Hoevaak mag een pony bereden worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_94

Hoevaak mag een pony bereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:48

Hoihoi,
Mijn moeder en ik zitten erover na te denken om een eigen paard te kopen :D , en die dan te stallen bij een pensionstal. Het zal dan een E-pony worden. We willen er graag met zn 3en op rijden, later als mijn zusje er klaar voor is met zn 4en.
Mijn vraag is, hoevaak per week mag je je pony berijden?
Als ik lid wil worden van de vereniging van die stal, krijg ik 2 lessen per week, en mag ik verder gewoon vrijrijden als er geen lessen zijn in die rijbak.
We willen er met zn 4en op rijden,namelijk Mijn moeder(42),ik(14),mijn zusje(12) en later als ze er klaar voor is ook nog mijn kleine zusje(7).
Word dat dan niet teveel?
want als we alle4 2 lessen per week krijgen, is dat dus 8 lessen in een week voor dat paard, en een week heeft maar 7 dagen.
Natuurlijk weet ik dat bijv. manegepaarden wel meerdere uren per dag bereden worden, maar ik twijfel alsnog. Ik wil natuurlijk het allerbeste voor mijn E-pony.
groetjes Sanne! ;)

meeikk

Re: Hoevaak mag een pony bereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:52

misschien moeten jullie een beetje proberen de lessen te verdelen of misschien is allemaal 1 les nemen voor het paardje zelf fijner omdat jullie ernaast ook vrijrijden....

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:53

tjah .
denk dat het wel veel word , 4 mensen op 1 paard. en 2 lessen per week.

want denk dat het paard ook wel is leuk vind om 1 dagje vrij te hebben . En dat het soms ook wel nodig is om te longeren dat vind ik tenminste :).

verder tja 2 lessen op een dag, ik zelf had het niet gedaan .
maar dat is mijn mening.

en het paard is dat 4 handen gewend

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:56

ja, moeilijk want over hoevaak ze bereden mogen worden daar zijn de meningen over verdeelt. en of je met 4 personen 1 paard kunt rijden ook. ik zou er zelf niet voor kiezen en vooral niet met zoveel mensen een paard delen en zoveel lessen......

de een rijd sochtends en savonds dus 2 keer per dag, de ander maar 1 keer per dag en weer een ander om de dag iedereen doet wat hem of haar het beste lijkt.

ik rijd ook niet iedere dag vind het belangrijk dat een paard ook een dag vrij heeft meestal doe ik het zo:

dag 1: longeren
dag 2: rijden
dag 3: rijden
dag 4: vrij
dag 5:longeren enz. enz. enz.

maar er zijn ook weken dat ik weleens van dat progamma afwijk en dan rij en longeer ik 5 dagen achtereen en dan twee dagen vrij.

kijk meestal hoeveel tijd ik hem per week en daar pas ik het rij/longeer progamma op aan.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:02

Nou alvast heel erg badankt mensen! ;)
ja, ik zat ook al te denken dat ieder gewoon 1 les per week neemt.. ik zal ook nog ff vragen bij mijn rij-instructrice, die heeft haar paard ook daar gestald.
ik heb een keer gelezen over iemand die een paard deelt men zo'n 20 andere mensen, maar ik weet ook niet hoe dat precies zit ..:P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:06

Hangt er ook nog ens vanaf hoe oud de pony is en welke africhtingsgraad hij heeft ivm bespiering.

Net als een gewone sporter hebben ook de spieren van een paard rust nodig om te kunnen groeien.
Gun je dat geen tijd, zal er juist afbraak plaatsvinden.

Een paardje boven de 7 jaar en met veel goede(!) bespiering kun je 6 dagen in de week rijden.
Kan natuurlijk meer, maar de kans op overbelasting is dan groter.
Ook is het belangrijk om rijtechnisch naar de ruiters te kijken en het paard niet te lang belasten.

Ook manegepaarden krijgen een dag vrij, daarbij gaan maegepaarden niet allemaal zo lang mee :(:)

biologiejuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:24

Ik heb dit wel vaker gezien. Het is juist hartstikke gezellig om met z'n allen een paardje te hebben.
Je kunt makkelijk een uurtje rijden in de bak. Dan heb ik het over echt goed rijden. Ik zou je pony 1 dag rust geven.
Ik les zelf niet elke week. In het begin is het normaal wel goed als je minimaal 1 keer in de 2 weken een les hebt.
Ik zou in het begin zeker niet meer lessen. Je kunt dan helemaal niet zelf oefenen en je hebt dan het idee dat je telkens hetzelfde doet in een les. Uit ervaring weet ik dat dat niet echt werkt en geldverspilling is.

Ik zou het volgende doen als we uitgaan van een pony die al is ingereden en ook al wat conditie/spieren heeft:
2 x lessen van een uur.
Je kunt dan bijv. 1 les in twee delen splitsen. Dus eerst jij en dan je zusje.
De andere les zou ik je moeder laten rijden.
De week erna rijden jullie gewoon zelf in de bak of longeren of lekker buiten rijden.
De week daarop ga jij bijv een uur rijden en dan rijden je moeder en je zus allebei een half uur.

Het allerbelangrijkste is dat je de pony eerst leert kennen

Veel afwisseling is het beste voor je paard. Niet alleen maar in de bak rijden.

