Als eten met een graasmasker niet lukt.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Truckster

Als eten met een graasmasker niet lukt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 18:44

Sinds enkele dagen draagt mijn paard enkele uren per dag een graasmasker.
Ik heb alleen niet het idee dat ze er ook echt mee eet. Door een aantal keren gras door de opening te duwen heb ik al geprobeerd om haar duidelijk te maken dat dat dus kan. Maar ze schuift wat met dat masker over de grond maar eten ho maar. Je ziet nu overal losse hopen gras en modder liggen.... En dat terwijl het nu net de bedoeling is dat ze op deze manier minder zand binnen krijgt.........
Wie heeft ervaring en eventueel tips. Of ben ik te ongeduldig en heeft het meer tijd nodig?
Zijn er mensen die het dragen van een graasmasker afwisselen met gras eten? Alle ervaringen zijn welkom!!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:02

Als minder zand binnen krijgen je doel is dan zou ik zo'n masker zeker niet gebruiken, zoals je zelf al aangeeft gaat ze nu met d'r neus meer over de grond schuren. Als ik heel eerlijk ben snap ik ook niet dat deze dingen nog verkocht mogen worden, vind het eerlijk gezegd dierenmishandeling om een paard een stuk plastic voor z'n gevoelige neus te binden, maar dat daar gelaten. Als het doel is om je paard minder gras te laten eten dan zou ik kijken naar een schrale wei of de wei voor een deel af zetten en steeds een strookje erbij geven.

sammie18

Re: Als eten met een graasmasker niet lukt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:15

Ik heb een graasmasker in het verleden gebruikt. Mijn paard had het al wel vrij snel door, volgens mij moet het gras wel wat langer zijn zodat het paard de pluk welke door het gat komt te kunnen pakken.
Mijn paard scheurde bijna uit zijn voegen van het vele gras eten, hij had eerder op een stal gestaan met alleen gras afgegeten op een paar milimeter. Dus nu kon hij zoveel gras eten als dat hij wilde en dat deed hij dan ook. Ik wilde hem niet uit de kudde halen, en het was dan geen mogelijkheid om hem minder gras binnen te laten krijgen. Iemand adviseerde mij zo'n graasmasker en deze heb ik besteld. Wel heb ik bij de kin van het paard bont om de rand gemaakt, hier schuurde hij. Verder bijna dagelijks de neus ingevet, zodat het niet zou schuren en wondjes zou veroorzaken( in mijn geval met rode billetjes creme van zwitsal of uiercreme).
Let er wel op dat hij niet te dicht op de mond hangt dit irriteerd, het masker moet circa 2 cm onder zijn mond hangen, dus niet te strak aantrekken.

Truckster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:42

@sammie18: thanks voor de tips!
@Wanja: de ene reden is inderdaad de hoeveelheid zand te verminderen, maar tevens zorgen dat ze minder gras binnenkrijgt. Ze mag van mij onbeperkt eten,mits het haar gezondheid niet schaadt. Helaas groeit mijn paard al van de lucht en houdt ze niet eerder op met eten als alles op is. Veel gras geeft dus problemen,maar een schrale weide zorgt er weer voor dat ze meer zand binnenkrijgt omdat ze dan gaat zoeken (gras los schrapen, met wortels en al opeten etc)
Kortom lastige combinatie om het goed te doen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:46

Wanja schreef:
Als ik heel eerlijk ben snap ik ook niet dat deze dingen nog verkocht mogen worden, vind het eerlijk gezegd dierenmishandeling om een paard een stuk plastic voor z'n gevoelige neus te binden

Nee, dan liever een paard dat zo dik is dat ze er last van krijgen (stijf worden enz) of een bevangen paard dat niet meer op gras mag?

Vind er echt niets zieligs aan, die van mij staan er bij te vet gras ook weleens mee want die knappen anders uit elkaar en een weidegenootje vorig jaar had hem om ivm hoefbevangenheid. Pony zou naar de slacht zo kreupel liep ze ervan maar sinds zij de pony heeft, let op het voer en een graaskorf omdoet op het land is ze zo fit als een hoentje ;)

Ze worden er vanzelf wat handiger in, bij de een valt het kwartje wat eerder dan bij de ander.
Probeer het eerst eens met wat stukjes appel of wortel uit je hand, daarna de stukjes op de grond strooien.
Je kunt ook een grote berg hooi leggen daar kunnen ze mooi mee uitvogelen hoe het werkt zonder dat ze zo zand binnen krijgen.
bij ons lukt het ze met alle soorten en maten gras, is gewoon een kwestie van wennen :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:53

Wanja schreef:
Als minder zand binnen krijgen je doel is dan zou ik zo'n masker zeker niet gebruiken, zoals je zelf al aangeeft gaat ze nu met d'r neus meer over de grond schuren. Als ik heel eerlijk ben snap ik ook niet dat deze dingen nog verkocht mogen worden, vind het eerlijk gezegd dierenmishandeling om een paard een stuk plastic voor z'n gevoelige neus te binden, maar dat daar gelaten. Als het doel is om je paard minder gras te laten eten dan zou ik kijken naar een schrale wei of de wei voor een deel af zetten en steeds een strookje erbij geven.

oke hier wil ik even op reageren... Mijn schetlander staat met een greenguard op op de wei, bij zijn vrienden. Er zijn 3 keuzes:
1. masker op, waar hij zich overgens prima bij voelt.
2. een halve dag bij zijn vrienden op de wei en een halve dag of iig de nacht alleen op stal terwijl de rest buiten staat
3. een veel te dikke pony die grote kans heeft bevangen te raken.. en het is al een vrij kale wei dus daar ligt het niet aan..

