Welke boompjes langs de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Welke boompjes langs de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 10:39

Wij willen wat boompjes langs de wei zetten zodat we niet zo erg tegen de weg aan kijken. Maar het punt is, eigenlijk alle boompjes die groen blijven zijn giftig.
Ik wil niet het risico nemen dat een paard er een hapje van kan nemen, dus wil ik er geen giftige plantjes langs. Maarja, buxus, conifeer, laurier. Dat is allemaal hartstikke giftig. :\

Heeft iemand ideën?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:44

je hebt zo van die struiken die je in haag kan snoeien die niet giftig zijn en mooi afsluiten. Ze verliezen hun blad in de winter maar door de takken structuur zit je toch mooi afgesloten. Bij ons zie je ze veel staan rond weides, maar ik heb er geen idee van hoe ze noemen. Misschien kan iemand helpen?

Als je echt denkt aan boompjes, neem dan geen acacia, de schors en de jonge twijgen zijn giftig...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:08

Als je veilige boompjes gebruikt zal je toch goed moeten afschermen, anders worden ze opgegeten. Oude veekerende heggen zijn vaak van moerbei, maar ook hondsroos of japanse roos (bbc had een item hierover paar jaar terug, na 4 jaar kwamen ze er niet meer doorheen met een zware auto, alleen een tank was sterk genoeg) kan mits goed doorgevlochten. Verder zijn er nog een aantal struiken en bomen die antivlieg/mug zijn, zoals vlier, hazelaar, walnoot en catalpa. Eerste 2 zijn zeker niet giftig, 3e wel (maar wordt niet snel van gegeten en de 4e weet ik niet (is wel vrij snel groeiend en heeft echt de naam antivlieg/muggen boom).

xtostarlight

Re: Welke boompjes langs de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:18

Wij hebben wilgenboompjes en appel/perenbomen langs de wei staan.
Echter is dat denk ik niet wat je zoekt?

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:02

Mag je boompjes zetten?
Ikzelf heb een weide gekocht en wilde het omheinen met boompjes omdat er hengsten aan de andere kant staan (niet van mij).
Helaas ik mag pas hoogstammige bomen zetten op 2 meter van de landsgrens. Stedebouw is hierin blijkbaar streng.
Ik weet niet of ze giftig zijn (ben zelf nog aan het zoeken) maar ik dacht aan haagbeuk of zo.

Hopelijk ben je er iets mee.
Als je iets gevonden hebt dat laagstammig is, laat het maar weten, want je bent niet de enige op zoektocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:07

Mag je gen struiken onder/voor/achter die hoogstammige bomen planten?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:13

Wij hadden noten bomen. Zijn niet giftig en het schijnt dat de muggen wegblijven bij noten bomen dus als je paard onder die boom gaat staan heeft die een stuk minder last van de beestjes!

kirsty_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:35

struiken mag wel, maar welke struik groeit mooi dicht tot op ongveer 1.5m of hoger? En is bovendien niet giftig voor de paarden. Ook mag het niet op de landsgrens zelf maar op een afstand van 1m, maar daar kan ik mee leven. Als notebomen muggen weg houden, komen die zeker in het midden van mijn wei te staan, want één van mijn paarden is een volbloed en heeft een grote aantrek voor muggen en een evengrote afkeer ervan.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:37

Het klopt inderdaad van de notenboom. Enigste nadeel vind ik dat hij erg veel blad verliest, teminste onze boom.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:01

Die van ons verloren niet echt veel blad. We hadden wel noten :D Walnoten ze konden ook heel wat hebben want de haf meende ze op tekunnen eten en tegenaan schuren.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:06

Onze walnotenboom heeft altijd heel veel blad en heel veel noten :')
Paard lief eet ze ook erg graag maar wel zonder de buitenkant :+

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:12

Wij hadden ze in onze eigen wei maar helaas is ons huis en weiland aan huis verkocht dus bomen staan ook ergens anders en doen het daar ook super.
Nu huren we ergens en staan ook walnotenbomen wij komen ze overal tegen tussen het stro hooi en dan hebben de muisen er een gat ingeknaagd en alles eruit gegeten best grappig ben denk ik al 1000 van die dingen tegen gekomen :D