Succes en veel plezier met het kopen en zoeken van de pony.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:27

We hebben al 2 ponys gezien die aan onze eisen voldoen, de een is een ruin van 11 jaar, schofthoogte 1.54. en de ander is een Merrie van 16 jaar, schofthoogte 156.5.
ze zijn allebei ook geschikt voor beginners.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:30

Ik denk dat het probleem met z'n 4en niet eens is wanneer je rijdt, maar hoé je rijdt. Iedereen rijdt toch iets anders, en dan is het in mijn ogen veel moeilijker om zelf een band op te bouwen met je paard, en hem te laten lopen zoals jij het wilt. Vooral als de ander niet consequent is, wordt het heel moeilijk.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:36

We gaan het paard recreatief rijden, we zijn niet van plan om echt naar veel wedstrijden te gaan, mischien af en toe een proefje rijden:P we vinden buitenritten maken helemaal geweldig, dus dat gaan we ook doen. en bovendien zijn we allemaal familie.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:38

is het geen optie om 2 ponys te nemen?

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:40

2 ponys nemen is echt geen optie, mijn vader heeft helemaal niks met paarden, dus het is al een wonder als hij eraan wil meebetalen.

trouwens, mijn moeder is 1.80 m , kan zijn wel op een E-pony rijden?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:43

1.80 poeh.
ik denk dat ze te groot word, en dat je dan echt aan een paard moet denken , want jullie worden vast dan ook niet zo klein.

en verder ik zou de 16 jarige niet doen . als die haast elke dag moet lopen heb je kans dat deze sneller kreupel word.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:44

misschien kun je beter een paard nemen 1,80 op een e'er gaat niet passen denk ik

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:46

Ik ben 14, en ongeveer 1.67 en ik groei waarschijnlijk (bijna) niet meer. mijn zusje integendeel is 12 en al bijna even groot als mij, zij word dus wel groter dan mij.
maarja we zijn verder niet dik ofzo, dus dat is geen probleem.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:49

nee maar 1,80 (je moeder) is wel te groot denk ik...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:58

Leuk dat jullie samen een pony willen kopen. Je pony kan best 2 uur per dag lopen hoor. Dat is niet zielig. Lekker samen onderhandelen wie wanneer rijdt. En in de praktijk kom je er wel achter wat het beste voor jullie allemaal werkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:25

Een breede pony zou 180 wel aan kunnen, wel is imo het gewicht dan nog belangrijk.

Lessen op een vereniging zijn idd vaak niet zo geweldig.
Volgens mij kun je beter minder lessen volgen en dan prive-les nemen.
Juist met je eerste paardje is het zeer belangrijk om goede begeleiding te hebben.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:48

vergissing, mijn moeder is 1.78 . (is toch 2 cm verschil :o )
Maar volgensmij kan mijn moeder toch makkelijk op een pony van 1.57m rijden?
en mijn moeder is ook niet dik.

en we gaan niet iedere dag rijden hoor, waarschijnlijk allemaal 1 les per week, dan kunnen we hem ook nog longeren en dan heeft hij nog 1/2 daagjes vrij.

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:52

trouwens als iemand een geschikte pony denkt te hebben gevonden hou ik me aanbevolen ;)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:56

Ik denk dat je moeder wel te groot is, in ieder geval, het plaatje wordt dan echt lelijk!
Ik zou ook echt geen 4 mensen erop laten rijden,
wat wil je er mee doen?
Dressuur, springen, recreatie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:41

Sanne_94 schreef:
vergissing, mijn moeder is 1.78 . (is toch 2 cm verschil :o )
Maar volgensmij kan mijn moeder toch makkelijk op een pony van 1.57m rijden?
en mijn moeder is ook niet dik.

en we gaan niet iedere dag rijden hoor, waarschijnlijk allemaal 1 les per week, dan kunnen we hem ook nog longeren en dan heeft hij nog 1/2 daagjes vrij.

Dan moet het prima kunnen!
Zoek wel een breede pony uit dan... ;)

Misschien wel handig ;)
[WZ] Waarop letten als je een paard gaat kopen

Sanne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 18:48

@ SuusKiiss : we gaan hem recreatief rijden.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:22

Je moeder is wel lang, maar zoals andere bokkers zei. Als je een stevige e-pony neemt, dan is het geen probleem met je moeders lengte en gewicht als zij normale gewicht heeft voor haar lengte. Maar als zij 80 kg of meer weegt, dan vindt ik haar wel te zwaar voor een e-pony, want er komt nog gewicht van een zadel en kleding bovenop.

Je kan gerust 2 lessen op een dag doen, maar doe als het kan met een pauze ertussen. Dat is wel prettiger voor een pony dan 2 uren achter elkaar werken. Geef je toekomstige pony wel een dag rust per week. Dat heeft iedereen nodig of je nou hinnikt of praat. ;) :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:29

Qua lengte van je moeder ligt hem dat in de bouw van het paard.
Ik ben 1.84 lang en rij op een D-pony van 1.45.
Heb wel eens op een NF van 1.53 gezeten, dat zag er dommer uit, die was namelijk stuk dunner.

Meerdere mensen op 1 paard? Ligt aan jullie paard.
De mijne heeft 5 jaar lang! in de manegelessen meegelopen en ik reed haar ook nog. Ondanks dat is ze toendertijd ook Z2 startgerechtigd geworden. Het ene paard zal er wel geschikt voor zijn de andere niet.
Wel slim om bij dezelfde instructie te gaan lessen. Dan doen jullie tenminste allemaal ongeveer hetzelfde.

Ligt er natuurlijk ook aan hoe fanatiek jullie allemaal zijn.
Wil 1 van jullie bv alleen maar af en toe recreatief een rondje rijden? Of willen jullie allemaal fanatiek aan de wedstrijden?

Lijkt me niets mis mee om met 1 paard te beginnen en kijken of het wel of niet bevalt.
Beter 1 pony met veel mensen die hem komen verzorgen, dan een pony met mensen die hem in zijn stal laten verkommeren.

Succes met bedenken wat jullie willen en het eventueel zoeken van een paardje