Paard rent de stal in!!! Wat aan te doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roozie1997

Paard rent de stal in!!! Wat aan te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:40

Heey bokkers,

Ik heb een verzorgpony die als je bij de opening van de stal komt, rent ze erin.
Ze heeft daar een keer klem gezeten en wil er nu zo snel mogelijk door.
Ze is nogal sterk en ik houd haar niet.
Ze houdt dan ook geen rekening met je en je moet het halstertouw loslaten, en dan galloppeerd ze de stal in. Als je niet wegspringt dan ben je een pudding. Als ze eenmaal in de stal is is ze meteen weer rustig.

Wat moet ik hier aan doen en hoe kan ik haar rustig de stal inleiden?
HELP...

Alvast bedankt.

zipster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:51

wij doen op stal altijd bij hele sterke en bij paarden die zeg maar trekken om zo snel mogelijk hun stal in lopen, een halstertouwtje om de neus, en dan door een ringetje van het halster dat je zeg maar een soort van aansnoer iets heb. Dat werkt bij ons prima, paarden lopen gewoon rustig mee. We doen ze geen pijn maar je hebt gewoon wat meer te vertellen.
En als je bijvoorbeeld bijna bij de stal bent even stil zetten en achteruit laten lopen. Zo steeds een stukje verder lopen, ook als je merkt dat ze/hij, vaart maakt, omdraaien en weer opnieuw achteruitlopen.
het achteruit lopen is, omdat het geen natuurlijk gang is voor een paard, en de mens dat eigenlijk dwingt, je zo dus respect afdwingt. Je verzorgpony heeft op dat moment van wegrennen geen respect voor jou. Je dwingt dat af om hem/haar achteruit te laten lopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes!
Laatst bijgewerkt door zipster op 28-04-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:54

Eerst maar eens gaan werken aan haar respect voor jou. Dat heeft ze duidelijk niet.

Ga grondwerk met haar doen. in de tussentijd is het een kwestie van met je hand aan de zijkant het halster vastpakken en zorgen dat je je elleboog voor haar schouder kunt zetten. Op die manier draai je haar direct om zonder dat ze haar kracht kan misbruiken.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:55

Een manegepaard bij ons op stal deed dat eerst ook. Wij deden haar dan altijd het hoofdstel om en hielden een zweepje in de hand voor het geval dat. We lieten haar gewoon steeds stilstaan steeds dichter bij de stal en op een gegeven moment heeft ze dan de rust weer terug en is het weer goed. (ik bedoel hiermee niet dat we die zweep gebruiken om haar te slaan want als een paard angst heeft dan is slaan meestal niet de beste optie).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:59

Waarschijnlijk mag ze altijd naar stal als er al eten in ligt??
Ik herken dit problem wel. Hier zijn ook enkele paarden die heel snel naar hun stal willen omdat ze weten dat er eten te halen is.
Staldeur dicht houden en eventueel een ketting eraan ( paard ). Geen voer in de box, pas als het paard al even binnenstaat.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:16

Ja het klopt. Als ze van een hele dag op het weiland weer naar stal mag, krijgt ze kuil.
Ze wil altijd meteen ten.
Bedankt allemaal voor de tips ik ga ,morgen (woensdag) weer heen. Ik laat wel een berichtje achter om te vertellen hoe het is gegaan.

Gr.
P.s. GA gerust door met tips schrijven en berichtjes achterlaten hoor!:P
aerdenhout1 schreef:
Waarschijnlijk mag ze altijd naar stal als er al eten in ligt??
Ik herken dit problem wel. Hier zijn ook enkele paarden die heel snel naar hun stal willen omdat ze weten dat er eten te halen is.
Staldeur dicht houden en eventueel een ketting eraan ( paard ). Geen voer in de box, pas als het paard al even binnenstaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:40

zipster schreef:
Je verzorgpony heeft op dat moment van wegrennen geen respect voor jou.

Nouja zeg, ik denk dat die pony ook gewoon bang is.... :o
Succes met oefenen!

Lynn_Nikita

Re: Paard rent de stal in!!! Wat aan te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:41

niks bang
anders rende die ook wel de stal uit
paardw eet dat er eten ligt, net zoals ts al aangeeft
niet meer voer klaarzetten, pas als paard in de stal staat
niet toestaan
en anders gewoon naar achteren laten lopen en opnieuw stal ingaan, desnoods met zweepje

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:50

Nogal simpel :+
De stal dicht doen als je aankomt lopen. Dan heeft ze ook niks om doorheen te rennen.
En ze moet maar stilstaan voor de stal. Geef maar een paar rukken aan het halster als ze gaat rennen.
Die van mij moet stilstaan voor haar stal (hoe ongeduldig ook) dan doe ik het halstertouw om haar nek, een klopje geven op haar hals, en dan het halster af. Dan mag ze haar stal in.
Als ze wat anders probeert en ik ben het voor, dan strek ik even aan haar halstertouw, en vertel ik haar ook dat ze moet stoppen etc.
Als ik het niet voor ben, en ze rent overwachts haar stal in, dan hou ik het halstertouw vast en blijf ik voor haar stal staan, terwijl zij erin rent. Dan trekt het halstertouw vanzelf strak en wordt het paard omgetrokken. Dan moet ze gewoon haar stal weer uit komen, en blijft het net zolang doorgaan tot ze er rustig inloopt.

