thuis blijven of verhuizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

thuis blijven of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 09:12

ik heb een beetje een dilemma, en ik kan jullie meningen goed gebruiken..

op dit moment woon ik nog thuis bij mijn ouders in hilversum (paard staat in nederhorst den berg), maar vanaf volgende maand ga ik bij mijn vriend in rijswijk wonen.
nu ben ik heeeel erg aan het twijfelen of ik mijn pony mee zal verhuizen of niet.
voor de duidelijkheid: ik ben niet de eigenaar van de pony. ik verzorg hem al ruim 6 jaar, en hij is al twee keer mee geweest naar de plaatsen waar ik in de paarden gewerkt heb. maar daar had ik hem dus aan huis staan. eigenaar zal er geen probleem van maken als ik de pony mee zou willen nemen naar mijn vriend.

even alle punten op een rijtje:

1.momenteel staat hij bij de eigenaar in het land, tussen haar andere paarden (groep van 4 'grote' paarden en 9 shets). hier staat hij (op 9 maanden na) al zijn hele leven. geboren en opgegroeid...
voordelen:
- hij kan hier 24/7 per dag naar buiten, en staat altijd in groepsverband. 's winters 's nachts op stal
- ik moet hier nooit iets en mag alles. ik hoef niet te mesten (wat ik wel graag doe :+) als ik een dag geen zin heb maakt het niet uit als ik niet kom want hij staat toch lekker buiten.
- ik heb nu súper veel ruimte, aangezien ze de stallen aan huis heeft, en geen zadelkasten. de hele poetsplaats ligt gewoon vol met paardenspullen (waarvan de helft van mij, en dat is veeeeeeeeel :=)
- nu kost het me niks aan stallen / bijdragen in de kosten (alleen als ik dat zelf wil)
- boxen waar ze 's winters in staan zijn echt gigantisch groot :D
nadelen:
- als ik in rijswijk ga wonen is het super ver weg. ik werk in zeist, dus kan wel na mijn werk voordat ik naar huis ga, maar het kost me wel veel tijd (voor mn paard heb ik natuurlijk alles over, maar toch)
- eigenaar is nogal laks met het bellen van de HS, pony staat té vaak op té lange hoeven, terwijl hij eigenlijk nodig gecorrigeerd moet worden.

2.anders zou ik een stal in de buurt van rijswijk zoeken, maar hier zitten wel een paar eisen aan:
- hij moet in groepsverband naar buiten kunnen, en zomers minstens 16 uur op een dag, 's winters mag wel iets minder, maar toch ook minimaal een uur of 4 (liefst min. 8)
- als ik verhuis moet hij iets krijgen wat minstens zo goed is als thuis (thuis heb ik geen kwaliteit voor de ruiter, maar wel ruimte voor het paard. die heeft het hemels) of nog beter, maar voor een redelijke prijs.
voordelen als ik verhuis:
- dichterbij, dus scheelt me reistijd
- kan vaker naar mn paard, omdat ik niet afhankelijk ben van of de eigenaar wel of niet thuis is en het hek op slot heeft.
- in de buurt van rijswijk / den haag / enz zijn (naar wat ik heb gezien) meer plaatsen te vinden waar ik lekker kan buiten rijden. wat ik thuis toch wel een beetje mis (dichtstbijzijnde bos is nog 3 kwartier over een vrij drukke weg)
- kan zelf alles regelen met de HS e.d.
- ik heb veel meer handige faciliteiten als nu (wasplaats, longeerpaddock, dat soort dingen)
- met meerdere mensen op een stal is wel gezellig, afspraken maken om samen te gaan rijden enzo
nadelen:
- ik ben meer verplicht om naar mn pony te gaan als nu. kan niet zomaar een dagje overslaan (bijrijder is geen optie, wil niemand anders bij mn pony, ook omdattie officieel niet van mij is)
- het kost me zowiezo veel meer geld. nu betaal ik niks, en dan zeker een paar 100 in de maand.
- ik ben niet zo dol op grootschalige pensionstallen. dat geroddel overal vind ik verschrikkelijk, en mensen kijken mekaar nogal 'het paard af' als ze het niet eens zijn met iemands rijstijl en omgang met het paard.

sorry dat het zo'n mega verhaal is geworden, maar ik kan jullie hulp echt goed gebruiken. ben er heel erg over aan het twijfelen...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:17

Ik zou eerst maar eens kijken hoe het gaat als je verhuisd bent. Hoe lang is die reistijd dan?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:20

