stripbegrazing of omweiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

stripbegrazing of omweiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:12

heb een stuk land van een hectare,met schuilstal erop.
hier komen mijn paard en shet samen op te lopen.

ik zit te twijfelen of ik het land in 4en zal verdelen,en ze dan stuk voor stuk de delen kort laten grazen (zo heeft ieder stuk land steeds 3 weken rust)

of stripbegrazing toepassen?
nadeel van stripbegrazing vind ik dat het voor de paarden minder is omdat ze dan minder ruimte hebben,mijn wei is zo'n 60 meter breed,en ik zou ze dan dus telkens een stuk van 60mx bijv 10m kunnen geven,daarnaast hebben ze dan bij de stal nog een verhard stuk van zo'n 100m2,totaal hebben ze dan een bewegingsruimte van 700m2,en bij de optie om de wei in 4en te delen hebben ze dus 4 stukken van zo'n 2000m2.

stripbegrazing is voor een shet natuurlijk wel weer beter omdat ie anders misschien snel te dik zal worden.
voor mijn paard zal het misschien te weinig zijn,maar ik wil dan onbeperkt hooi geven in een hoge kist,waar de shet dan dus niet bij kan en mijn paard wel.

voor mezelf is het natuurlijk het makkelijkst om de wei in 4en te delen,scheelt een hoop gesleep met paaltjes en draad natuurlijk.
maar zou de shet dat wel kunnen hebben?

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:34

Voor beide is natuurlijk wat te zeggen. Ik heb zelf ook maar een klein stukje grond, ongeveer 50x50 meter. Ik heb het in 2 delen en er lopen 2 paarden op en 2 shetlanders. Jammer genoeg is het lang niet genoeg, dus ik voer hooi bij. Dat geef ik op 2 hopen. De shets worden vaak weggejaagd, dus de paarden eten het meeste hooi op. Af en toe zet ik een stukje/ richel af, zodat ik dat kan inzaaien en kan laten groeien.

Het nadeel van stripbegrazing vind ik dat je met losse schrikdraadjes werkt. Ik heb al een keer meegemaakt dat ze door het draad heen zijn gegaan. Gelukkig liep dat goed af, maar ja, dat kan ook anders aflopen. Als je er 4 gelijke stukken van maakt, kan je werken met vaste palen en en schrikdraad of planken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes!

opisop_shop

Re: stripbegrazing of omweiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:39

wij hebben 6000m2 en dat hebben we in verschillende stukken verdeeld. In totaal zijn er 6 stukken gras (1 stuk van 800m2 is zand) varierend van zo'n 400 tot 800m2 per stuk. Er lopen hier nu 4 d-pony's en 1 paard en we wisselen ze momenteel om de paar dagen van land en voeren nu nog hooi bij. Door de lange droogte groeit het gras hier nu nog niet zo. Zelf ben ik meer een voorstander van verweiden. Vorig jaar mochten ze bij de buren staan en deden we telkens een strookje erbij maar ze staan daar dan zo op te azen en gaan de heel dag bezig om dat nieuwe stukje leeg te vreten. Naar mijn idee doen ze rustiger aan als ze telkens in een nieuwe weide staan en zijn ze dan ook vaker even aan het pauseren of spelen.

Anders even een graaskorfje omdoen bij de shet?
Krijgen die van ons ook om als de wei te vet is; ideaal!

http://www.opisopruitershop.nl/epages/0 ... 70-60-Pony

tamary

Re: stripbegrazing of omweiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:08

Kijk anders even in het paddock paradise topic voor andere ideeën.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:09

We hebben hier ook een weiland van een hectare groot, hier heb ik een paard en shet op lopen.

Zelf snap ik niet helemaal hoe jij het nadeel van je stripbegrazing ziet eigenlijk. Bij stripbegrazing wordt het weiland steeds groter. Je geeft er steeds een stukje bij. Niets onprettigs aan voor de paarden lijkt me. In het begin lopen ze misschien op een redelijk klein stukje, maar dat wordt met de dag groter.

Wat ik doe is een combinatie van beiden.
Er is dus een stuk weide waar ze altijd, dag en nacht, zomer en winter op lopen (vanuit deze weide is er toegang tot de uitloopstal, schuilstal van de shet, de rijbak en alle afgezette weides en in-/uitgangen). Daaraan grenzend heb ik 3 verschillende stukken weide afgezet. Eentje (de grootste) is met vaste omheining afgezet, deze weide wordt zomers gebruikt om hooi van te maken en daar vind alleen in de winter stripbegrazing plaats.
De andere twee stukken zijn met tijdelijke omheining afgezet, zodat het gras daar kan groeien. Op deze stukken vindt dus afwisselend stripbegrazing plaats. En meestal deel ik de grootste van die twee ook nog weer op in twee stukken, zodat ik dus zeg maar 3 stukken weide heb om tussen te wisselen in de zomer.

Zo heb je de voordelen van beiden. Bevalt me erg goed. Momenteel groeit het gras in het vaste stuk zo hard dat ik nog geen stripbegrazing toepas.
Voor een duidelijkere uitleg, eventueel inclusief plattegrond kun je me pb'en.