Paarden in boomgaard, kan het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brandweer

Paarden in boomgaard, kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:39

Hoi, ik ga morgen bij een huis kijken waar we de paarden bij huis willen houden. Het perceel is redelijk (bijna 7000 meter voor 2 paarden), maar een deel ervan is boomgaard met hoogstam fruitbomen. Ik zou het zonde vinden die bomen te kappen. Hebben jullie ervaring met grote paarden (dus geen shetlanders of zo) in een boomgaard? Gaat dat, of vreten ze de bomen volledig kaal en is het geen optie?

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:50

Hangt af van het paard, sommige paarden blijven er af of pikken af en toe een appel maar dan heb je ook paarden zoals de mijne die alles zouden opvreten tot je niets meer hebt. Maar wat is het grootste stuk van je grond, de boomgaard of gewoon gras?
Als de boomgaard het kleinste stuk is hoef je ze er niet in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:50

Als ze genoeg gras te vreten hebben is dat echt geen probleem. Hoe groot is het gedeelte van de wei?

En hoe hoog / laag zijn de bomen? Passen ze er fatsoenlijk onderdoor, of moeten ze echt bukken?

Voornaamste nadeel is dat ze in het oogst-seizoen zich ziek kunnen vreten aan alle appels, peren etc.

In mijn wei staan er ook behoorlijk veel fruitbomen, echt vanalles wat. Ik vind het juist wel fijn, al die schaduw, staat mooier + je kan er een appel uit de boom van gappen. Maar de paarden worden in het seizoen ook wel bedreven door tegen de bomen te gaan beuken om het fruit eruit te krijgen :)

Brandweer

Re: Paarden in boomgaard, kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:56

het is denk ik een derde van het perceel. Een deel ervan zou ik misschien ook nog wel af willen zetten voor de kinderen. Dus heel veel is het niet, maar wel te groot om helemaal niet mee te rekenen voor de paarden. Zelf had ik ook al bedacht dat je waarschijnlijk de paarden er wel in kan zetten als het gras voldoende lang is. Ze verkiezen denk ik het gras boven de bomen. Het is dan wel bruikbaar maar niet zo veel als het 'gewone stuk' weiland, denken jullie niet? En dus niet in het oogstseizoen erin.

Bomen zijn hoog genoeg om er onderdoor te lopen. Misschien niet met de hoofden volledig hoog, maar zeker wel grazend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:58

Dan zou ik het als 'reserve' of gewoon extra stuk gebruiken waar je ze periodiek in zet als grasmaaier? En dan in het oogst-tijd maar beperkt aantal uren bijvoorbeeld.

Ik heb zelf een zeer vette wei, dus ik haal ze er met een paar uur ook weer vanaf. Dus bij mij vreten ze niet tot in het oneindige door. Heb trouwens in al die jaren (9 tot nu toe) maar 1 of 2x gehad dat mijn pony teveel gegeten had, en dus 1x licht koliekerig was, en 1x aangeschoten.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:00

De mijne aten heel die bomen op die in het land stonden. Maar dat waren wel jonge plantjes, van de oudere planten eten ze niets

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:00

Je zit ook met het probleem dat veel paarden de bast van een boom ook niet ongemoeid laten. Soms is het lekker, maar vaak doen ze het ook uit verveling. Afzetten is dan de beste optie, maar hoeveel weide ga je dan nog over houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:06

Je kan ook alleen de bomen afzetten. Zoals bijvoorbeeld hier links te zien is, of uiterst rechts. Een soort raamwerk om de jonge stammen heen. Zo beschermen wij ze altijd. Vier palen rondom, en dan met gaas eromheen. Voornamelijk vanwege de koeien, paarden laten de boel wel met rust.
- http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... l09059.jpg

Foto van dichtbij :
- http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... CF1849.jpg
- http://i157.photobucket.com/albums/t68/ ... CF1841.jpg
Let niet op mij, was de Penny aan het uithangen :o

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:10

Het gaat hier om oude bomen. Met jonge bomen zou ik niet zo'n probleem hebben te rooien. Maar 25 of 50 (?) jaar oude? toch maar niet. Zullen wel veel fruit geven denk ik! :D :Y)

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:42

Wij hebben om elke boom 4 lelijke witte stikpaaltjes staan met draad als de paarden in een wei met bomen staan. Zij eten namelijk de complete stam van de bomen af. Zowel apel, kastanje als noten boom zijn bij de mijne niet veilig!