@ts ik heb juist het idee dat het bij korter gras makkelijker gaat dan bij lang, hangt hij op de juiste hoogte en heb je een goede?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:58

Tja die van mij schuift ook met zijn neus over de grond. Maar dat doet ie alleen de eerste 5 min.

Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten tegenhouden. Wel vervelend idd.

Afbeelding
hier een foto van mijn pony die dus ook van de lucht al dik wordt.

Ik weet niet of je hetzelfde masker hebt ?? Zielig vind ik het ook niet dat vind ik echt onzin. Het is veel
erger als ik straks een pony heb die hoefbevangen is. En nu kan hij gewoon met de rest op de wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:59

Mooie pony zeg!

die van ons liepen er gewoon 24/7 mee rond op de weide.
Bij het omdoen deed ik er steeds wat lekkers in, dan wordt het voor hun wat leuker om hem om te krijgen.
Enige jammere ervan vindt ik dat ze neit lekker kunnen kriebelen met elkaar, hoewel ze dat nu bv met het hoofd lekker tegen elkaars kont doen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:01

dat is een mooie pony!!!

Ik heb zelf het idee dat je met het masker wat je hier op de foto laat zien juist minder snel gras erdoorheen krijgt en dat ze preciezer moeten mikken.
Een ander masker met traliewerk zeg maar, lijkt me voor het paard makkelijk met grazen. Maar ik weet niet of ze dan weer te snel teveel gras binnen kunnen krijgen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:03

deze heeft mijn pony
Afbeelding

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:06

ja idd zo'n greenguard werkt nog iets beter denk ik ook.

Ferro heeft m nu als ze op de wei gaan ongeveer 4 uurtjes op. Als er straks minder gras staat mag ie weer af. Ken een pony die bevangen is en die heeft deze zomer en winter op. Kan er ook gewoon hooi mee eten enz.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:08

ik vond hem erg duur, dacht dat mijn pony hem zo af zou doen, maar kon hem toen 2weken proberen, en wil nooit meer anders voor hem, hij steekt ook zelf zijn neus erin als ze smorgens op de wei gaan :=

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:29

Ieder z'n ding, maar ik zou zo'n masker gewoon nooit gebruiken ;) . 't Is niet dat ik jullie probleem niet snap, heb zelf ook paarden gehad die al dik werden van de lucht, maar heb het opgelost met schrale wei en het aanbieden van veel grof en stengelig ruwvoer (dus heel arm ruwvoer)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:30

Maar daar moet je situatie ook naar zijn natuurlijk. Als bv je paard dan alleen moet staan omdat de rest wel lekker op het gras mag lijkt me ook niet echt leuk voor hem.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:32

Cheyentic, heb jij een foto te paard van dat greenquard?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:34

Afbeelding deze komt van de site van de paardendrogist, heb er geen van mijn shet die hem omheeft, kan ik ev morgen wel ff maken :=

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:35

opisop_shop schreef:
Maar daar moet je situatie ook naar zijn natuurlijk. Als bv je paard dan alleen moet staan omdat de rest wel lekker op het gras mag lijkt me ook niet echt leuk voor hem.

dat vind ik dus ook, kijk optimaal is het niet maar het is de beste keuze vind ik

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:37

Ah dat is die waar ze een halster voor moeten hebben.

Nouja ik wil er ook miss een aanschaffen, anders raakt me shet dalijk echt hoefbevangen. (dat van mij gaat dan trouwens voor een paar uurtjes) voordat ik weer commentaar krijg! ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:42

die van mij staat er zomers gewoon 24-7 mee al voor het 3de jaar.. ik heb niet zo´n speciaal halster ervoor gekocht, wel een neusbontje om het halster heen want hij heeft blijkbaar een gevoelige neus

alwayshorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:55

sammie18 schreef:
Ik heb een graasmasker in het verleden gebruikt. Mijn paard had het al wel vrij snel door, volgens mij moet het gras wel wat langer zijn zodat het paard de pluk welke door het gat komt te kunnen pakken.
Mijn paard scheurde bijna uit zijn voegen van het vele gras eten, hij had eerder op een stal gestaan met alleen gras afgegeten op een paar milimeter. Dus nu kon hij zoveel gras eten als dat hij wilde en dat deed hij dan ook. Ik wilde hem niet uit de kudde halen, en het was dan geen mogelijkheid om hem minder gras binnen te laten krijgen. Iemand adviseerde mij zo'n graasmasker en deze heb ik besteld. Wel heb ik bij de kin van het paard bont om de rand gemaakt, hier schuurde hij. Verder bijna dagelijks de neus ingevet, zodat het niet zou schuren en wondjes zou veroorzaken( in mijn geval met rode billetjes creme van zwitsal of uiercreme).
Let er wel op dat hij niet te dicht op de mond hangt dit irriteerd, het masker moet circa 2 cm onder zijn mond hangen, dus niet te strak aantrekken.

haai, mijn paard eet ook niet met een graasmasker. Kan dat dan misschien aan liggen dat het graasmasker te dicht bij haar neus zit. want ik denk dat hij te dicht bij haar neus zit. En zo niet hoe moet ik er dan voor zorgen dat ik mijn paard laat eten met een graasmasker? ;)