Je hebt alle voors en tegens goed op een rijtje staan.
Als je het geld er voor hebt zou ik er voor kiezen om het paard mee te verhuizen.
Ik zou eens rustig gaan kijken wat voor stallen er bij je nieuwe woonadres zijn en of je je er prettig bij voelt :) Geen haast maken in ieder geval! Zo kun je rustig bekijken waar je je paard wel zou willen stallen. Als je een goede pensionstal hebt waar alles word gedaan, hoef je niet eens iedere dag heen. Als de paarden voor je worden gevoerd en buiten gezet etc, kan dat prima!

nina88

Re: thuis blijven of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:34

Ik heb heel lang met hetzelfde dilemma gezeten.
Mijn paard staat bij mijn ouders in Heino (vlakbij Zwolle) en ik woon sinds vorige zomer samen met mijn vriend in Almelo. Mijn paard staat nu gratis bij mijn ouders en heeft het daar super. Hele dagen weidegang, ook in de winter en alles is perfect geregeld. Ik weet precies wat er met mijn paard gebeurd, wat ze te eten krijgt etc etc.
Maaarr.. Het is wel 45 - 60 (in de spits) minuten met de auto. En das best veel 5 - 6 keer per week.

Ik heb er voor gekozen om mijn paard bij huis te laten staan. Ik vind zelf dat mijn paard het nu prima voor elkaar heeft en ik kan het ondanks mijn ontzettend drukke studie toch redden om minimaal 5 keer per week te gaan.
Wat mijn paard nu heeft, krijg je nooit bij een pensionstalling, of je moet echt heel dik gaan betalen. En ik denk dat hetzelfde voor jou ook geldt.
Het is maar net waar je voor kiest, het gemak voor jou of het paard. Daarnaast moet je het natuurlijk ook allemaal wel kunnen betalen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:28

de reistijd van rijswijk naar nederhorst den berg is ongeveer een uur.
ik ga zowiezo eerst zelf verhuizen en dan mn pony. eerst even aankijken hoe het gaat met heen en weer rijden. maar ben bang dat ik me op den duur aan de reistijd ga 'irriteren'.

geld is in principe geen probleem. ik heb nauwelijks kosten aan het huis waar we gaan wonen. staat op naam van mn vriend en daarom wil hij ook zelf de hypotheek blijven betalen. dus heb alleen gedeelde vaste lasten en boodschappen e.d. en ik kan best een keer minder gaan shoppen :P (ben toch niet zo'n shop-a-holic :+)

heel dik betalen voor pensionstallen ben ik idd ook geen voorstander voor. vaak zijn de faciliteiten voor de ruiter wel errug goed, maar is er gewoon te weinig ruimte en aandacht voor het paard vanuit de stal..

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:49

Ik zal er nog even over nadenken.
Ik woon zelf in Den Haag en heb dus ook mijn paard in de buurt gestalt. Na lang zoeken heb ik eindelijk iets gevonden waar mijn paard buiten kan staan. Verder zijn er vooral veel mega maneges en weinig geen weidegang.
Je moet echt goed zoeken om zo iets te vinden en zeken voor in de winter is het heel erg moeilijk om een plekje te vinden waar ze een paar uur buiten kunnen staan.
Succes met het maken van je beslissing.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:07

Mirel schreef:
en weinig geen weidegang

bedoel je weinig met wél weidegang?
mag ik vragen waar jij je paard gestalt hebt? en hoe bevalt het je qua omgeving?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:17

Zo te horen zou je het toch wel fijner vinden als je het beestje dicht bij je kunt hebben , juist ook voor het dier zelf omdat je er dan meer zicht op hebt en er meer tijd mee door kunt brengen.

Aleen ben je een beetje bang dat een andere stalling ten kosten van het dier zal zijn.

Oplossing : gewoon paard laten staan waar het staat , totdat je zeker weet dat je een stal hebt gevonden waar het dier heerlijk kan leven zoals jij het voor ogen hebt , èn ook nog eens bij jou in de buurt.

Dus : begin vast met zoeken naar een leuke stal , ga er regelmatig kijken zodat je echt ervaart dat dit is waar je paardje gelukkig zal zijn en jij ook , en pas als je dat hebt ga je hem verhuizen.

