grootte van paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

grootte van paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:43

ik zit er aan te denken om een paddock te maken achter de stallen van onze 2 ponys. :o mn vader is er tegen maar als ik zelf houtsnippers als bodembedekking kan vinden(ben nog aan t zoeken, iemand nog tips? dacht zelf aan hoveniersbedrijfen vragen?, op marktplaats staat niets in de buurt.), zou het mogen, mits ik zelf de hut van mn broertje sloop en opruim, ;( en het hout van mn opa goed opstapel(heb het een paar keer gebruikt als hindernis) :D
de paddock zou 12,5 x 9 m worden, voor 2 ponys van rond de 1.45(de een is 1.45, de andere 1.48), nu mijn vraag, is dit te klein? de ponys kunnen het goed met elkaar vinden.

en zou iemand voor mij willen uitrekenen hoeveel kuub houtsnippers er in zou moeten komen? de afmetingen zijn(ruim genomen) dus 13 x 9 m, de houtsnipperlaag zou ong. 10 cm. dik worden.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:17

niemand?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:20

Zelf zou ik een grotere paddock maken, maar ik weet niet of je daar de ruimte en fincieele middelen voor hebt.

Als alles meezit gaan wij volgend jaar een paddock maken van ong. 25 bij 20 meter, daar komen een haflinger een een kwpn-ertje in te staan.

Ik heb een buitenbak gehad met een bovenlaag van houtsnippers en een paddock met houtsnip.
In eerste instantie leek dit ideaal, ik was nog jong en studeerde dus veel geld kon ik er niet aan uitgeven, dus via de gemeente konden wij toen aan veel houtsnip komen, het eerste winterseizoen was dit echt super, altijd lekker droog en prima om te rijden, want het stoft nooit en veer lichtelijk wat mee.

Maar toen kwam het jaar erna.........het werd na enkele regenbuien een modder zooi, hout verteerd en daar had ik niet toen niet aangedacht.
Kortom het werd een bende..gelukkig konden we vd gemeente wederom een hele lading krijgen, dus de modder was snel verdwenen.
De gemeente ging een kaalslag houden in de buurt en veel bomen werden gekapt, daar ging onze houtsnip die we ieder jaar kregen.

Inmiddels zijn we verhuist en hebben de paardjes aan huis staan, er zijn planen voor een nieuwe rijbak en paddock, maar daar komt geen houtsnip in....om verschillende redenen.
Ten eerste omdat we niet afhankelijk willen zijn van een ander of deze ieder jaar opnieuw de boel aan kan vullen, wantdat moet wel met houtsnip.
Maar ook omdat het op langere termijn er niet beter van wordt de ondergrond bedoel ik dan, je kunt er ieder jaar een nieuwe laag op doen, maar het blijft een beetje een sompige bedoeling, zo mooi en goed zoals het de eerste keer was toen we het erop gedaan hebben werd het nooit meer.

Daarom gaan we nu toch voor een blijvende en permanente oplossing, dat gaat veel geld kosten, dat weten we maar dan heben we wel iets wat langer mee gaat.

xJolijn

Re: grootte van paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:24

het is ook niet om in te rijden, maar echt alleen om in te staan. veel groter zou (denk ik) niet lukken, ik denk dat het max. 10 x 13 is dan, anders zitten we op het pad van de buurman.
er komen 2 paarden in te staan, maar niet altijd. 1 paard(23 jaar, artrose) heeft vrije uitloop dan, omdat ze moet kunnen bewegen, en elke dag lopen nu niet meer te doen is, en niet de hele dag op t land mag. en het andere paard komt er dan af en toe bij(geen vrij uitloop, opening van stal is aan andere kant zeg maar).

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:26

onze paddock is 15 bij 18 meter.. een mooie ronde vind ik zelf.. hoewel ik het niet over eens ben over de houtsnippers.. wij hebben het alleen voor een ronde baan, maar onze paarden lopen er liever naast dan op..
wel krijg je een goed draagbed als het zich vermengt met de bodem.
wij gooien er dit jaar geen nieuwe laag overheen denk ik.
wij hebben het trouwens bij een houtzagerij gekocht, maar daarvan zijn er hier (in oostenrijk) ook genoeg.
succes in elk geval.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 16:30

vermengt met de bodem? wat bedoel je daarmee?

het idee van houtsnippers komt van de buurman, die had 4 jaar een bak met houtsnippers voor zn paarden, heeft er alleen 1 x nieuwe bijgedaan, maar heeft het zeker goed gehouden, maar daarna moest de bak weg ivm prive omstandigheden.
hij heeft nu een paddoch van houtsnippers, een deel daarvan uit die bak nog!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:33

Ik snap dat het niet bedoeld is om in te rijden, als je geen mogelijkheid hebt om een grotere paddock te maken, zou ik genoegen nemen met de maat die jezelf aangeeft, beter dat dan niks en op zich kunnen ze hier toch ook lekker in lopen.

Wbt de houtsnip...ik snap je overweging zeker wel, maar mijn keuze zou het niet meer zijn.
(wij hebben houtsnip op veengrond gehad en op kleigrond en het beviel op LANGERE termijn bij beide niet).
De houtsnip die wij gebruikten waren gratis en kwamen vd gemeente af, misschien zit er een verschil tussen het afval product wat wij hebben gebruikt en betere kwaliteit van een bedrijf? dat weet ik niet.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:38

Wij hebben dat ook gehad voor de stal voor 2 paarden van ongeveer 1m50. Het stukje was 12*4 ongeveer, en de stal was 4*4.
Het eerste jaar was het ook heel leuk, maar daarna zo een smosboel. (Lag op zandgrond).
Nu is dat stuk ondertussen half overdekt en liggen er gedeeltelijk betonplaatjes en gedeeltelijk treinbilsen... Veel beter, makkelijk in onderhoud, ...
Je kan misschien beter gele zand laten storten. Wij hebben zo de piste gemaakt. In de buurt waren ze een kelder aan het graven. Paar camions zand laten neerkappen ... Koste bijna niets ...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:45

die van mij is ong. 10 x 15
zou zelf geen houtsnippers doen, dat wordt al zeer snel een dikke/dichte laag.
zelf heb ik de paddock gedraineerd om de 2 meter en er een halve meter zand op. Maar dan is de onderlaag klei. Hierdoor hou ik de boel in de winter ook een beetje droog.
Om de boel een beetje los te houden moet ik dit zand toch wel 1 x per 2 a 4 weken freezen en dagelijk drollen wippen.

Was overigens wel bouwvergunningsplichtig bij ons in de gemeente.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:18

bij ons was het zo'n modderboel geworden, dat de paarden de houtsnippers eigenlijk de grond in trapten.. dus het is geen mooie laag van houtsnippers meer, maar hout en zand.. (momenteel nog modder :S)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:15

oja, tis gedraineerd(hoe je t ook schrijft) ;)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:50

Ik lees ook even mee. Wij zijn ook met een paddock bezig en willen deze ook vullen met houtsnip. Wat wij wilden doen is landbouwdoek (dat onkruid ed tegenhoud, maar wel water door laat) eronder doen en uiteraard goed vastleggen (anders komt het weer omhoog). En dan houtsnip daarop. De bodem er onder is klei, maar dan kan het toch niet vermengd worden. Met een beetje goed zoeken kom je voor niet te veel geld aan dat doek, en heb je dus ook niet zo'n risico dat het vermengd word met de bodem er onder.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:49

wij hebben een paddock van 15 x 13 meter
hier wordt in losgezet en gelongeerd
ligt drainage, repac, zand, worteldoek en M3c zand in. werkt goed
groetjes