op dit moment woon ik nog thuis bij mijn ouders in hilversum (paard staat in nederhorst den berg), maar vanaf volgende maand ga ik bij mijn vriend in rijswijk wonen.
nu ben ik heeeel erg aan het twijfelen of ik mijn pony mee zal verhuizen of niet.
voor de duidelijkheid: ik ben niet de eigenaar van de pony. ik verzorg hem al ruim 6 jaar, en hij is al twee keer mee geweest naar de plaatsen waar ik in de paarden gewerkt heb. maar daar had ik hem dus aan huis staan. eigenaar zal er geen probleem van maken als ik de pony mee zou willen nemen naar mijn vriend.
even alle punten op een rijtje:
1.momenteel staat hij bij de eigenaar in het land, tussen haar andere paarden (groep van 4 'grote' paarden en 9 shets). hier staat hij (op 9 maanden na) al zijn hele leven. geboren en opgegroeid...
voordelen:
- hij kan hier 24/7 per dag naar buiten, en staat altijd in groepsverband. 's winters 's nachts op stal
- ik moet hier nooit iets en mag alles. ik hoef niet te mesten (wat ik wel graag doe
) als ik een dag geen zin heb maakt het niet uit als ik niet kom want hij staat toch lekker buiten.- ik heb nu súper veel ruimte, aangezien ze de stallen aan huis heeft, en geen zadelkasten. de hele poetsplaats ligt gewoon vol met paardenspullen (waarvan de helft van mij, en dat is veeeeeeeeel
)- nu kost het me niks aan stallen / bijdragen in de kosten (alleen als ik dat zelf wil)
- boxen waar ze 's winters in staan zijn echt gigantisch groot

nadelen:
- als ik in rijswijk ga wonen is het super ver weg. ik werk in zeist, dus kan wel na mijn werk voordat ik naar huis ga, maar het kost me wel veel tijd (voor mn paard heb ik natuurlijk alles over, maar toch)
- eigenaar is nogal laks met het bellen van de HS, pony staat té vaak op té lange hoeven, terwijl hij eigenlijk nodig gecorrigeerd moet worden.
2.anders zou ik een stal in de buurt van rijswijk zoeken, maar hier zitten wel een paar eisen aan:
- hij moet in groepsverband naar buiten kunnen, en zomers minstens 16 uur op een dag, 's winters mag wel iets minder, maar toch ook minimaal een uur of 4 (liefst min. 8)
- als ik verhuis moet hij iets krijgen wat minstens zo goed is als thuis (thuis heb ik geen kwaliteit voor de ruiter, maar wel ruimte voor het paard. die heeft het hemels) of nog beter, maar voor een redelijke prijs.
voordelen als ik verhuis:
- dichterbij, dus scheelt me reistijd
- kan vaker naar mn paard, omdat ik niet afhankelijk ben van of de eigenaar wel of niet thuis is en het hek op slot heeft.
- in de buurt van rijswijk / den haag / enz zijn (naar wat ik heb gezien) meer plaatsen te vinden waar ik lekker kan buiten rijden. wat ik thuis toch wel een beetje mis (dichtstbijzijnde bos is nog 3 kwartier over een vrij drukke weg)
- kan zelf alles regelen met de HS e.d.
- ik heb veel meer handige faciliteiten als nu (wasplaats, longeerpaddock, dat soort dingen)
- met meerdere mensen op een stal is wel gezellig, afspraken maken om samen te gaan rijden enzo
nadelen:
- ik ben meer verplicht om naar mn pony te gaan als nu. kan niet zomaar een dagje overslaan (bijrijder is geen optie, wil niemand anders bij mn pony, ook omdattie officieel niet van mij is)
- het kost me zowiezo veel meer geld. nu betaal ik niks, en dan zeker een paar 100 in de maand.
- ik ben niet zo dol op grootschalige pensionstallen. dat geroddel overal vind ik verschrikkelijk, en mensen kijken mekaar nogal 'het paard af' als ze het niet eens zijn met iemands rijstijl en omgang met het paard.
sorry dat het zo'n mega verhaal is geworden, maar ik kan jullie hulp echt goed gebruiken. ben er heel erg over aan het twijfelen...
Geen haast maken in ieder geval! Zo kun je rustig bekijken waar je je paard wel zou willen stallen. Als je een goede pensionstal hebt waar alles word gedaan, hoef je niet eens iedere dag heen. Als de paarden voor je worden gevoerd en buiten gezet etc, kan dat prima!
(ben toch niet zo'n shop-a-holic