Omdat ik (en misschien wel vele met mij) steeds minder snappen van het fructaan in het gras, open ik dit topic.
Na mijn zoektocht ben ik niet veel verder gekomen dan dat je met fructaan in het gras moet oppassen.
Persoonlijk vind ik het een interessant onderwerp waar ik mij graag in wil verdiepen.
Zo zei een dierenarts een aantal jaren terug tegen mij: "Deze pony's zijn erg gevoelig voor het gras, zorg ervoor dat je ze op zo kort mogelijk gras zet."
Vorige week zei een dierenarts tegen mij: "Ik snap niet dat hij hoefbevangen is van dit weiland als hij er nu ruim 2 maanden in staat". (Dit is een kort weiland).
Wat ik er nu van begrijp is dat juist in kort gras meer fructaan zit en dit dus 'gevaarlijker' is dan langer gras, langer gras is oud gras (van wat ik heb begrepen, maar corrigeer mij als ik dit fout heb!)
Maar stel. Je hebt twee weilanden, beiden even groot. In het ene weiland is het gras kort, bij het andere weiland is het gras redelijk lang.
Is er in verhouding dan niet meer fructaan in het weiland met het lange gras?
Ook heb ik begrepen dat er geen pijl op te trekken is wanneer er nu fructaan in het gras zit. Er is een fructaanwijzer zag ik, maar die geeft het van die dag aan. Dan is het 'kwaad' al geschied lijkt mij, je (of in ieder geval ik) wil voorkomen dat mijn pony's op gras staan met veel fructaan.
Misschien zie je het al.. ik snap er helemaal niets (meer) van

Wie weet hier het nodige van en kan hier wat uitleg over geven?