hoeveel gras, graag advies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

hoeveel gras, graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:01

omdat ik nog niet zoveel ervaring heb vraag ik veel en hoop dat ik ook veel antwoorden krijg, mijn twee mini's staan nu op een klein stukje gras en krijgen hooi en brok bij, nou heb ik een weiland liggen waar nu het gras behoorlijk hoog groeit ook veel boterbloemen, die eten ze wel is dat niet schadelijk? en hoeveel gras kunnen ze hebben, het achterste weiland bij ons is ongeveer 100x60 meter, is dat teveel? of kakn het wel , of kunnen ze er een paar uur per dag op? ze kunnen ook nog deels staan op de (ruime) paddock

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:55

Ik raad je aan om stripbegraazing te doen een stuk van 60x100 is veel te groot en dit jonge gras is ook nog eens gevaarlijk voor ze omdat ze vrij gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Maar als je zoveel land hebt, waarom voer je ze dan bij? Inprinciepe hebben ze geen extra hooi en brok nodig het zijn namelijk sobere paarden en kunnen dus met weinig overleven. Zet dus gewoon een stukje af en verplaats het stukje als het gras op is.

edit: oja boterbloemen zijn niet giftig, ze smaken niet erg lekker maar daar komen ze vanzelf wel achter. Of heb je een kruipende boterbloem? Die is namelijk wel giftig.

mnkortleve

Re: hoeveel gras, graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:03

Zoals daffie1986 al zegt het jonge gras nu is gevaarlijk, even afzetten zodat ze kleinere stukjes hebben, hooi bij voeren is niet zo probleem alleen het moet geen hooi zijn waar veel voeding in zit zodat het het jonge gras wat compenseerd.
Niet denken ach ze hebben het op gelijk een nieuw stukje laat ze de ''rommel'' ook opeten, wel goed de mest verwijderen des te meer eten ze op.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:03

maar hoe giftig is het dan? als ze er tóch van eten?ik weet niet welke boterbloemen ik heb , er zijn hoge en lage :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:07

jolandje schreef:
maar hoe giftig is het dan? als ze er tóch van eten?ik weet niet welke boterbloemen ik heb , er zijn hoge en lage :o

Gewoon weg halen, dan kunnen zegeen giftige boterbloemen eten én word je weiland niet verpest.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 08:46

als ik alle boterbloemen uit het land wil halen ben ik zeker een week bezig...........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:01

jolandje schreef:
als ik alle boterbloemen uit het land wil halen ben ik zeker een week bezig...........

als je lang wacht en de pony's eten het gras kaal, dan staan er straks nog véél meer boterbloemen ;)
Straks zal je ook de mestplekken moeten onderhouden, wil je het land goed houden voor je pony's.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:48

hoe bedoel je mestplekken,? ik haal telkens de mest van het land af en gooi het achter op het land op een bult

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:53

Ik zou het weiland in 2 of 3 kleinere stukjes opdelen, en ze geen bijvoer meer geven. Dan elke dag opbouwen qua tijd hoe lang ze der op staan. Bv eerste dag half uur, dan anderhalf, 2 uur. Steeds een half uur langer, doen wij op stal ook:)
Boterbloemen weet ik niet in hoeverre ze giftig zijn. Ik weet wel dat paarden ze ze niet lekker vinden, dus ik denk dat het alleen maar zonde is van je tijd om ze weg te halen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:57

Brokken zou ik ze zeker niet meer geven. En ik zou ook aan strip begrazing doen. Elke dag een kleinstukje erbij.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 13:26

ze krijgen alleen 's morgens een handjevol brok pavo ligabrok, met daaroverheen lijnzaadolie, verder krijgen ze wel hooi maar daar eten ze heel weinig van, we hebben ze nu ook telkens op een klein stukje , telkens een ander stukje , afgezet met prikpaaltjes