mest op de wei...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

mest op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 06:33

wat doen jullie ermee?

ik heb een hectare land voor een paard en pony,dit is in 4 stukken verdeelt,paarden worden (afhankelijk van de hoeveelheid gras) wekelijks/2 wekelijks omgeweid.

wat zouden jullie met de mest doen?
dagelijks opruimen?
of na het omweiden de weide slepen?ze lopen er dan minimaal 3 weken niet meer op,is de mest dan al vergaan?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 06:55

ik haal mijn mest ong. om de 3 dagen van de wei af.

Als je het bij houdt loop je er geen uren op, en het is net wat smakelijker voor de paarden :9

oh en mest vergaat niet heel snel.. het droogt gewoon uit en dan lijken het gele bolletjes in je wei :o

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:36

Ik heb zelf ook niet zoveel land, dus ik haal alle mest dagelijks weg. Ik gooi het op een hoop en verstrooi een deel daarvan na een jaar weer over het land. De rest wordt opgehaald door mensen met een tuintje. Als je de mest laat leggen en er gras overheen groeit eten de paarden dat gras niet meer op en moet je het gaan maaien.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:50

KarenDekker schreef:
Ik heb zelf ook niet zoveel land, dus ik haal alle mest dagelijks weg. Ik gooi het op een hoop en verstrooi een deel daarvan na een jaar weer over het land. De rest wordt opgehaald door mensen met een tuintje. Als je de mest laat leggen en er gras overheen groeit eten de paarden dat gras niet meer op en moet je het gaan maaien.

oke dus toch dagelijks even schppen maar,dat dacht ik al!

juval

Re: mest op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:51

wij halen ook de mest uit de wei, 2 keer per week ongeveer. ze hebben een stuk van 50 x 50 ongeveer, met 2 paardjes. Kleine moeite, en het ziet er meteen weer netjes uit.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:22

hoe doen de grotere pensionstallen/maneges/fokkerijen dit dan?
die hebben meerdere paarden op de weide(s) staan en dus veel meer mest. dan sta je der echt aan vast.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:23

Wij hebben 3 paarden op ongeveer 1,5 hectare, en wij halen de mest ook 2 of 3 keer per week weg :)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:44

Ik heb hier 2 paarden op 1 hectare lopen, en ik haal de mest er twee keer per week uit. Blijft de wei mooier van, zeker omdat mijn nogal kieskeurige en verwende paardjes weigeren te eten op plekken waar wat langere tijd mest heeft gelegen. Haha. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:24

lauwtjuhh schreef:
die hebben meerdere paarden op de weide(s) staan en dus veel meer mest. dan sta je der echt aan vast.

Die hebben óf meer wei en verweiden dus regelmatig, waarbij de oude wei rust krijgt na gesleept te zijn.
Verder moet een land na 5 jaar ongeveer opnieuw geploegd en ingezaaid worden om te voorkomen dat het onkruid de overhand krijgt en er voor de paarden voldoende eetbaar gras blijft staan.

Bij een kleiner oppervlak is het regelmatig weghalen de beste oplossing.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:26

we halen het er dagelijks vanaf

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:10

Wij halen het er iedere dag af zodat het schoon blijft en dan hoef je e rook gene uren over te doen

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:18

ik heb nu een klein stukje voor 2 paarden, dus dat is te doen. Wij (mijn zus en ik met beide 1 paard, samen de wei) zijn van plan het 1x in de week te doen.
Op mijn vorige stal (groot en ook manege) bleef alle mest gewoon liggen in de wei, ze strooiden ook de mesthoop uit terwijl de paarden nog op het land gingen, dus dan heeft het ook geen nut om de mest van de wei te halen naar mijn idee...

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:51

:D wij halen iedere dag alles van het land. Is het behoud van je gras en zo voorkom je voor een groot deel eventuele wormbesmetting. (nou lopen hier wel 13 paardenx 4a5 hopen p/paard per dag) Pfffff, ff doorscheppen dan,maar ok!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 05:56

DubbelDun schreef:
lauwtjuhh schreef:

Die hebben óf meer wei en verweiden dus regelmatig, waarbij de oude wei rust krijgt na gesleept te zijn.
Verder moet een land na 5 jaar ongeveer opnieuw geploegd en ingezaaid worden om te voorkomen dat het onkruid de overhand krijgt en er voor de paarden voldoende eetbaar gras blijft staan.

Bij een kleiner oppervlak is het regelmatig weghalen de beste oplossing.

Of ze hebben een machine welke de mest ruimt...... Maar slepen wordt idd het meest gedaan.
Of het land na 5 jaar opnieuw geploegd moet worden..... meestal niet. Vaak is doorzaai al voldoende, anders heeft frezen de voorkeur; ploegen is op zn retour wegens schade aan het bodemleven. Maar alles hangt samen met grondsoort, grassoort en weidebeheer.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:05

Ik haal 2 keer per week de mest weg. Mijn fjord staat er en nog 2 shets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:08

DubbelDun schreef:

Ben ik het niet mee eens. Tenzij je structureel over-beweid zodat je je weiland idd naar de bagger helpt waardoor er zoveel onkruid en te weinig gras kan komen staan. Maar een normale wei heeft dat echt niet nodig imo. Dan is het juist aan te raden om de graszode te behouden voor meerdere jaren voor structuur en stabiliteit. Eventueel doorzaaien idd zoals MadamX aanhaalt bij slechte plekken.

Als je gaat ploegen en inzaaien ben je daarna zeker je wei voor zo'n 2 jaar 'kwijt' omdat je er dan weinig mee kan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:09

Iedere dag, dan blijft het mooi.

Ik heb mijn weide al 5 jaar, maar nog steeds zitten de mestplekken van de vorige eigenaar erin. En op die plekken staat van dat hele vieze lange gras. Wat mijn paarden ook pertinent niet eten. Dus gooi ik daar maar weer de bosmaaier over heen.... Maar kun je dus nagaan hoe lang die rommel in de grond blijft zitten.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:13

elke keer als ze van de wei komen, anders gaan de vogels er in lopen pikken ;)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:16

wij hebben omste beurt poep schep dienst

elke dag word het dus leeg gehaalt , hoe groot het land is weet ik niet

astaan er nu 19 buiten , shetten en ijslanders

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:19

Bij mijn verzorgpony halen ze het elke dag weg, maar hoeveel Wilson achterlaat is ook niet normaal, xD Soms om de dag. :)

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:23

Wij halen het om de dag weg en we hebben 2 pony's ;)

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:30

Wij halen het hier twee keer per dag weg (van vijf paarden/pony's). Maar we hebben dan ook geen extreem grote stukken wei.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:18

Ik haal de mest meestal elke dag uit de weide (2 paarden op 60 are), als je het bijhoudt is het niet al te veel werk.

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:13

bij ons laten ze het gewoon liggen :).

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:19

Ik sta bij een vriendin, en die hebben best een groot weiland.
Hun halen het nooi weg, maar de paarden hebben ook een bepaald stukje waar ze poepen.
Heel vaag, maar daar eten ze ook niet, alleen poepen ze daar.

En het verteert zelf gwn ofzo..