Simpel toch ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:21

Ik zou hem laten waar hij staat.
Sowieso omdat hij het daar op zich gewoon goed heeft, maar ook omdat het niet jouw paard is...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 12:39

dat het niet mijn paard is, is heel banketstaaf gezegd niet zo relevant. de eigenaar rijdt hem zelf niet, en ziet het al bijna meer als mijn pony dan haar eigen. dus dat is het probleem niet... ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:55

Tsja, als jij bereid bent om veel te investeren in het paard van een ander, dan moet je dat vooral doen :j
Al zou ik wel even goed uitzoeken hoe het zit met aansprakelijkheid etc...
Edit: en... je kunt zelfs betogen dat degene die aantoonbaar het onderhoud van het dier de eigenaar is. Dus het is dan wel zaak om goede afspraken te maken met de eigenaar en deze ook goed vast te leggen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 07:43

heeft er toevallig ook iemand tips voor stallen in de buurt van rijswijk? (max 25 minuten met de auto, liever dichterbij natuurlijk)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:32

pmarena schreef:
Oplossing : gewoon paard laten staan waar het staat , totdat je zeker weet dat je een stal hebt gevonden waar het dier heerlijk kan leven zoals jij het voor ogen hebt , èn ook nog eens bij jou in de buurt.

Dus : begin vast met zoeken naar een leuke stal , ga er regelmatig kijken zodat je echt ervaart dat dit is waar je paardje gelukkig zal zijn en jij ook , en pas als je dat hebt ga je hem verhuizen.

lijkt mij inderdaad ook de meest logische oplossing...
duChambre schreef:
heeft er toevallig ook iemand tips voor stallen in de buurt van rijswijk? (max 25 minuten met de auto, liever dichterbij natuurlijk)

even advertentie bij commercieel plaatsen en op marktplaats?

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:23

Sorry het vorige bericht heb ik snel gepost.
Het is moeilijk om een stal te vinden met weidegang. De meesten stallen hebben het niet of heel beperkt. Veel mensen zetten hun paard in de zomer ergens anders een paar weken in het land, verder staat het paard altijd op stal.

Qua uitrijmogelijkheden zit je erg goed je kan natuurlijk altijd naar het strand of duinen ook hebben ze redelijk wat ruiterpaden in de buurt van madestein.

Ik heb zelf nu een fijn plekje gevonden waar de paarden zomer en winter dag en nacht naar buiten kunnen want dat vind ik heel erg belangrijk. Ook heb ik goede uitrijmogelijkheden, maar je moet goed zoeken en geluk hebben.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:31

Ik zou het inderdaad even afwachten, voor veel paarden is het een schok als ze opeens weg moeten... Een paard van een vriendin van mij werd zo ongelukkig dat ze allemaal gezondheidsklachten kreeg. Nu ze weer terug is in haar eigen stal gaat alles weer beter!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 08:52

hij is al 2 keer eerder verhuisd en heeft daar totaal geen problemen mee, maar hij moet wel andere paarden om zich heen hebben. als hij helemaal alleen op stal staat wordt hij onrustig (daarom wil ik hem ook persé met andere paarden en veel in de wei hebben)

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:41

Dat is mooi dat hij daar geen problemen mee heeft! Ik zou het inderdaad wat meerdere mensen zeggen eerst proberen of de afstand te doen is... als het niet lukt, wat ik begrijp want een uur is lang, dan zal je hem toch moeten verplaatsen! Veel succes ermee!

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:03

zit met hetzelfde
ben van belgie naar spijkenisse gaan wonen bij men vriend
en ik zou hier in de omstreek ook graag een stal met wei hebbenwant een hele dag binnenstaan is geen optie nu is hij alle dagen van smorgens tot savonds buiten.
en een manege is ook stervensduur vindt ik. :o?
maar waarom koop je die pony dan niet eerst voor je er zoveel kosten in steekt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:42

Als je hem eerst ook nog eens gaat kopen dan steek je er alleen maar nòg meer geld in :P

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:56

Nee ik zou hem eerst kopen, stel jullie krijgen onenigheid bv HS. Weg pony. Als je hem koopt is het ook zitvol om er veel geld aan uit te geven wnt je kan alles zelf bepalenn en je hebt geen problemen met HS wat HS is wel heeel belangrijk!
nou kussjes
suc6

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 14:39

onenigheid zullen we niet snel krijgen. de eigenaar vertrouwt mij genoeg met haar pony. maar je hebt wel gelijk, als ik hem meeneem is het mijn verantwoordelijkheid terwijl het niet mijn paard is.
maar ik heb besloten hem voorlopig gewoon bij zijn eigenaar te laten staan en het even aan te kijken... kan hem altijd nog verhuizen als het nodig is.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:10

Sorry, ik ben hier nog niet zo lang... Wat is HS?