herten en paarden kunnen ze samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

herten en paarden kunnen ze samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:31

beste mensen,

voor een kennis vraag ik dit even

zouden herten en pony's samen kunnen we praten hier over shetlander hengstjes
ik zou het echt niet weten?

mvg jess

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:00

Voor zover ik weet is het niet verstandig. Net zoals ezels bij paarden.
Heeft te maken met wormen en ziektes, maar precies weet ik het niet meer!
Vraag het eens aan de dierenarts.......... ;)

Palmera

Re: herten en paarden kunnen ze samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:02

Ze zullen elkaar zeker niet aanvallen of opeten. En zolang je van beide soorten meerdere hebt lopen hebben ze dus ook gezelschap in hun eigen soort. Alleen zoals Zoezi zegt: vraag het even aan de DA hoe het zit met ziektes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:02

@ Zoezie ik zou niet praten over dingen waar je zo te lezen geen verstand van hebt. ;)
Het is onzin dat ezels niet bij paarden kunnen. Tegenwoordig heb je wormenkuren die ook werken tegen longworm, geen probleem dus, ezels bij paarden.

Herten en paarden weet ik niet. :n Sommige herten hebben wel een groot gewei, lijkt me dat ze hier misschien de pony's mee kunnen verwonden, maar dat zou je ook kunnen zeggen van geiten met horens.. nee, ik weet het niet. Voor zover ik weet zijn herten niet zo agressief aangelegd. ;) Ik zou eventjes ergens informeren waar ze wat afweten over hertjes en paarden. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:19

heey,

van ezels dat weet ik ja
het gaat om 2 shette die samen komen
herten zijn indd niet agresief juist heel schuw

groetjes

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:20

Dan zou ik even informeren bij bijv. je DA naar evt. ontwormingen/vaccinaties etc. :j

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:31

Ezels en paarden kunnen idd gewoon samen, je moet alleen wat beter opletten met ontwormen.
Bij herten zou mss wel kunnen als je weet wat voor soort herten het zijn en of er een mannetje bij zit, of niet. Vergis je nl niet een volwassen man van b.v. een damhert valt met het grootste gemak een volwassen kerel aan in het bronst seizoen en ook niet alle reeën zijn altijd even makkelijk.
Onze hond, is een ierse wolfshond dus geen kleintje, werd een maandje geleden ook nog verjaagd door een ree, gelukkig zat er een hek tussen (wij wandelden gewoon langs het hek en onze hond is geen jager).
Ook zou ik even de DA raadplegen voor eventuele extra voorzorgsmaatregelen (wormen en andere parasieten)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:46

Mijn pony's(toen een fjord en een shetlander) hebben ook een tijd met damherten in een wei gestaan,was geen enkel probleem.
Wel kijken of de pony's de herten niet op gaan jagen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:06

Herten (evenhoevigen) en paarden (onevenhoevigen) besmetten elkaar niet met parasieten. Dus dat geeft geen problemen. Helaas eten ze wel van het zelfde gras.
Als de herten in de bronst komen is het wel verstandig de pony's tegen de schemering op stal te zetten. Een van onze paarden liep een forse winkelhaak in z'n bil op door een gewei van een herten-bok.