Kiamyd schreef:Ja, je hebt het recht om een paard op proef mee naar huis te mogen nemen. Hoe lang hangt af van wat je afspreekt met degene waarbij je hem koopt. Als je hem op proef hebt kun je namelijk gelijk bekijken of hij bijv. stalgebreken of andere gebreken heeft. Ook heb ik van iemand gehoord, toen ik mijn paard kocht, dat ze weleens een kalmerend middel of id. inspuiten wat wel vier weken kan werken. Daarom was het advies toen aan mij om het paard minstens vier weken op proef te nemen.
Onzin. Je hebt helemaal nergens RECHT op bij de aankoop van een paard. Je mag het vragen, maar reken erop dat weinig verkopers ermee akkoord gaan. Maar goed, vragen staat vrij. ikzelf zou mijn paard nooit op die basis meegeven.
Wel is waar dat je, als het paard binnen een week of 2, 3 stalgebreken vertoont, of het binnen een week of 3, 4 blijft ernstig permanent kreupel te zijn, dat je dan de verkoop kan terugdraaien. Maar dan zit je wel met een zeer moeilijk stuk bewijslast, en je moet deze voorwaarden ook heel duidelijk vooraf hebben gecommuniceerd. Zonder dit te bespreken, ben je akkoord gegaan met "geen garantie".
De verkoop van een paard is niets meer dan "jij betaalt, en ik lever je het paard". Alle bijkomende toeters en bellen moet je extra overeenkomen. Het is zeer verstandig in dat geval te werken met een sluitend verkoopcontract (maar dat opstellen is moeilijker dan het lijkt).
Daarom, bedenk heel goed voroaf wat jouw voorwaarden zijn bij aankoop. Als jij weet wat je wilt, maak je gewoon meer kans de juiste aankoop te doen.
Laat het paard dat je niet vooraf (dus voor betaling) mag keuren door een door jouw te bepalen dierenarts, staan.