Kom op zeg, ik laat me niet omver lopen :+

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:53

JaneJansen schreef:
zipster schreef:
Je verzorgpony heeft op dat moment van wegrennen geen respect voor jou.

Nouja zeg, ik denk dat die pony ook gewoon bang is.... :o
Succes met oefenen!

Als ze zomaar voor het dominante paard in haar kudde dit soort fratsen zou leveren, dan kon ze een flinke trap verwachten van dat paard hoor!
In dit geval hoort ts het dominante paard te spelen, en hoort haar vzpony haar evenveel te respecteren als het dominante paard :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:53

Dat doet mijn merrie ook. Niet alleen bij het stal íngaan, maar ook bij het eruit gaan. Ruk aan het halster helpt niet, halstertouw over de neus niet, ketting ook niet, mevrouw rukt er gewoon doorheen (en ze weegt zo'n 700 kilo, hou je ook niet zo makkelijk tegen). Wij hebben het opgelost door haar achteruit door de deur te laten gaan. Misschien niet de meest handige oplossing, maar het werkt wel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:00

als die van TS het puur doet bij het naar binnen brengen dan is er geen trauma in het spel

doet ze het dan ook als je haar naar buiten zet ?

zo niet lekker die stal dichtmaken en laten als je haar gaat halen zet haar vast en ga haar poetsen doe er een ketting aan
en ruk eens flink terug als ze onrespectvol word
lijkt me gewoon geen respect en vreetnijd

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:28

Toen ik mijn merrie had deed ze dit ook.
Ik ben eerst begonnen met geen eten meer in die bak te doen en dit pas later te doen, op een gegeven moment kreeg ze door dat er toch niets in zat en liep niet zo heel hard meer, maar ze liep me nog wel zowat omver als ze die box in ging.
Later kreeg ik de tip om een vrij lang halster touw te nemen haar kort daaraan vasthouden en het uiteinde ronddraaien voor haar hoofd, een persoonlijke ruimte voor jezelf eissen, als ze hier niet op reageerde zwiepte ik hem eens flink voor haar neus.
Nu loop ze netjes aan het halster naar binnen en wacht tot dat ik het halster afgedaan heb zodat ze in haar nu wel gevulde bak kan storten.
Dit was geen ''werk'' van een paar dagen hier doe je langer over, maar de aanhouder wint.
Ik zie dit gedrag als een dominant gedrag ze doet het bij mij nog wel eens als ik haar naar de wei loop en dit niet vlug genoeg gaat naar haar zin dan wil ze mij begleiden ipv ik haar ik neem dan een zweep mee en dan niet om eens lekker flink te rammen, maar om haar duidelijk te maken dat ik de baas ben ik hou hem voor haar neus of borst en indien nodig een klein tikje dit hou ik dan weer een paar dagen vol en dan is het over.
Je moet wel geduld hebben niet boos worden, je mag wel een keer je stem verheffen, maar wel op juiste moment.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:46

Diablo schreef:
Dat doet mijn merrie ook. Niet alleen bij het stal íngaan, maar ook bij het eruit gaan. Ruk aan het halster helpt niet, halstertouw over de neus niet, ketting ook niet, mevrouw rukt er gewoon doorheen (en ze weegt zo'n 700 kilo, hou je ook niet zo makkelijk tegen). Wij hebben het opgelost door haar achteruit door de deur te laten gaan. Misschien niet de meest handige oplossing, maar het werkt wel.

HIHI...ook dit herken ik wel van mijn eigen merrie...die denk s'morgens af en toe dat ze een hengst is! Gelukkig laat die zich wel houden door een ketting.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:49

Wij loste dit heel makkelijk op door een paar keer achteruit de stal in te gaan, dan was het afgelopen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:51

de stal deur dicht doen? en dan open doen met een zweepje voor je paard ze neus zodat die daar achter blijft

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:22

Dit had ik bij de wei, vzpaard mocht er altijd héél hard naar toe rennen door de sluis. Nu nog wel eens een eindje.
Bij mij is het: hengstenketting eraan, ik zeg ho, luisterd hij niet, een ruk. Heel duidelijk, en hij snapt het ook dondersgoed. Gewoon netjes naast mij lopen, niet over me heen walsen, bij het hek omdraaien, en even wachten tot de ketting los is. Dan zeg ik 'ga maar' en mag hij gaan. Dat doe ik altijd zo. Iedere dag. Heel consuquent. Vandaag nee is morgen ook nee. En daarmee klaar, er is geen discussie over mogelijk.
Inmiddels kan de hengstenketting er ook weer af. Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt.
Je mag dus best streng zijn voor je vzpony, ga anders voor de deur al oefenen met netjes meelopen. Stoppen als jij stopt, dat soort dingen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:34

