Ik heb een paard die 's zomers op de boerderij thuis kan staan in het land. Nu wil ik daar een grote melkgeit bij zetten dat ze niet alleen is, kan dat?
's winters staat ze bij iemand anders op stal omdat wij zelf geen ruimte hebben voor een stal.
maar het scheelt enorm als ze voor de helft van het jaar thuis kan staan natuurlijk. daarom sta ik niet het hele jaar op die stal.
dus nu wil ik voor de zomer een geit erbij doen, wat vinden jullie ervan?
kan je niet beter dan ook zomer weidegang aanbieden voor een 2e paard (mits je daar genoeg land voor hebt). Een paard als maatje is natuurlijk leuker/beter dan een geit.
Wellicht iemand op de stal waar je staat die interesse heeft?
Paarden hebben andere paarden nodig, en geen geiten.
RoseK
Geplaatst: 29-04-09 13:11
Wij hebben ook ooit twee grote geiten bij een shetje gehad. Het was niet zo'n succes, hij leek helemaal geen interesse te hebben in ze en daarbij kwam ook dat de geiten zijn vacht opaten en voor grote kale plekken zorgden. Ik geloof dat geiten en paarden niet echt sociaal met elkaar kunnen omgaan.
..hier loopt een geit los tussen de paarden en er is zelfs zo dat de geit 1 paard helemaal geweldig vind en andersom!..slapen bij elkaar..harstikke leuk..maar idd, ik hoor wel veel verhalen over staarten die voor de helft zijn weggevreten
1 geit tussen de paarden, oke, maar 1 paard en 1 geit zou ik dus niet doen. Paarden hebben andere paarden nodig.
In jouw geval is het dus anders Jasmijn.
Keeeell__
Geplaatst: 01-05-09 23:38
Ik weet niet of dat kan?.. Misschien kan je een klein gezeldschap shetje bijzetten?
Volgens mij kan een geit wel. Mijn nichtje had een shetlander, en een lammetje. Het lammetje is bij de shet opgegroeit, en die schaap denkt nu dat die een paard is.
Maar me nicht is dieren arts, en als het niet kon, zou ze t ook niet hebben gedaan, maar ik denk dus wel dat het kan
Weitje te klein voor 2 paarden , geen ruimte voor een stal.... dat weitje is dan gewoon niet geschikt om een paard op te houden.
Paarden horen minimaal per 2 gehouden te worden.
En iets van tenminste een schuilstalletje is ook wel erg fijn in de zomer , alhoewel dat niet heel erg nodig is als ze ook bvb. goed schaduw van bomen o.i.d. hebben.
Maar als je een paard alleen wilt houden dan ben je al met de verkeerde insteek bezig en zou je eigenlijk helemaal niet aan een paard moeten beginnen. Ook al is het leuker / fijner voor jezelf , voor een paard is het geestelijk niet gezond om zonder andere paarden gehouden te worden.
Leedebee
Geplaatst: 02-05-09 10:33
Ik vind het goed dat je er überhaupt over nadenkt dat je je paardje niet alleen wil zetten.
Wij hebben ook altijd 2 dwerg geiten samen met 3 paarden gehad! Het was gewoon 1 hechte kudde! Een van die geiten was altijd aan het spelen (bokken) met een van de paarden! echt heel leuk
Ik moet er wel bij zeggen dat de geiten er van jongs af aan (1/2 jaar oud) bij staan, misschien dat dat wel uitmaakt, want ze groeien er dan mee op. Ze hebben overigens nooit aan de vacht / manen gevreten. De zwilwratten werden wel "bij gehouden"
Ok, een geit is geen paard en andersom, maar iets is beter dan niets toch? Er staat dan in ieder geval een ander levend wezen bij m in t land en als ze behoefte hebben aan gezelschap zoeken ze elkaar echt wel op! Ik zie liever een paard en een geit in een "klein" landje, dan een paard op stal! (maar dat is mijn mening)
Misschien dat je de geit een tijdje op proef kan nemen, kijken hoe het gaat!
Hoewel een paard natuurlijk het liefste een ander paard als vriendje heeft is een geit ook een prima kameraad. Voordat de twee shetlanders bij ons erbij kwamen, heeft er een jaar lang een geit samen met de haflinger gestaan, 's nachts samen in stal slapen, overdag samen grazen, dikke vriendjes. Nu met de shetlanders is ze nogsteeds beter bevriend met de geit dan met hun, het kan dus prima. Ik zou het dan alleen wel bij 1 geit houden, en niet meerdere, want dan heb je kans dat die alleen met elkaar bezig gaan, en heeft je paard er dus alsnog niets aan.