weiland..wat is ideaale graslengte voor paarden?help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

weiland..wat is ideaale graslengte voor paarden?help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:45

hallo :D

Mijn broer en ik hebben samen een paard. mijn broer kan via via een kennis die ook paarden heeft onze paard daarbij neerzetten. Maar ik vind dat het er erg armoedig eruitzien.
Bijvoorbeeld:gras is (te) lang....kniehoogte van mij. In gras dat zo hoog is ....ongeveer 30 cm...zitten toch heel weinig voedingstoffen erin?
wat is de ideaale graslengte voor paarden? cm?
Ook wilt mn broer 'ons' paard 100 % stilzetten tijdens weidegang. merrie gaat maximaal 3 maanden op het land.
We rijden recreatief.....1 x dressuurles, 1x springles, 1x longeerwerk & 2 -3 x keer in de weeek een bosrit van 1 uur to 2,5 uur. Ze heeft 1 of 2 dagen vrij in een week. merrie is 16 jaar.

Maar je kan je paard niet zo maar stilzetten? je moet toch tijdens weidegang wel blijven rijden? longeren?
Op het weiland zijn ook veel distels, klavers en alleen waar het klavers zijn is het kort.daar is het 15 cm.
De rest van het weiland is'lang' 30 cm.
Wie kan je het beste erbij halen op het weiland te 'kuren' ?
met vriendelijke groet
katja
Laatst bijgewerkt door katjaaaa op 24-04-09 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:48

ideale graslengte =10-12 cm voor een paard‏ :D ?

friesiszwart

Re: weiland..wat is ideaale graslengte voor paarden?help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:52

Waarom stilzetten, het is gezonder je paard beweging te blijven geven.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:27

Ik denk dat ik je post niet helemaal begrijp. Maar ik snap niet zo goed waarom je je paard stil zou zetten als hij weidegang krijgt. Krijgt hij dan voor de rest van de tijd geen weidegang?

Ik vind een kaal land het fijnste, ik voer liever bij dan dat ze zich te dik eten. Daarnaast ga ik ook gewoon rijden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:19

Weidebloter doet wonderen op paardeweide :)

Nu is gras van 30cm lang wel voedzaam hoor maar vraag een koeienboer uit de omstreken om uw gras eens te bloten. Zet daarna stuk af en maai het voor de winter dan heb je hooi of voordroog. Want als het zo lang staat is teken dat ze te veel hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:20

ik vind dat lange gras juist helemaal top voor paarden!
zit niet al te veel in dus ze kunnen rustig veel er van eten zonder dik of hoefbevangen te worden.

omdat het wat langer is is de structuur een stuk groffer wat ook weer helemaal super is voor paarden.
goed voor de kiezen want ze moeten beter kauwen,daardoor maken ze meer speeksel aan en dat is weer goed voor de vertering..

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 08:49

Juist maar niet deze tijd van het jaar ... gras dat nu 30cm lang is heeft nog geen structuur maar is een bom eiwitten waar ze net bevangen van kunnen worden. Moest het augustus zijn dan geef ik je gelijk. Daarnaast heb je het probleem dat met lang gras deze tijd van het jaar ze alles plat lopen en zo verstikt uw gras gevolg is dat je een steeds vuilere en dunnere grasmat krijgt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:06

je kunt met strookbegrazing werken, zet een stukje af, laat dit in een paar dagen opeten, rustig opbouwen, en als dat stukje kaal is, dan elke dag een strookje gras erbij geven.
deze tijd van het jaar is het wel het gevaarlijkste op gras, veel fructaan, waardoor de kans groter is op hoefbevangenheid, ik zou ook later op de dag haar op het gras zetten, smorgens is dit gehalte het hoogste.

succes

enne, ik zou haar zeker niet stilzetten!! beweging is beter, al is het maar 2 keer per week.

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:57

paard staat nu in paddocks dus zonder weiland. (weiland is moeilijk te vinden) maar ze krijgen 4 keer op een dag ruwvoer....hooi.. en 2 keer op een dag biks.
7 uur 12 uur 17 uur 21 uur.

okeee superrrrrr bedankt voor jullie info :D :D :D :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:25

Paarden op het land eten zich snel dikker dan nodig. Zeker beweging blijven geven. Is het de bedoeling je paard een soort van zomervakantie te geven? Je kunt haar ook aan de hand mee nemen voor een wandeling elke dag en dan de dressuur, springlessen etc. tijdelijk afschaffen :). Dan is het toch een soort vakantie/rust voor het paard maar blijft ze wel in beweging (zéér belangrijk).

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:39

Wij hebben de paarden gisteren op de wei gelost waar soms het gras over de 30 cm is maar elders 10 cm, voor ieder wat wils dus! En nu is er net veel gras, waarom het dan afdoen?