Het leed dat weidegang heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Het leed dat weidegang heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:00

Joepie, het weideseizoen is eindelijk weer aangebroken! Sinds twee weken mogen de paarden nu weer in groep de weide op. Ik keek er echt al lang naar uit, mn nu 4 jarige ruin heeft bijna een jaar lang de weide niet opgekunnen/opgemogen (wel paddock enzo natuurlijk)
Hij staat met 3 andere ruinen op een grote weide.

Maar nu, na twee weken, heeft hij een verzameling opgelopen van maar liefst 34 schrammen, verdeeld over zn hele lijf, gaande van een halve centimeter tot grote plekken van een paar vierkante decimeters
maar oké, het zijn paarden... Het is normaal dat hier en daar wat tanden ontbloot worden en hoeven de lucht ingaan als het gaat om nieuwe rangordes in te stellen.

Daarnaast is hij een aantal keek door de draad gevlamd, naar de merrie's toe (hij is lang hengst geweest en wist het ook dat hij hengst was) en daarom durfde de staleigenaresse hem niet meer buiten te steken zonder "babysit"

Vandaag heb ik hem dus in de groep gesmeten en me met mn boeken onder een boom gezet zodat ik hem kon observeren en ingrijpen als hij door de draad zou willen lopen.

Het eerste uurtje werd hij ontzettend 'gepest' door de 3 andere ruinen, ze zaten hem constant achterna... Maar na een tijdje werd het rustiger en lieten ze hem met rust.
Deze namiddag begon hij na een tijdje echter te stoppen met grazen en rondjes te lopen. Dan kwam hij steeds in volle galop naar de draad van de ingang om vervolgens weer weg te galopperen en aan de andere kant van de wei naar de kipjes en de koetjes te kijken. De andere paarden lieten hem wel met rust. Na een tijdje kwam hij steeds meer naar de draad van de poort en ging er over hangen waardoor deze een paar keer openschoot. Maar hij galoppeerde nog steeds regelmatig rondjes.
Uiteindelijk heb ik hem eraf gehaald en gereden (ik dacht dat hij moe ging zijn en sloom, maar hij was net nog super fit en voorwaarts...)

Hij heeft dus duidelijk stress/angst om één of andere reden.
Hij is echter nog erg mager en zou een paar uurtjes rustig grazen goed kunnen gebruiken...
Bovendien zouden we hem graag gewoon op de wei kunnen zetten zonder zorgen...

De stalhoudster gaat nu een extra batterij aan de draad hangen in de hoop dat hij dan wel snok krijgt en er af blijft.
Maar daarmee is het rondren-probleem nog niet opgelost natuurlijk...

Heeft iemand enig idee waarom hij zo onozel rondjes galoppeerd of tips om hem relaxed de wei op te krijgen? (hij mag niet in de merrie-groep staan omdat we bang zijn dat hij hen gaat lastigvallen, zeker als ze hengstig staan)

Groetjes, licht wanhopige Ireika.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:03

Loopt ie al lang in deze kudde? Vooral ruinen zijn erg speels en jagen elkaar op..hier op stal net zo..ik heb tijdelijk een merrie ingezet bij 2 ruinen en het was meteen rustig..

Kun je hem niet eerst met een ander paard apart zetten zodat ie rustig kan wennen en vriendjes kan worden met dat paard om hem vervolgens weer de kudde in te doen samen met zijn vriendje?

ireika

Re: Het leed dat weidegang heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:05

Het is pas sinds 2 weken dat hij in de kudde staat...
Misschien is het inderdaad wel een goed idee om hem eerst één vriendje te geven...
Zou ik hem dan best even samen steken met de meest dominante van de drie, of de minst dominante (of die in het midden)?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:07

Ik zou gaan voor de dominante (wel even aankijken of ie dan niet weer eindeloos het land wordt doorgejaagd natuurlijk).. maar als ie daar dan straks eenmaal vriendjes mee is heeft ie die iig aan zijn kant en zal die ook minder opgejaagd worden denk ik :j

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:11

hm oke bedankt voor de tip :) Ik ga het zeker uitproberen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:22

Controleer eens heel goed op mugjes enzo, hij heeft natuurlijk wondjes en dat trekt aan en die kunnen paarden flink gek maken.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:25

he wat vervelend ook voor je paardje nu het eindelijk weer lekker weer is

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:30

Meer dan waarschijnlijk doet hij het om bij de merries te zijn. Volgens mij gaat hij rustiger zijn bij de merries en zullen zij hem wel leren om z'n manieren te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:27

Mijn ruin werd vorig jaar ook helemaal stuk gebeten in de ruinen kudde. Ik was het echter helemaal zat en zag dat het steeds dezelfde ruin was die hem uit de kudde joeg. De ruin die liep te jagen is toen in de merrie kudde gezet en het was gelijk helemaal rustig daarna! Mijn paard heeft de rest van de zomer heerlijk buiten gestaan zonder verdere bijt wonden.