij wel alvast kennismaken en settelen en dan na een paar dagen de draad ertussen uit halen. Zo hebben jouw shet en de jagende shet meer kans alvast kennis te maken zonder elkaar te verwonden.

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:46

Laat de andere pony's eerst aan hem wennen, en als ze haar accepteren dan kun je het nog een keer proberen in de wei.
Succes ! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:12

Is die kleine echt een stuk kleiner dan de jagende pony , en heeft die jagende pony wel respect voor de draad ?

Wellicht kun je dan een paar meter voor het uiteinde van de wei een hoge schrikdraad spannen waar die kleine wel onderdoor kan , en de grote achter blijft.

Dan kan die kleine vluchten en heeft ze een veilig plekje zonder dat ze meteen de boel hoeft te slopen.

Moet ze natuurlijk wel een BEETJE snugger zijn dat ze goed bukt en niet alsnog door de buitenste draad doorvliegt :P