Veel appels krijgen ze echter niet er zitten in de wei met appelbomen ook 5 ganzen en je moet die ganzen eens zien rennen als ze een appel horen vallen! :D :D

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:42

Wij hebben in het eerste jaar in ons boerderij ook de paarden in de boomgaard gezet. Ook hoogstam vruchtenbomen. In de voorjaar schieten kleine takjes uit de grond rond de stammen, en door het lopen over die takjes kregen ons paarden lelijke wondjes achter hun koten.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:02

Bij ons is ook een wei met (nog vrij kleine) fruitbomen. 's Winters zijn de paarden toch echt aan de stammen en takjes begonnen, waar de bomen een zware klap van hebben gekregen. Het afzetten van de bomen werkt ook niet, omdat je er geen stroom op kunt zetten, dus binnen no time was deze omheining platgedrukt. Verre van ideaal :n Daarnaast kunnen ze er inderdaad ook niet in als de appels uit de boom beginnen te vallen..
Gevolg: Ze staan echt zelden in deze wei of in een afgezet stukje zodat ze de bomen niet echt kunnen vermoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:12

Je moet ook niet met stroom gaan afzetten Viefdepief, maar gewoon een raster van 4 palen eromheen, wel wijd zat doen, zeg een vierkant van 40-50 cm aan elke zijde. Schapegaas eraan, of van dat groene spul. En ja, wij doen dan bovenaan nog prikkeldraad vanwege de koeien :+

Beesten zullen er in principe vanaf blijven als ze genoeg te vreten hebben. Hebben ze dat niet, dan moet je ze bijvoeren of 's winters niet meer in die wei zetten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:58

Kennis van ons heeft pony's gewoon in de boomgaard lopen. Ook in het seizoen. Lopen regelmatig dronken van de vele appels die ze eten die vooraf van de bomen vallen. Hij gebruikt de boomgaard wel. Als je het niet gebruikt, zou ik gewoon 2/3 bomen voor jezelf houden en de rest rooien. Wat moet je met zoveel appels? Aan de weg zetten?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:28

dan kan je ze beter niet rooien, en het deel dat je "weg wil hebben" gewoon laten staan zonder "bescherming" er omheen.
Mochten ze dan toch aan de stammen gaan knabbelen dan is het niet zo erg, blijven ze van de bomen af dan weet je dat ook weer en kan je ze voor wat betreft de paarden lekker laten staan.
Ideaal voor schadus in mijn ogen!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:23

Geen probleem, oude fruitbomen gaan ze niet pellen. Ze zullen wel de bomen mooi snoeien (zo komen ze mooi egaal aan de onderkant van de kruin). Wel paarden niet in die zone laten als het fruit valt en afgevallen fruit ruimen. Teveel fruit is echt niet goed.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:18

Nou verschilt per paard;
voor de mijne zou het niet werken:P
Hij is groot & gek op alles van een boom;)
eigenlijk sowieso op al het eten..
Maar hij eet veel hout en fruit ; dus geen combinatie...
Maar ik heb ook een hele rustige eter die dat nooit zou doen;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:26

Sis staat ook regelmatig bij bomen. In het begin waren de jonge (mei) blaadjes hééél interessant. Later had hij door dat het gras toch echt sappiger is...........Pas toen het gras begon op te rapen moesten de blaadjes er weer aan geloven.
In mijn eigen wei staat een kersenboom. Daar eten ze altijd de afgevallen bladeren van. De kersen zijn meestal op door de vogels. Soms pakken de paarden een kersje :P Maar die groene zijn toch echt te zuur :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:28

Oh ja, dat is wel een goede, je moet wel erg uitkijken met (extra) teken. Die zitten natuurlijk vaak in bomen.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:49

Hoi,

nou prachtig huis aan de buitenkant, maar van binnen en de stallen vielen toch erg tegen, dus gaat het niet worden. Wie weet wat we verder nog met boopmgaard gaan tegenkomen, maar dit wordt hem in ieder geval niet

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:53

Das jammer dat het niet naar jullie zin was.
maar om op je vraag terug te komen ivm de boomgaard,m je kunt ook paaltjes om de bomen heel zetten dus de bomen gewoon omheinen als het ware.

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-06-09 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.