Jaimyliefje schreef:
Nogal simpel :+
De stal dicht doen als je aankomt lopen. Dan heeft ze ook niks om doorheen te rennen.
En ze moet maar stilstaan voor de stal. Geef maar een paar rukken aan het halster als ze gaat rennen.
Die van mij moet stilstaan voor haar stal (hoe ongeduldig ook) dan doe ik het halstertouw om haar nek, een klopje geven op haar hals, en dan het halster af. Dan mag ze haar stal in.
Als ze wat anders probeert en ik ben het voor, dan strek ik even aan haar halstertouw, en vertel ik haar ook dat ze moet stoppen etc.
Als ik het niet voor ben, en ze rent overwachts haar stal in, dan hou ik het halstertouw vast en blijf ik voor haar stal staan, terwijl zij erin rent. Dan trekt het halstertouw vanzelf strak en wordt het paard omgetrokken. Dan moet ze gewoon haar stal weer uit komen, en blijft het net zolang doorgaan tot ze er rustig inloopt.

Kom op zeg, ik laat me niet omver lopen :+

ik vind dit wel en niet de goede manier dit paard heeft meedere keren vast gezeten tussen de deur en daarom doet ze dit het is dus een kwestie van vertrouwen krijgen
de deur dicht ben ik het wel met eens en pas open doen als ze rustig is dan rustig de deur open en wel stil staan
voor de deur het halster af doen vind ik niet slim omdat het paard dan de vrijheid heeft om vreemde dingen te doen zo als om draaien een mep geven of richting andere paarden gaan
ik zou dus rustig de stal binnen lopen eventueel met touwtje om de neus en inderdaad pas voeren nadat ze in de stal staat is veel beter ook voor de rust nam stal te brengen als pas op lange termijn niet werkt en je het idee heb dat ze met je speelt dan zou ik harder op ga treden zoals mogenlijk hier boven en als ze rustig is goed en duidelijk belonen

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:04

Misschien is het wel handig als jij eten bij jou hebt. Op die manier kan je haar steeds bij jou houden door beetjes eten te geven tot wanneer ze rustig in haar stal staat?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:06

dat paard moet gewoon wachten tot zijn eigenaar zegt dat die RUSTIG de stal in kan, dat paard zal dan ook wel bang zijn maar toch moet die het leren, met brokjes gaat je paard echt niet ineens braaf worden. het is niet verkeerd bedoeld! :Y) maar heb even geen zin om een heel verhaal neer te zetten ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:45

Eventueel hengsten ketting gebruiken om te voorkomen dat ze erin rent en haar een rondje om je heen trekken als ze erin wil rennen. Wij hadden vroeger ook zo'n paard op de manege, begon steeds erger te worden deedt het zelfs bij het buiten zetten op geven moment. Bij zijn box stond ook nog een hele dikke steunbalk(was van 't vierkant van de stolp), heb hem een week aangepakt en toen was het over. Tegenwoordig kunnen de kinderen hem zelfs in en uit box halen. paard is overigens ook nog eens 1.80m.

En idd wat roybrit zegt, als je hem gaat voeren versterk je alleen maar de gevoelens om erin te rennen. Voeren mag nooit een oplossing worden voor het probleem, worden ze 100% gevaarlijker/onhandelbaarder van, je creeert een verwend paard dat gevoerd wordt als ie vervelend is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:00

Toch ben ik van mening dat een snoepje af en toe wel helpt om de aandacht even wat meer naar jou toe te krijgen
ipv naar het "enge", maar je moet dat wel op de juiste momenten doen en niet "nadat" ie de stal is in gerend, want
dan beloon je idd zn slechte gedrag.

Ik weet niet hoe je stal eruit ziet en hoeveel ruimte je hebt, maar je zou eens kunnen proberen om een aantal keer eerst langs de stal-opening te lopen ipv er door heen. Mijn ervaring is als je bijv. stil gaat staan voor de opening, ze alleen maar onrustiger worden, omdat je dan juist de focus legt op de deur en hij voelt waarschijnlijk aan jou ook dat er bij die deur "iets" gaat gebeuren. Dit kan natuurlijk per paard verschillen.

Of misschien in een andere stal zetten / oefenen met in en uit lopen? gewoon 10x achter elkaar de stal in en uit lopen met je paard totdat je het idee hebt dat hij er rustiger van wordt. (of is dat te simpel gedacht? ;) )

Wat dat betreft blijft het altijd lastig!

Succes!