Benen afspuiten/afkoelen (tot heel lichaam)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Benen afspuiten/afkoelen (tot heel lichaam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:41

Als je de inhoud van dit forum leest begint het met het woord "afspuiten" maar ik vind er niets over terug in de onderwerpen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en de Wiki geraadpleegd, maar helaas nog geen antwoord op mijn vraag.

De vraag is:
Op stal zie ik regelmatig mensen de benen van hun paard afspuiten na het rijden. Op de verschillende maneges waar ik heb gereden heb ik hier nooit iets over geleerd in mij n25 jaar rij ervaring. Daarom mijn vraag: waarom de benen afspuiten, wanneer en hoe lang?

En soms worden ook paarden helemaal afgekoeld (hun hele lijf dus) na intenstief rijden. Waarvoor is dit?

En in beide gevallen: Is goed uitstappen niet beter?

ZusJacobs

Re: Benen afspuiten/afkoelen (tot heel lichaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:46

Afspuiten heb ik een tijd moeten doen vanwege een peesblessure bij mijn paard. Wat veel mensen vergeten is dat na het rijden gelijk de benen moeten worden afgekoeld, veel mensen doen eerst het ene been dan het andere en vaak alleen de voorbenen. Dat heeft echt geen baat. Het is vooral om de spieren sneller af te laten koelen en vaak bij warm weer kan het paard het erg lekker vinden. Maar wat eigenlijk prettiger is voor het paard is gewoon rollen. Afspuiten heeft vaak bijna geen zin, je haalt telkens huidvet weg. Ik zou het zelf alleen doen als je paard netjes moet zijn of zoals bij mijn pony voor haar zomer exceem moeten haar manen en staat gewassen worden. Goed uitstappen is eigenlijk gewoon een must, of je dan de benen nog [tegelijk] afspuit is dan je eigen keus.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:48

Alleen de benen afspuiten doen de mensen vaak zodat de hoeven/benen weer mooi schoon zijn van het zand. (Zelf doe ik dit nooit). Helemaal afspuiten daarintegen weer wel, in de zomer vooral, als het mooi weer is dan spuit ik ze helemaal af (incl. hoofd), ze zweten namelijk erg snel en zo zijn ze weer lekker schoon en fris, ze hebben ook eczeem en ze genieten er dus echt van als ze afgespoten worden, anders schuren ze nog erger. En natuurlijk is goed uitstappen minstens zo belangrijk!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:50

ZusJacobs schreef:
Het is vooral om de spieren sneller af te laten koelen en vaak bij warm weer kan het paard het erg lekker vinden.

Ik weet niet of jij dan het hele been bedoeld of echt alleen het onderste stukje tot en met de knie?!
Want tot en met de knie zitten geen spieren maar pezen dus paarden voelen hier helemaal niets van hoor! Die kun je in de winter (als het vriest) zelfs nog wel afspuiten (t/m de knie dan).

ZusJacobs

Re: Benen afspuiten/afkoelen (tot heel lichaam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:51

haha, ja ik bedoelde pezen :+ Ik was het woord al kwijt ;) Bedankt.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:52

Mensen doen het denk ik ook na van elkaar. op de ene stal worden de benen inderdaad alleen voor afgespoten, elders helemaal niet.
Ik doe het alleen na het uitstappen als mijn paard erg bezweet is geweest. Mijn paard houdt er niet van, dus ik gebruik vaak een spons.
Bij peesblessures wordt het aangeraden te koelen, maar dan moet je minstens 15 tot 20 minuten koelen. Dat is wat anders dan even afspuiten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:54

Afspuiten van de benen wordt inderdaad vaak gedaan om alles weer schoon te krijgen. Of om te koelen bij een blessure (hiervoor moet je minimaal 20 minuten stromend water langs de (pees)blessure laten lopen).

Zelf spuit ik vooral af in de zomer zodat Stef zonder zweetresten (wat vliegen aantrekt) naar buiten. Ik begin dan wel bij de benen, en dan zo omhoog tot over het hele lijf.

Let hier wel bij op: als je warme spieren met te koud water koelt is dat niet fijn (doet zelfs pijn, ga zelf maar eens onder ijskoud water staan als je net hebt gesport en nog zweet). Zorg dus wel dat je paard goed op adem is, en goed is afgekoeld voordat je met koud water gaat afspuiten. Ook te direct op de buik vinden ze vaak niet fijn. Door van beneden naar boven (benen, flanken, rug/hals) te spuiten wennen ze wat beter aan het koude water.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:55

Afspuiten doe ik als ze erg gezweet heeft, ze vindt het dan ook erg lekker.
Als ik in de zomer 's ochtends rij en ze erg gezweten heeft, laat ik haar daarna even rollen. Het ziet er misschien niet uit en schoon is het ook niet, maar het is wel een fijne laag tegen de vliegen! :)