Tips aankoop 2-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GenteDiMare

Tips aankoop 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 07:36

Hey!

Ik ben dus 95% zeker dat ik binnenkort een 2-jarige ga aanschaffen.
Het is een kruising tussen een welsh en een fries.
Ze heet Luna en is nu +/- 1m40.
Ikzelf ben 1m53 en weeg 54 kg.
Dus volgens mij als ze nog ietsiepietsie groeit zou dit mooi uitkomen niet? :?
In de zomer zou ze op de weide lopen en in de winter op de paardenhouderij.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die mij nog enkele tips kunnen geven rond een 2-jarige.
Ik heb ondertussen de tip gekregen om ze zeker niet alleen op de weide te zetten.
Ik ga haar waarschijnlijk ook een skippybal aanschaffen.

Iemand nog andere tips? Of dingen die ik zeker moet weten van een 2-jarige?
Alles is welkom! :Y)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:40

Als eerste: wordt dit je eerste eigen paardje?
Heb je uberhaubt genoeg nagedacht over een jong paard; als jij er zo weinig vanaf weet heb je dan wel de skills in huis om een jong paard op te voeden en op te leiden?

Ik weet niet hoe oud je bent ivm nog evt. doorgroeien maar als je nu al vraagtekens plaatst bij haar stokmaat en je twijfelt of het mooi zal staan dan zou ik het niet doen.
Ook een beetje vooruitdeken; wat zijn je wensen ermee; wil je wedstrijden gaan rijden dan is een groter maatje afhankelijk van je leeftijd misschien handiger?

Edit: ik zie je andere topic (volgens mij mag je geen foto's plaatsen van andermans paarden, maar dat terzijde) en ook daar heb je het een paar keer over haar stokmaat; als je zo twijfelt: niet doen!

Je komt op mij over als iemand die niet ervaren genoeg is voor de aanschaf van een jong paard, dat bedoel ik niet verkeerd hoor!
De kennis erover zou je alvast eerst in huis kunnen halen door je goed in te lezen enz. en DAARNA op zoek te gaan naar een paard.
Als je hier de vraag stelt of ze gezelschap moet hebben (omdat je dit van iemand hebt gehoord) dan denk ik dat jij je eerst goed moet verdiepen in het houden van paarden.

Dit alles bedoel ik niet kwaad, maar wil ik je gewoon als tip geven :)

GenteDiMare

Re: Tips aankoop 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:01

Dit wordt inderdaad mijn eerste paardje.
En ik heb er inderdaad over nagedacht om een jong paard in huis te nemen.
Ik ben 22 jaar en rijd al 10, bijna 11 jaar te paard.

Ik weet niet zeker of ik met haar wedstrijden wil gaan rijden. Dit is zeker niet mijn doel. Ik zou graag dressuur met haar gaan rijden en wandelingen maken. Ik denk wel dat ze daarvoor geschikt is.
Wat de grootte van dat paard betreft: ik rijd op de paardenhouderij ook op een D-pony van rond de meter 45.

Ik heb een kennis die me helpt zoeken naar een geschikt paardje. Hij zal me ook helpen bij het opvoeden van haar enzo.
Het is nu niet zo dat ik groen ben. Ik heb al enkele paarden zadelmak gemaakt en reed vroeger op een paardenhouderij waar ze steeds jonge paarden hadden die ze dan zadelmak maakten en nog iets verder en daarna verkochten.

Ik had er inderdaad nog niet over nagedacht dat ze een weidemaatje zou moeten hebben. Maar dat komt omdat ik ze oorspronkelijk een hele jaar door op de paardenhouderij zou zetten waar ze constant samen zou lopen met andere paarden.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:11

Ik bedoel het is niet zo dat ik niks af weet van jonge paarden. Ik weet ook wel dat jonge paarden net pubers zijn die veel beweging nodig hebben en ruimte nodig hebben om te kunnen spelen.
Toch mag je een tweejarige al iets of wat aanleren.
Gewoon maken aan een halster, aan gebonden te staan, aan voetjes geven.
Aan de alledaagse dingen die voor haar misschien nog eng kunnen zijn zoals bijvoorbeeld water.
Van een tweejarige is het ook erg belangrijk dat je respect krijgt van haar. Zodat zij weet dat ze naar jou moet luisteren en niet omgekeerd.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:13

En wat de foto's betreft, die heb ik zelf getrokken. En ik mocht ze plaatsen van de eigenaar. Ik ken de eigenaar. ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:20

Qua maat moet ze zeker kunnen, zo te zien word het een stevige pony. Is het een kruising met Welsh Cob ?
Of met een gewone Welsh? Ik denk zelf iets van Welsh cob, of misschien zelfs haflinger oid.

Jij bent niet groot, dus qua maat kan het zeker weten.

Maar ik heb zelf mijn twijfels bij de leeftijd. Je begint over een skippybal... dat getuigd imo van een (excuus dat ik het zeg) pennygehalte ...
Hiermee bedoel ik, een paard opvoeden doe je niet met een skippybal.
Op deze leeftijd zet je hem nog minimaal 1 jaar, of gezien het friezenbloed zelfs 2 jaar nog in de wei met een flinke groep leeftijdsgenootjes, die voor jou de pony opvoeden ;)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 08:27

Het is inderdaad een kruising met een welsh cob.
En wat de skippybal betreft :D naast men huis staat er een weide met 3 jonge pony's. De eigenaar heeft hen onlangs zo een bal gekocht en hiermee spelen ze constant. Daarom leek het me wel leuk om er eentje aan te schaffen.
Ik ga haar zeker niet opvoeden met een bal hoor

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:13

Zo'n bal is leuk en aardig, maar is meer leukigheid voor ons, dan dat het daadwerkelijk afleiding is voor de paarden.
Ik heb zelf een knalroze boei liggen die zo nu en dan bij de jonkies in de wei gaat, je moet zoiets gewoon zo nu en dan erbij gooien om te spelen, maar het is geen middel dat je kunt gebruiken als je paard of pony alleen komt te staan, het is geen vervanging van een andere soortgenoot, zo bedoel ik het te zeggen.

Een welsh cob dus, dat dacht ik al. Dan hoef je qua gewicht en lengte niet bang te zijn dat het niet past.
Een fries en een welsh zijn beide sterke rassen, en je weegt niets man, dus over de stokmaat zou ik me niet druk maken.
Je had zowiezo geen wedstrijdambities toch?
Het zal qua paard ook geen type wedstrijd paard worden, maar hobbymatig een wedstrijdje meepakken kan natuurlijk altijd :D

Maar besef wel dat je wss pas over 1,5 tot twee jaar echt aan de slag kunt. Friezen zijn laatbloeiers en worden over het algemeen pas met 4 jaar zadelmak gemaakt

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 09:17

Ok erg bedankt voor de tips!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:52

Na lang overleg heb ik toch besloten om een iets ouder paard aan te schaffen. Alvast iedereen bedankt voor de tips! Wat mij betreft mag hier een slotje op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 02:59

Jammer, want je was wel gek op het dier.
Maar wel verstandig, want het is lang wachten voor je mag rijden met zo'n jonkie!

Succes met je zoektocht, en als je hulp nodig hebt, staat bokt voor je klaar!